Sveriges miljöfarligaste vrak tömt pÄ olja

"Sveriges miljöfarligaste vrak", Skytteren utanför Lysekil, har tömts pĂ„ olja. Totalt har 175 000 liter pumpats upp frĂ„n det 80 Ă„r gamla vraket.

Dykare gör sig redo att gÄ ner till vraket Skytteren utanför Lysekil. Arkivbild.

Dykare gör sig redo att gÄ ner till vraket Skytteren utanför Lysekil. Arkivbild.

Foto: Foto: Havs- och vattenmyndigheten

Miljö2022-04-29 20:24

Det har gÄtt 80 Är sedan Skytteren, pÄ vÀg frÄn Göteborg med krigsmateriel, blev beskjutet av tyska flottan och sÀnktes av den egna besÀttningen utanför MÄseskÀr, i höjd med Lysekil.

Nu har vraket, som ligger pÄ 74 meters djup, till slut tömts pÄ olja.

Arbetet inleddes redan i höstas, men fick pausas pĂ„ grund av dĂ„ligt vĂ€der under vintern. Men i slutet av april avslutades bĂ€rgningen av ungefĂ€r 175 000 liter olja och oljeblandat vatten som fanns kvar ombord.

– Man fick bland annat vĂ€rma tankarna för att göra oljan lĂ€ttflytande, sĂ€ger Fredrik Lindgren, utredare vid Havs- och vattenmyndigheten.

Förlorade nÀt

Skytteren ingick i en fartygskonvoj som lÀmnade Göteborg den 1 april 1942 med bland annat kullager avsedda för den allierade flottan.

Fartyget blev dock svÄrt skadat av tysk eldgivning och för att inte lasten skulle hamna i fiendens hÀnder valde kaptenen att lÄta sÀnka fartyget.

Och dÀr ligger Skytteren sedan dess.

Efter 80 Är pÄ havsbottnen hade fartyget börjat att lÀcka, nu Àr den faran över.

Utöver oljan har vraket ocksÄ rensats pÄ mellan 120 och 180 meter sÄ kallade spökgarn, det vill sÀga förlorade fiskenÀt som fastnat i vraket och fortsatt att fÄnga fisk och andra vattenlevande djur.

Skytteren har toppat en lista pÄ cirka 30 vrak lÀngs den svenska kusten som klassats som akut miljöfarliga.

Blir fjÀrrvÀrme

Tidigare har olja bĂ€rgats frĂ„n bland annat LindesnĂ€s, som förliste utanför Oxelösund 1957, och Finnbirch, som sjönk utanför Öland 2006.

Ytterligare vrak stÄr pÄ tur.

Oljan som pumpas upp kan eller fÄr i de flesta fall inte lÀngre anvÀndas som fartygsbrÀnsle. I stÀllet levereras den till ett danskt företag nÀra Köpenhamn.

– Oljan mĂ„ste destrueras, men energin i den Ă„tervinns Ă€ndĂ„ i form av att den bland annat anvĂ€nds till fjĂ€rrvĂ€rme i Köpenhamn, sĂ€ger Fredrik Lindgren.

Fakta: Skytteren

Skytteren byggdes 1899–1900 av White Star Line i Belfast pĂ„ Nordirland – samma rederi som senare lĂ€t bygga bland annat Titanic.

Skytteren hette frÄn början Suevic och gick som oceanÄngare och kylfartyg med emigranter och förnödenheter mellan Europa, Sydafrika och Australien.

1928 sÄldes hon till ett norskt rederi och byggdes om till en valkokare med namnet Skytteren.

Fartyget hamnade under andra vÀrldskriget i kvarstad i Göteborg och övertogs av rederiet Nortraship.

Den 1 april 1942 försökte ett tiotal av rederiets fartyg, i skydd av dimma, att bryta sig ut med en last av svenskt stÄl och kullager. NÀr Skytteren besköts av tyskarna och blev svÄrt skadat valde kaptenen att sÀnka fartyget för att förhindra att den vÀrdefulla lasten skulle kunna beslagtas.

En besÀttningsman omkom och 110 togs till fÄnga.

Det 172 meter lÄnga fartyget sjönk omedelbart och ligger sedan dess pÄ 74 meters djup, omkring tio kilometer frÄn kusten i höjd med Lysekil.

Fakta: Havs- och vattenmyndigheten

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!