Direkt nÀr larmet kom förstod polisen att det var en omfattande olycka, sÀger Niclas Hallgren, bitrÀdande regionpolischef i Bergslagen, pÄ presskonferensen som inleddes klockan tio pÄ fredagen.
ââVĂ„r uppgift var att stödja rĂ€ddningstjĂ€nsten, ett samarbete som fungerade vĂ€l pĂ„ plats. Det var vĂ€l uppstyrt. Vi kan se att det gick sĂ„ vĂ€l det nĂ„gonsin kunde göra under sĂ„ hĂ€r tragiska omstĂ€ndigheterna, sĂ€ger Niclas Hallgren.
Per-Ove Staberyd, brandchef pÄ Nerikes brandkÄr, berÀttar att insatsen nÀr det gÀller rÀddningsarbetet gjordes av flygplatsens egen rÀddningsorganisation.
ââDet som Ă€r bra Ă€r att rĂ€ddningspersonal pĂ„ flygplatsen gjorde ett vĂ€ldigt bra jobb. NĂ€r vi kom fram var flygplanet slĂ€ckt, och det var bra för oss. Vi hade tydlig hjĂ€lp för att hitta rĂ€tt och ut dĂ€r flygplanet lĂ„g. KĂ€nns skönt att de rutinerna fungerat, sĂ€ger han.
NÀr rÀddningstjÀnsten nÄdde olycksplatsen stod det snabbt klart att ingen hade överlevt flygkraschen, enligt Per-Ove Staberyd.
ââMöjligheterna för oss att rĂ€dda liv Ă€r i stort sett noll nĂ€r vi kommer fram och planet har brunnit och Ă€r deformerat, sĂ€ger han.
"Tankarna gÄr till UmeÄ"
Polisen ska nu utreda om det finns nÄgra rÀttsliga pÄföljder som Àr aktuella efter kraschen.
ââVi har redan nĂ€r vi var pĂ„ plats initialt börjat samla in vittnesuppgifter och ser till att sĂ€kerstĂ€lla den tekniska information som finns för att möjliggöra ett bra utredningsarbete, sĂ€ger Niclas Hallgren.
PÄ torsdagskvÀllen började polisen jobba utifrÄn brottsrubriceringen framkallande av fara och vÄllande till annans död.
ââVi behövde en brottsrubricering ganska tidigt för att ha nĂ„got att jobba efter. Jag kan inte gĂ„ in pĂ„ vilka detaljer som ligger till grund för de rubriceringarna, sĂ€ger Niclas Hallgren.
Flygolyckan i Ărebro pĂ„minner om en liknande olycka som intrĂ€ffade i UmeĂ„ 2019, och den senare har anvĂ€nds av polisen i olycksfallsövningar.
Men Niclas Hallgren vill understryka att polisens arbete nu enbart Àr inriktat pÄ torsdagens olycka.
ââTankarna gĂ„r till UmeĂ„, och den hĂ€ndelsen dĂ€r har vi som scenario nĂ€r vi har övat. Men nu jobbar vi förutsĂ€ttningslöst med den hĂ€r hĂ€ndelsen, vi drar inga paralleller i övrigt till UmeĂ„, sĂ€ger han.
Samtalstelefon
Ărebro kommuns sĂ€kerhetschef, Mats Brantsberg, berĂ€ttar att kommunen var snabbt pĂ„ plats.
ââVi Ă„kte ut direkt, framför allt vĂ„r posomverksamhet, alltsĂ„ kuratorer som kommer ut för att ge stöd till de anhöriga och de som drabbats i övrigt, alltsĂ„ Ă€ven vĂ€nner och bekanta som Ă€r i chock, sĂ€ger Mats Brantsberg.
Kommunen har nu inrÀttat ett sÀrskilt telefonnummer för personer som behöver samtalsstöd.
ââNĂ€r mĂ€nniskor Ă€r i chock behöver man ofta nĂ„gon att prata med, det Ă€r det viktigaste.
Han bedömer att hÀndelsen kommer att pÄverka staden under lÄng tid.
ââJag tror att det kĂ€nns oerhört tungt för örebroarna i dag. Det Ă€r en stad i sorg. Det Ă€r nĂ„got vi kommer att fĂ„ bĂ€ra med oss lĂ€nge.
Planet ska bÀrgas
Statens haverikommission kallade ut tvÄ utredare till nedslagsplatsen under olyckskvÀllen.
ââArbetet sĂ„ hĂ€r lĂ„ngt Ă€r att det har utförts intervjuer med flygledare och vittnen pĂ„ plats. Vi har gjort en första titt pĂ„ vraket och omgivningarna, sĂ€ger Peter Swaffer, avdelningschef pĂ„ Statens haverikommission.
Hittills har de dock inga svar pÄ vad som orsakat olyckan.
ââVraket har inte kunnat tala till oss och visa vad som har hĂ€nt, sĂ€ger Swaffer.
MÄlsÀttningen nu Àr att bÀrga flygplanet sÄ snart som möjligt och ta det till en undersökningslokal i StrÀngnÀs.
FallskÀrmshopparflyget havererade strax efter start vid klockan 19.20 pÄ torsdagskvÀllen och fattade dÀrefter eld.
Enligt Anna Oscarson, kommunikationsansvarig pÄ Svenska fallskÀrmsförbundet, var planet av modell DHC-2 turbo beaver.
ââĂrebro fallskĂ€rmsklubb hade hyrt in det frĂ„n SkĂ„ne. Vanligtvis hoppar man mest fallskĂ€rm pĂ„ helgerna, men nu hade de hyrt in ett plan för att hoppa mer intensivt under hela veckan, sĂ€ger hon.