Stora hÀndelser, katastrofer och nyheter ger nÀstan alltid nÀring till en vÄg av skÀmt som sprids framför allt i sociala medier. Och coronaviruset och covid-19 som nu hÄller hela vÀrlden i ett jÀrngrepp Àr inget undantag. Men den humor och de skÀmt som tar avstamp i pandemin beter sig inte riktigt som hÀndelse- och katastrofhumor brukar, sÀger Kalle Lind som Àr författare, radiopratare och kulturnörd.
ââJag Ă€r nog mest fascinerad, och ocksĂ„ imponerad, av mĂ€ngden och outsinligheten. Att det bara fortsĂ€tter.
Högt och lÄgt
Han sÀger att det finns en mÄngfald i skÀmten och humorn kring viruset dÀr allting Àr representerat.
ââAllting frĂ„n ganska billiga, sjĂ€lvklara ordvitsar och ordlekar pĂ„ tema öl och virus eller bara det enkla skĂ€mtet âcovidkommandeâ. Men ocksĂ„ satirangrepp pĂ„ Donald Trump eller FolkhĂ€lsomyndigheten eller folk som har en annan uppfattning Ă€n en sjĂ€lv om hur det hĂ€r ska lösas i Sverige eller andra lĂ€nder.
Och humorn kommer i mÄnga skepnader. Det Àr vitsar, sÄ kallade memes, teckningar, smÄ filmer, sÄnger, sketcher och inte minst husdjur.
ââVi kan verkligen slĂ„ fast att det finns en mĂ„ngfald. Jag kan inte komma pĂ„ nĂ„gonting under min livstid som jag har mĂ€rkt att det har skojats sĂ„ friskt om och sĂ„ mycket. Det Ă€r uppenbart att det finns ett enormt behov i folkdjupen att bearbeta detta i skĂ€mt.
Smygande start
Kalle Linds observation Àr att Àven om coronahumorn nu Àr över oss i överflöd sÄ var skÀmtstarten lite smygande och försiktig. En anledning till det tror han kan vara att det dröjde en tid innan nÄgon förstod vidden och allvaret.
ââDe första skĂ€mten jag noterade var rĂ€tt sĂ„ billiga observationer av att det hĂ€r viruset har visst samma namn som den hĂ€r ölen. Det sĂ„g jag mĂ„nga varianter pĂ„ innan jag ens sjĂ€lv hade satt mig in i vad det hĂ€r viruset innebĂ€r. Den sortens skĂ€mt Ă€r inte avsedda som tabubrott utan mer âhĂ€r kommer en reflektion om ett ord jag hörde i nyhetsflödet.â Det var sĂ„ det började men sedan exploderade det och fyller nu alla sociala medier.
FrÄn den smygande starten har det utvecklats en mÄngfald Àven nÀr det gÀller Àmnesval. De flesta skÀmten handlar inte specifikt om viruset utan om hur vi hanterar det.
ââDet kom ett gĂ€ng skĂ€mt om toalettpappersbunkring, sen kommer att gĂ€ng skĂ€mt om karantĂ€n, sen kommer ett gĂ€ng skĂ€mt om tomma restauranger. Det Ă€r olika saker som i sig Ă€r effekter av viruset men som inte har nĂ„gonting med viruset eller sjukdomen som sĂ„dan att göra, sĂ€ger Kalle Lind.
Hög tolerans
Och kanske Àr det just att skÀmten handlar frÀmst om hur vÄrt vardagsliv pÄverkas som gett humorn ovanligt fritt spelrum.
ââJag har nĂ€stan inte stött pĂ„ nĂ„gon röst som sĂ€ger att "jag tycker att det Ă€r osmakligt med alla de hĂ€r coronaskĂ€mten". Men sĂ„ Ă€r det nĂ€stan alltid annars. Oavsett vad nĂ„gon skojar om sĂ„ dyker det alltid upp nĂ„gon som sĂ€ger âdet dĂ€r tar jag illa vid mig av, det dĂ€r kan vara krĂ€nkande, det dĂ€r kan vara smaklöst".
Anledningen till att toleransen Àr större nu Àn annars kan möjligtvis förklaras av att vi alla lever under ganska exakt samma hot frÄn viruset. Enligt Kalle Lind brukar det i vanliga fall bara vara accepterat att skoja om sÄdant man sjÀlv Àr drabbad av, exempelvis att judar har fri lejd att skoja om judiska företeelser.
ââNu ingĂ„r vi alla i den gruppen som Ă€r drabbad. Vi tar oss alla friheten för vi har alla rĂ€tt att skoja om detta och vi Ă€r all lika mycket drabbade, av hotet om inte annat.
Global lÀgereld
Men acceptansen för skÀmtandet kommer troligen att minska i takt med att sjukdomen drabbar allt fler.
ââOm hotet blir större och allt fler mĂ€nniskor förlorar anhöriga tror jag att det för mĂ„nga kommer att kĂ€nnas allt bittrare att mĂ„nga tar sig rĂ€tten att skoja om det.
Kalle Lind tycker att det Àr vÀldigt tydligt att humorn och skÀmten, i alla fall sÄ lÀnge de hÄller sig borta frÄn det riktigt mörka och galghumoristiska, fungerar som en sorts Ängestventil och att mÀnskligheten genom dem bearbetar ett trauma i realtid.
ââCoronahumorn Ă€r pĂ„ nĂ„got vis en global lĂ€gereld. Vi delar en referensram för första gĂ„ngen pĂ„ tid och evighet. Dessutom Ă€r det en global referensram och det Ă€r kanske första gĂ„ngen nĂ„gonsin.