HĂ€r har eleverna jord under naglarna

Eleverna i skÄnska Tollarp har full koll pÄ var grönsakerna och kryddorna i matsalen kommer ifrÄn. De har nÀmligen odlat dem sjÀlva i lÄdor, pÄ friland och pÄ fönsterbÀnkar.

Philippa, Cajsa, Tilda och Sanja frÄn Ärskurs fem konstaterar att det börjat vÀxa i tÀckta odlingsbÀnkarna pÄ Axonaskolan i Tollarp.

Philippa, Cajsa, Tilda och Sanja frÄn Ärskurs fem konstaterar att det börjat vÀxa i tÀckta odlingsbÀnkarna pÄ Axonaskolan i Tollarp.

Foto: Johan Nilsson/TT

Livsstil & fritid2020-04-13 10:20

Det började pÄ Axonaskolan i Tollarp som ett projekt under temat hÄllbarhet. Idén kom frÄn lÀraren och fantasten Andreas Andersson.

– I början var det bara mellanstadieeleverna som odlade i all enkelhet, med ett par pallkragar och nĂ„gra fönsterbrĂ€desodlingar. Men ganska snabbt blev fler elever och lĂ€rare intresserade och projektet vĂ€xte.

I dag Ă€r verksamheten integrerad i skolans undervisning, över alla Ă„rskurser. Odlingarna utvecklas med sĂ„vĂ€l elevers som lĂ€rares hjĂ€lp.

– Alla Ă€r engagerade och odlandet har blivit nĂ„got av skolans signum.

Egen pesto

Det som odlas anvÀnds i skolans kök och i hemkunskapen. NÀr peston till lunchpastan Àr gjord pÄ egen basilika och vitlök vÄgar fler barn smaka.

– De uppskattar rĂ„varorna pĂ„ ett helt nytt sĂ€tt. Även de som tidigare var lite skeptiska till grönsaker Ă€ter med god aptit, sĂ€ger Andreas och tillĂ€gger att höjdpunkten var i julas nĂ€r eleverna, tillsammans med skolans kock, bakade pepparkakor pĂ„ sirap frĂ„n egenodlade sockerrör.

Trots att det gröna numera Àr en sjÀlvklar del i undervisningen tycker Andreas att allt som görs i skolans tÀppa inte mÄste ha ett akademiskt syfte.

– Det finns en styrka i att lĂ€rare och elever möts i en aktivitet som inte bedöms och betygssĂ€tts, utan att man gör det för att det Ă€r roligt. DĂ„ fĂ„r eleverna livskunskap som Ă€r minst lika viktig som rena Ă€mneskunskaper.

Men skolodlingarna har ÀndÄ gett ringar pÄ vattnet rent studiemÀssigt.

– Till exempel presterar elever som annars kan ha svĂ„rt med skolarbete mycket bĂ€ttre nĂ€r de fĂ„r skriva om nĂ„got de har varit med om sjĂ€lva, som att odla sina egna gurkor eller att bygga sitt eget trĂ€dgĂ„rdsskjul.

VÄga misslyckas

För en passionerad hemmaodlare kan det lÄta utmanande att slÀppa kontrollen och lÄta barnen leva ut i trÀdgÄrdslandet.

– Det Ă€r lĂ€tt att fokusera pĂ„ storlek och lyckade skördar. Men nĂ€r man odlar i pedagogiskt syfte Ă€r sjĂ€lva processen viktigast. DĂ„ gĂ€ller det att slĂ€ppa prestigen. Att misslyckas Ă€r en lĂ€rdom i sig, sĂ€ger Andreas.

Alla som planterar hemma vet att det kan vara svÄrt att hÄlla odlingarna igÄng i semestertider. FrÄgan Àr hur det gÄr under ett helt sommarlov. Axonaskolan har valt att förskjuta sÀsongen och dela in odlandet i faser.

– PĂ„ vĂ„ren odlar vi i upphöjda varmbĂ€nkar, som fĂ„r vĂ€rme frĂ„n förmultnande organiskt material. DĂ€rför kan vi starta redan i mars. DĂ„ hinner vi med tre skördar av vĂ„rgrödor som rĂ€disa, mangold och spenat före sommarlovet, sĂ€ger Andreas Andersson.

