I söndags gav riksdagen klartecken att skicka en vÀpnad styrka till Sudan för att evakuera svenskar som var kvar i landet. Knappt tvÄ dygn senare landade all ambassadpersonal och deras familjer pÄ Arlanda, efter fransk hjÀlp med eskorteringen ut ur huvudstaden Khartum.
SÄ snabbt har Sverige aldrig tidigare fattat ett liknande beslut, enligt Robert Karjel, överstelöjtnant och tidigare pilot inom Försvarsmakten.
ââJag vill gĂ€rna tro att det Ă€r sĂ„ hĂ€r Sverige ska agera i den hĂ€r typen av situationer. Vad gĂ€ller snabba militĂ€roperationer Ă€r det ett paradigmskifte för svensk del, sĂ€ger han.
Erfarenheter frÄn Kabul
Styrkan, som fick vara upp till 400 man, hade under operationen dĂ€rtill rĂ€tt att genomföra "skydds-, rĂ€ddnings och fritagningsinsatser" för att fĂ„ ut svenskarna ur Khartum. Ăven det Ă€r unikt, förklarar Robert Karjel, som sjĂ€lv varit med i mĂ„nga insatser under sin tid i Försvarsmakten.
ââDet Ă€r det öppnaste mandat som Försvarsmakten nĂ„gonsin har haft.
Förklaringarna till att det varit sÄ vÀlkoordinerat Àr mÄnga, men det Àr svÄrt att inte dra paralleller till den svenska evakueringen i Afghanistan i augusti 2021, enligt Robert Karjel, som skrivit en bok om insatsen i Kabul.
DÄ var grannlÀnder som Norge och Danmark i gÄng med evakueringen timmar efter att Kabul föll. För Sverige tog det fem dygn.
ââDet Ă€r uppenbart att man har dragit en vĂ€ldans massa lĂ€rdomar, sĂ€ger Karjel.
KrÀver riksdagsbeslut
Att Sverige annars har lÀttare att hamna pÄ efterkÀlken vid snabbt uppkomna kriser har sin förklaring. Till skillnad frÄn i andra lÀnder kan en svensk regering inte sjÀlv beordra Försvarsmakten att genomföra insatser utomlands. Riksdagens godkÀnnande krÀvs och det ska ha sin process.
Enligt Marika Ericson, jurist vid Försvarshögskolan och expert pÄ lagstiftningen i krisberedskap, har den svenska beslutsordningen utvecklats de senaste Ären. BÄde pandemin och Sudan har visat att den inte alltid behöver vara sÄ lÄngsam som den kan framstÄ.
ââDet rĂ€cker med att gĂ„ tillbaka till tsunamikatastrofen för att se hur lĂ„ng tid beslut tog dĂ„. Det finns en tydlig utveckling, i takt med att vi upplevt fler kriser och blivit tvungna att agera har vi ocksĂ„ insett att vi inte kan upprĂ€tthĂ„lla allting som vi brukar göra, för det blir ineffektivt, sĂ€ger hon.
I fallet Sudan föregicks riksdagsbeslutet av ett utskottsinitiativ som snabbade pÄ processen, men som inte hör till vanligheterna nÀr det handlar om att sÀtta in vÀpnade styrkor.
DĂ„ hade svenska trupper redan hunnit flytta fram sina positioner i regionen.
ââVet Försvarsmakten att regeringen och riksdagen Ă€r pĂ„ gĂ„ng att fatta beslut kan man agera pĂ„ ett helt annat sĂ€tt. NĂ€r beslutet vĂ€l kom sĂ„ rasslade det bara till, sĂ€ger Robert Karjel.
Utredning om regeringsmakt
Enligt honom finns det dock fortsatt svagheter med det svenska systemet.
ââIbland uppstĂ„r situationer nĂ€r det Ă€r en frĂ„ga om timmar och dĂ„ kan vi fortfarande inte hantera det pĂ„ ett sĂ€tt som andra lĂ€nder kan.
Sedan 2021 utreder en parlamentarisk kommitté om grundlagen ska Àndras för att ge regeringen större befogenheter vid allvarliga kriser. Slutsatserna presenteras i november i Är.
NĂ€r det gĂ€ller att sĂ€tta in svenska trupper utomlands underströk ett enigt utrikesutskott att âdenna demokratiska förankring Ă€r vĂ€sentlig för att uppnĂ„ ett starkt folkligt stödâ.
ââStyrkan i ett system som vĂ„rt blir just demokrativĂ€rdet. Fördelen med att fatta beslut i riksdagen Ă€r att alla Ă€r med pĂ„ banan, sĂ€ger Marika Ericson.