Inte minst Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna har budat över varandra i valrörelsen om hur mycket de ska sÀnka priserna.
EU-kommissionen föreslÄr att Sverige ska ges möjlighet att slopa energiskatten tillfÀlligt, i minst tre mÄnader. Det framgÄr av dokument frÄn kommissionen till EU:s ministerrÄd, som TT har tagit del av.
Ett beslut vÀntas inom kort frÄn ministerrÄdet, dÀr representanter frÄn de 27 EU-lÀnderna sitter.
Tre kronor
Det skulle kunna minska skatten pÄ bensin med över tre kronor per liter om momsen rÀknas med och för diesel med över en krona per liter.
NÀr riksdagen i vÄras beslutade om en permanent och en tillfÀllig sÀnkning av energiskatten pÄ bensin och diesel fick regeringen ocksÄ i uppdrag av riksdagen att begÀra klartecken frÄn EU om att tillfÀlligt fÄ slopa energiskatten helt. Regeringen angav tre mÄnader som lÀmplig period i ansökan.
Damberg avrÄdde
Finansminister Mikael Damberg avrÄdde frÄn undantagsvÀgen. Det skulle bli en lÄngsam historia med osÀkert slut, hÀvdade han. Han ville istÀllet ge en tusenlapp till alla bilÀgare som kompensation (1 500 till landsbygdsbor).
Men riksdagen sade nej till tusenlappen och tvingade Damberg att vÀnda sig till EU om tillfÀlligt undantag.
Nu Àr ett EU-svar pÄ vÀg. Det sker just som M, KD, Liberalerna och SD förhandlar om ett regeringsprogram och budgetförutsÀttningar för en ny regering.
Kostar miljarder
Vill de utnyttja möjligheten Àr det inte gratis, uppemot 4 miljarder i skatteintÀkter till statskassan gÄr bort, rÀknat över tre mÄnader. Samtidigt lÀr den tillfÀlliga skattesÀnkningen av energiskatten pÄ cirka 1:30 per liter i sÄ fall ligga kvar. Det betyder ytterligare nÄgon eller nÄgra miljarder för en period om tre mÄnader.
Det ska vÀgas mot de mÄnga andra, stora och kostsamma förslag om bland annat skattesÀnkningar, försvars- och polissatsningar som partierna har lovat var för sig.
Lovat runt
M, KD och SD har i valrörelsen lovat sÀnka priserna pÄ diesel med nio kronor vid pump och fem kronor för bensin.
Det ska ske dels genom att sÀnka energiskatter och dels genom att minimera den sÄ kallade reduktionsplikten, sÀrskilt för diesel.
Reduktionsplikten innebÀr att drivmedelsbolagen mÄste blanda i biodrivmedel, som ofta Àr dyrare Àn fossila drivmedel, i den fossila dieseln och bensinen. Det sker för att minska utslÀppen av koldioxid och har stor betydelse för att Sverige ska nÄ beslutade klimatmÄl och leva upp till Parisavtalet.
HÀromdagen avrÄdde Energimyndigheten starkt frÄn att minimera reduktionsplikten. Görs det kan Sverige i praktiken glömma att försöka uppfylla klimatmÄlen och det kan slÄ undan benen för stora investeringar för produktion av biodrivmedel i Sverige, enligt myndigheten.
Förhandling pÄgÄr
TT har sökt M, KD, och SD för en kommentar men svar har uteblivit. Förhandlingar om regeringsprogrammet pÄgÄr, liksom om finansiering av reformer.
Den sista september upphör den tillfÀlliga skattesÀnkningen pÄ diesel och bensin som skulle sÀnka priset vid pump med 1:30 per liter. Enligt en rapport frÄn statliga Konjunkturinstitutet har dock en del av de pengarna hamnat hos oljebolagen istÀllet för hos konsumenterna. Priserna har inte gÄtt ner i paritet med skattesÀnkningen.