Det började pÄ Axonaskolan i Tollarp som ett projekt under temat hÄllbarhet. Idén kom frÄn lÀraren och fantasten Andreas Andersson.
ââI början var det bara mellanstadieeleverna som odlade i all enkelhet, med ett par pallkragar och nĂ„gra fönsterbrĂ€desodlingar. Men ganska snabbt blev fler elever och lĂ€rare intresserade och projektet vĂ€xte.
I dag Àr verksamheten integrerad i skolans undervisning, över alla Ärskurser. Odlingarna utvecklas med sÄvÀl elevers som lÀrares hjÀlp.
ââAlla Ă€r engagerade och odlandet har blivit nĂ„got av skolans signum.
Egen pesto
Det som odlas anvÀnds i skolans kök och i hemkunskapen. NÀr peston till lunchpastan Àr gjord pÄ egen basilika och vitlök vÄgar fler barn smaka.
ââDe uppskattar rĂ„varorna pĂ„ ett helt nytt sĂ€tt. Ăven de som tidigare var lite skeptiska till grönsaker Ă€ter med god aptit, sĂ€ger Andreas och tillĂ€gger att höjdpunkten var i julas nĂ€r eleverna, tillsammans med skolans kock, bakade pepparkakor pĂ„ sirap frĂ„n egenodlade sockerrör.
Trots att det gröna numera Àr en sjÀlvklar del i undervisningen tycker Andreas att allt som görs i skolans tÀppa inte mÄste ha ett akademiskt syfte.
ââDet finns en styrka i att lĂ€rare och elever möts i en aktivitet som inte bedöms och betygssĂ€tts, utan att man gör det för att det Ă€r roligt. DĂ„ fĂ„r eleverna livskunskap som Ă€r minst lika viktig som rena Ă€mneskunskaper.
Men skolodlingarna har ÀndÄ gett ringar pÄ vattnet rent studiemÀssigt.
ââTill exempel presterar elever som annars kan ha svĂ„rt med skolarbete mycket bĂ€ttre nĂ€r de fĂ„r skriva om nĂ„got de har varit med om sjĂ€lva, som att odla sina egna gurkor eller att bygga sitt eget trĂ€dgĂ„rdsskjul.
VÄga misslyckas
För en passionerad hemmaodlare kan det lÄta utmanande att slÀppa kontrollen och lÄta barnen leva ut i trÀdgÄrdslandet.
ââDet Ă€r lĂ€tt att fokusera pĂ„ storlek och lyckade skördar. Men nĂ€r man odlar i pedagogiskt syfte Ă€r sjĂ€lva processen viktigast. DĂ„ gĂ€ller det att slĂ€ppa prestigen. Att misslyckas Ă€r en lĂ€rdom i sig, sĂ€ger Andreas.
Alla som planterar hemma vet att det kan vara svÄrt att hÄlla odlingarna igÄng i semestertider. FrÄgan Àr hur det gÄr under ett helt sommarlov. Axonaskolan har valt att förskjuta sÀsongen och dela in odlandet i faser.
ââPĂ„ vĂ„ren odlar vi i upphöjda varmbĂ€nkar, som fĂ„r vĂ€rme frĂ„n förmultnande organiskt material. DĂ€rför kan vi starta redan i mars. DĂ„ hinner vi med tre skördar av vĂ„rgrödor som rĂ€disa, mangold och spenat före sommarlovet, sĂ€ger Andreas Andersson.
Till sommaren sÄr eleverna nya grödor som krÀver minimal tillsyn, som pumpor, majs, lök och jordÀrtskockor. Eftersom odlingsbÀddarna Àr byggda med rejÀla betongkanter, och dessutom tÀckodlade, hÄller de kvar fukten i jorden.
ââVi behöver inga vattenvakter under lovet. Det rĂ€cker att barnen och personalen pĂ„ fritids vattnar ett par gĂ„nger och att jag Ă„ker förbi nĂ„gon gĂ„ng.
Omtanke krÀvs
Det finns Àven en pedagogisk vinst i att lÄta odlingarna förfalla lite under sommaren.
ââ DĂ„ ser barnen att deras omtanke behövs för att det ska vĂ€xa. Om allt Ă€r fint nĂ€r de kommer tillbaka förstĂ„r de inte att vĂ€xterna behöver dem för att mĂ„ bra, sĂ€ger Andreas Andersson.
Lagom till skolstart Àr det dags att skörda och sÄ nytt inför hösten.
ââIbland har vi förgrott plantor sĂ„ att de ska hinna ta sig innan det blir för kallt. PĂ„ hösten sĂ€tter vi bland annat förodlad sallat som snabbt blir skördeklar. DĂ„ kan vi fĂ„ flera skördar och odla in i november.
Det ska tillÀggas att Tollarp ligger i vÀxtzon 1.
Under vintern odlar eleverna hydroponiskt inomhus, det vill sÀga i vatten och nÀringslösning, utan jord och med belysning.
ââDĂ„ Ă€r fönsterbĂ€nkarna fyllda av kryddor och bladgrönt. Vi odlar Ă€ven med sĂ„ kallad micro leaf och driver fram smĂ„ bladgrönsaker som krasse och basilika.
Verksamheten Àr tacksam, eftersom det gÄr snabbt att se nÀr det vÀxer.
I skolans vÀrld Àr pengar en stÀndig stötesten.
Ăr det inte dyrt att odla med eleverna?
ââTvĂ€rtom. Vi brukar frĂ„ga plantskolor och handelstrĂ€dgĂ„rdar om de har fröpĂ„sar och lökar som de kan skĂ€nka. Pallkragar kan man fĂ„ frĂ„n brĂ€dgĂ„rdar och kyrkan brukar slĂ€nga pĂ„skliljor i krukor nĂ€r de har blommat över, sĂ€ger Andreas Andersson och avslutar:
ââDet slĂ€ngs förvĂ„nansvĂ€rt mycket och om vi kan ta hand om det Ă€r det dessutom bra för miljön. Det gĂ€ller bara att vĂ„ga frĂ„ga.