"Det fanns inget liv att rÀdda"

Samtliga nio personer ombord omkom i flygkraschen vid Örebro flygplats. Åtta fallskĂ€rmshoppare och en pilot befann sig pĂ„ planet, som havererade strax efter start.
–Det fanns inget liv att rĂ€dda, sĂ€ger brandchefen pĂ„ presskonferensen.

Mats Brantsberg, Örebro kommun, Per-Ove Staberyd, brandchef och Niclas Hallgren, bitrĂ€dande regionpolischef i polisregion Bergslagen.

Mats Brantsberg, Örebro kommun, Per-Ove Staberyd, brandchef och Niclas Hallgren, bitrĂ€dande regionpolischef i polisregion Bergslagen.

Foto: Jeppe Gustafsson

Olyckor2021-07-09 02:00

Direkt nÀr larmet kom förstod polisen att det var en omfattande olycka, sÀger Niclas Hallgren, bitrÀdande regionpolischef i Bergslagen, pÄ presskonferensen som inleddes klockan tio pÄ fredagen.

– VĂ„r uppgift var att stödja rĂ€ddningstjĂ€nsten, ett samarbete som fungerade vĂ€l pĂ„ plats. Det var vĂ€l uppstyrt. Vi kan se att det gick sĂ„ vĂ€l det nĂ„gonsin kunde göra under sĂ„ hĂ€r tragiska omstĂ€ndigheterna, sĂ€ger Niclas Hallgren.

Per-Ove Staberyd, brandchef pÄ Nerikes brandkÄr, berÀttar att insatsen nÀr det gÀller rÀddningsarbetet gjordes av flygplatsens egen rÀddningsorganisation.

– Det som Ă€r bra Ă€r att rĂ€ddningspersonal pĂ„ flygplatsen gjorde ett vĂ€ldigt bra jobb. NĂ€r vi kom fram var flygplanet slĂ€ckt, och det var bra för oss. Vi hade tydlig hjĂ€lp för att hitta rĂ€tt och ut dĂ€r flygplanet lĂ„g. KĂ€nns skönt att de rutinerna fungerat, sĂ€ger han.

NÀr rÀddningstjÀnsten nÄdde olycksplatsen stod det snabbt klart att ingen hade överlevt flygkraschen, enligt Per-Ove Staberyd.

– Möjligheterna för oss att rĂ€dda liv Ă€r i stort sett noll nĂ€r vi kommer fram och planet har brunnit och Ă€r deformerat, sĂ€ger han.

"Tankarna gÄr till UmeÄ"

Polisen ska nu utreda om det finns nÄgra rÀttsliga pÄföljder som Àr aktuella efter kraschen.

– Vi har redan nĂ€r vi var pĂ„ plats initialt börjat samla in vittnesuppgifter och ser till att sĂ€kerstĂ€lla den tekniska information som finns för att möjliggöra ett bra utredningsarbete, sĂ€ger Niclas Hallgren.

PÄ torsdagskvÀllen började polisen jobba utifrÄn brottsrubriceringen framkallande av fara och vÄllande till annans död.

– Vi behövde en brottsrubricering ganska tidigt för att ha nĂ„got att jobba efter. Jag kan inte gĂ„ in pĂ„ vilka detaljer som ligger till grund för de rubriceringarna, sĂ€ger Niclas Hallgren.

Flygolyckan i Örebro pĂ„minner om en liknande olycka som intrĂ€ffade i UmeĂ„ 2019, och den senare har anvĂ€nds av polisen i olycksfallsövningar.

Men Niclas Hallgren vill understryka att polisens arbete nu enbart Àr inriktat pÄ torsdagens olycka.

– Tankarna gĂ„r till UmeĂ„, och den hĂ€ndelsen dĂ€r har vi som scenario nĂ€r vi har övat. Men nu jobbar vi förutsĂ€ttningslöst med den hĂ€r hĂ€ndelsen, vi drar inga paralleller i övrigt till UmeĂ„, sĂ€ger han.

Samtalstelefon

Örebro kommuns sĂ€kerhetschef, Mats Brantsberg, berĂ€ttar att kommunen var snabbt pĂ„ plats.

– Vi Ă„kte ut direkt, framför allt vĂ„r posomverksamhet, alltsĂ„ kuratorer som kommer ut för att ge stöd till de anhöriga och de som drabbats i övrigt, alltsĂ„ Ă€ven vĂ€nner och bekanta som Ă€r i chock, sĂ€ger Mats Brantsberg.

Kommunen har nu inrÀttat ett sÀrskilt telefonnummer för personer som behöver samtalsstöd.

– NĂ€r mĂ€nniskor Ă€r i chock behöver man ofta nĂ„gon att prata med, det Ă€r det viktigaste.

Han bedömer att hÀndelsen kommer att pÄverka staden under lÄng tid.

– Jag tror att det kĂ€nns oerhört tungt för örebroarna i dag. Det Ă€r en stad i sorg. Det Ă€r nĂ„got vi kommer att fĂ„ bĂ€ra med oss lĂ€nge.

Planet ska bÀrgas

Statens haverikommission kallade ut tvÄ utredare till nedslagsplatsen under olyckskvÀllen.

– Arbetet sĂ„ hĂ€r lĂ„ngt Ă€r att det har utförts intervjuer med flygledare och vittnen pĂ„ plats. Vi har gjort en första titt pĂ„ vraket och omgivningarna, sĂ€ger Peter Swaffer, avdelningschef pĂ„ Statens haverikommission.

Hittills har de dock inga svar pÄ vad som orsakat olyckan.

– Vraket har inte kunnat tala till oss och visa vad som har hĂ€nt, sĂ€ger Swaffer.

MÄlsÀttningen nu Àr att bÀrga flygplanet sÄ snart som möjligt och ta det till en undersökningslokal i StrÀngnÀs.

FallskÀrmshopparflyget havererade strax efter start vid klockan 19.20 pÄ torsdagskvÀllen och fattade dÀrefter eld.

Enligt Anna Oscarson, kommunikationsansvarig pÄ Svenska fallskÀrmsförbundet, var planet av modell DHC-2 turbo beaver.

– Örebro fallskĂ€rmsklubb hade hyrt in det frĂ„n SkĂ„ne. Vanligtvis hoppar man mest fallskĂ€rm pĂ„ helgerna, men nu hade de hyrt in ett plan för att hoppa mer intensivt under hela veckan, sĂ€ger hon.

Fakta: Flygolyckan 2019

Den 14 juli 2019 kraschade ett flygplan med fallskÀrmshoppare utanför UmeÄ.

Samtliga nio personer som fanns ombord pÄ planet omkom.

Svenska FallskÀrmsförbundet (SFF) stoppade temporÀrt alla fallskÀrmshoppningar med flygplansmodellen GippsAero GA8 Airvan efter olyckan.

Utredningen av flygkraschen i UmeÄ visade att kontrollen över flygplanet förlorades i samband med att fallskÀrmshopparna började göra sig klara för uthopp.

Statens haverikommission konstaterade i sin rapport att flygplanet var för baktungt och nÄgot överlastat vid start, vilket ska ha varit svÄrt för piloten att upptÀcka eftersom denne saknade uppgifter om hopparnas vikt.

SHK bedömer Àven att pilotens erfarenhet inte stod i paritet med de komplexa förhÄllanden som rÄdde vid tillfÀllet för olyckan.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!