Det har gÄtt 80 Är sedan Skytteren, pÄ vÀg frÄn Göteborg med krigsmateriel, blev beskjutet av tyska flottan och sÀnktes av den egna besÀttningen utanför MÄseskÀr, i höjd med Lysekil.
Nu har vraket, som ligger pÄ 74 meters djup, till slut tömts pÄ olja.
Arbetet inleddes redan i höstas, men fick pausas pÄ grund av dÄligt vÀder under vintern. Men i slutet av april avslutades bÀrgningen av ungefÀr 175 000 liter olja och oljeblandat vatten som fanns kvar ombord.
ââMan fick bland annat vĂ€rma tankarna för att göra oljan lĂ€ttflytande, sĂ€ger Fredrik Lindgren, utredare vid Havs- och vattenmyndigheten.
Förlorade nÀt
Skytteren ingick i en fartygskonvoj som lÀmnade Göteborg den 1 april 1942 med bland annat kullager avsedda för den allierade flottan.
Fartyget blev dock svÄrt skadat av tysk eldgivning och för att inte lasten skulle hamna i fiendens hÀnder valde kaptenen att lÄta sÀnka fartyget.
Och dÀr ligger Skytteren sedan dess.
Efter 80 Är pÄ havsbottnen hade fartyget börjat att lÀcka, nu Àr den faran över.
Utöver oljan har vraket ocksÄ rensats pÄ mellan 120 och 180 meter sÄ kallade spökgarn, det vill sÀga förlorade fiskenÀt som fastnat i vraket och fortsatt att fÄnga fisk och andra vattenlevande djur.
Skytteren har toppat en lista pÄ cirka 30 vrak lÀngs den svenska kusten som klassats som akut miljöfarliga.
Blir fjÀrrvÀrme
Tidigare har olja bĂ€rgats frĂ„n bland annat LindesnĂ€s, som förliste utanför Oxelösund 1957, och Finnbirch, som sjönk utanför Ăland 2006.
Ytterligare vrak stÄr pÄ tur.
Oljan som pumpas upp kan eller fÄr i de flesta fall inte lÀngre anvÀndas som fartygsbrÀnsle. I stÀllet levereras den till ett danskt företag nÀra Köpenhamn.
ââOljan mĂ„ste destrueras, men energin i den Ă„tervinns Ă€ndĂ„ i form av att den bland annat anvĂ€nds till fjĂ€rrvĂ€rme i Köpenhamn, sĂ€ger Fredrik Lindgren.