Till sommaren sÄr eleverna nya grödor som krÀver minimal tillsyn, som pumpor, majs, lök och jordÀrtskockor. Eftersom odlingsbÀddarna Àr byggda med rejÀla betongkanter, och dessutom tÀckodlade, hÄller de kvar fukten i jorden.

– Vi behöver inga vattenvakter under lovet. Det rĂ€cker att barnen och personalen pĂ„ fritids vattnar ett par gĂ„nger och att jag Ă„ker förbi nĂ„gon gĂ„ng.

Omtanke krÀvs

Det finns Àven en pedagogisk vinst i att lÄta odlingarna förfalla lite under sommaren.

–  DĂ„ ser barnen att deras omtanke behövs för att det ska vĂ€xa. Om allt Ă€r fint nĂ€r de kommer tillbaka förstĂ„r de inte att vĂ€xterna behöver dem för att mĂ„ bra, sĂ€ger Andreas Andersson.

Lagom till skolstart Àr det dags att skörda och sÄ nytt inför hösten.

– Ibland har vi förgrott plantor sĂ„ att de ska hinna ta sig innan det blir för kallt. PĂ„ hösten sĂ€tter vi bland annat förodlad sallat som snabbt blir skördeklar. DĂ„ kan vi fĂ„ flera skördar och odla in i november.

Det ska tillÀggas att Tollarp ligger i vÀxtzon 1.

Under vintern odlar eleverna hydroponiskt inomhus, det vill sÀga i vatten och nÀringslösning, utan jord och med belysning.

– DĂ„ Ă€r fönsterbĂ€nkarna fyllda av kryddor och bladgrönt. Vi odlar Ă€ven med sĂ„ kallad micro leaf och driver fram smĂ„ bladgrönsaker som krasse och basilika.

Verksamheten Àr tacksam, eftersom det gÄr snabbt att se nÀr det vÀxer.

I skolans vÀrld Àr pengar en stÀndig stötesten.

Är det inte dyrt att odla med eleverna?

– TvĂ€rtom. Vi brukar frĂ„ga plantskolor och handelstrĂ€dgĂ„rdar om de har fröpĂ„sar och lökar som de kan skĂ€nka. Pallkragar kan man fĂ„ frĂ„n brĂ€dgĂ„rdar och kyrkan brukar slĂ€nga pĂ„skliljor i krukor nĂ€r de har blommat över, sĂ€ger Andreas Andersson och avslutar:

– Det slĂ€ngs förvĂ„nansvĂ€rt mycket och om vi kan ta hand om det Ă€r det dessutom bra för miljön. Det gĂ€ller bara att vĂ„ga frĂ„ga.

Andreas tips för att odla med barn

Dela in grödorna i tre grupper: En odling med produktionsgrödor, en med estetiska grödor och en experimentell. Detta funkar bÄde med hydroponiska odlingar och utomhusodlingar. Det blir ett sÀtt att slÀppa kontrollen pÄ vissa ytor och odla mer effektivt pÄ andra.

Produktionsgrödor

För odling Äret om passar hydroponi, att odla utan jord direkt i vatten och nÀringslösning, bra. Det funkar fint pÄ fönsterbrÀdan. Samma sak med micro leaf. Basilika, koriander, persilja och pak choi passar bra.

Estetiska grödor

I den hÀr lÄdan eller rabatten fÄr pelargoner, ettÄriga sommarblommor, fÀrggranna sallatssorter och rödbladig basilika frodas. Det ska vara ögonfröjd snarare Àn fokus pÄ stora skördar.

Experimentella grödor

HÀr fÄr barnen testa vilt och odla precis vad de vill. Det finns inga spÀrrar. Andreas Anderssons elever har lyckats med allt frÄn egna sockerrör till att skörda smÄ gurkor i november.


LÀrare och sugen pÄ att odla?

Tillsammans med Riksförbundet svensk trÀdgÄrd driver Andreas Andersson projektet Odla unga odlare, som ska locka skolor och förskolor att börja odla med sina elever. LÀs mer pÄ tradgard.org/barntradgard.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!