Andersson: För mig Àr det en frÄga om respekt

En ny statsministeromröstning var oundviklig, enligt de experter som TT talat med. Magdalena Andersson (S) hÀnvisar ocksÄ till att hon inte vill leda en regering vars legitimitet kan ifrÄgasÀttas.

Magdalena Andersson (S) – tilltrĂ€dde och begĂ€rde sig entledigad samma dag. En ny statsministeromröstning blir följden av att MP hoppar av regeringen.

Magdalena Andersson (S) – tilltrĂ€dde och begĂ€rde sig entledigad samma dag. En ny statsministeromröstning blir följden av att MP hoppar av regeringen.

Foto: Jessica Gow/TT

Politik2021-11-24 14:49

– Trots att det parlamentariska underlaget tycks oförĂ€ndrat i regeringsfrĂ„gan bör den prövas pĂ„ nytt av riksdagen. För mig Ă€r det en frĂ„ga om respekt. Jag vill heller inte leda en regering dĂ€r det kan finnas grund att ifrĂ„gasĂ€tta dess legitimitet, sĂ€ger Magdalena Andersson.

Hon framför detta bara timmar efter att ha blivit vald till statsminister i riksdagen. Nu har hon begÀrt sitt entledigande hos talmannen, efter att Miljöpartiet lÀmnat regeringen.

En nÀstintill oundviklig hÀndelseutveckling enligt de experter TT pratat med, som hÀnvisar till praxis.

Riksdagens talman meddelar via sin pressekreterare, med hÀnvisning till vad som stÄr i en promemoria om bildandet av en ny regering: "Det fÄr nÀmligen sÀgas vara konstitutionell praxis att regeringen avgÄr om statsministern vill förÀndra regeringens partimÀssiga sammansÀttning."

Detta eftersom man dÄ avviker frÄn de förutsÀttningar som gÀllde nÀr kammaren tog stÀllning till den av talmannen föreslagna statsministerkandidaten.

Annat underlag

Den uppfattningen delas av KU:s socialdemokratiske vice ordförande Hans Ekström. Han anser att Magdalena Andersson (S) behövde begÀra sitt entledigande som statsminister, om Miljöpartiet lÀmnar regeringen. Vilket nu skett.

– Ja. Annars har talmannen lagt fram ett förslag pĂ„ ett underlag som inte Ă€r korrekt och riksdagen har röstat efter nĂ„got som inte Ă€r det utfallet, sĂ€ger han.

Regeringsformens bestÀmmelser Àr kortfattade, och nÀr de ska tolkas gÄr man till förarbetena till grundlagen.

Riksdagen ska enligt dem inte bara ta stÀllning till vem som ska bli statsminister utan Àven den partimÀssiga sammansÀttningen i den regering som statsministern avser att bilda.

Ny misstroendeförklaring

Om de parlamentariska förutsÀttningarna som förelÄg vid statsministeromröstningen förÀndras, anses det rimligt att riksdagen pÄ nytt prövar frÄgan om regeringsbildningen.

Formellt finns det inget som tvingar Magdalena Andersson att göra detta. Skulle hon vÀlja att inte göra det och bryta mot den praxis som anses rÄda, sÄ Äterstod bara för oppositionen att begÀra en misstroendeförklaring mot henne.

Talmannen vÀntas ge besked pÄ torsdagseftermiddagen nÀr en ny statsministeromröstning kan tÀnkas hÄllas för en enpartiregering med Socialdemokraterna.

Fakta: Bildandet av en ny regering

Om bildning av regeringen

En regering kan förĂ€ndras avsevĂ€rt utan att det för den skull blir frĂ„ga om nĂ„gon ny regeringsbildning. Statsministern kan byta ut statsrĂ„d, placera om dem och utöka eller minska antalet statsrĂ„d utan inblandning av riksdagen. Han har endast skyldighet att anmĂ€la vidtagna förĂ€ndringar för riksdagen (prop. 1973:90 s. 280). Statsministerns befogenhet att utse och entlediga övriga statsrĂ„d innefattar ocksĂ„ rĂ€tt att bredda regeringsunderlaget genom att utse statsrĂ„d frĂ„n andra partier Ă€n det eller de som förut var företrĂ€dda i regeringen. Motsatsen – att regeringsunderlaget minskas – kan ocksĂ„ tĂ€nkas. I dessa fall kan dock förhĂ„llandena vara sĂ„dana att statsministern vĂ€ljer att avgĂ„ och Ă„terkomma med en förĂ€ndrad regering. Det fĂ„r nĂ€mligen sĂ€gas vara konstitutionell praxis att regeringen avgĂ„r om statsministern vill förĂ€ndra regeringens partimĂ€ssiga sammansĂ€ttning. Som FolkstyrelsekommittĂ©n pĂ„pekat avviker man dĂ„ frĂ„n de förutsĂ€ttningar som gĂ€llde nĂ€r kammaren tog stĂ€llning till den av talmannen föreslagna statsministerkandidaten.

KĂ€lla: SOU 1987:6 s. 241 f.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!