I torsdags meddelade regeringen att landets gymnasieskolor frÄn och med pÄ mÄndag och Äret ut ska hÄlla stÀngt.
I stÀllet ska undervisningen, som under flera mÄnader i vÄras, ske pÄ distans.
Enligt Sabina Kapetanovic pÄ Högskolan VÀst riskerar distansundervisningen att leda till en försÀmrad psykisk hÀlsa för mÄnga gymnasielever.
SÄ blev det i alla fall i vÄras, utifrÄn en studie med 1 700 ungdomar som Högskolan VÀst och Jönköping University gjort.
ââEleverna upplever förĂ€ndringar i sin vardag. Relationen till familjen förĂ€ndras, det blir en del konflikter till exempel. De umgĂ„s ocksĂ„ i lĂ€gre grad med sina kompisar, i en Ă„lder dĂ„ man brukar vĂ€nda sig mycket till sina kompisar, sĂ€ger Sabina Kapetanovic.
ââDet Ă€r vĂ€ldigt mĂ„nga som rapporterar att de kĂ€nde sig ensamma i högre grad och samma sak med stress och depressiva inslag.
Oro för betygen
Omkring en tredjedel av ungdomarna i studien upplevde hemmavistelsen som positiv, bland annat tack vare mer tid med familjen. Men för en majoritet innebar hemmastudierna mest en negativ förÀndring.
ââFörĂ€ldrar behöver naturligtvis ha detta i Ă„tanke. Men situationen Ă€r ju förĂ€ndrad för hela familjen egentligen, sĂ€ger Sabina Kapetanovic.
ââAv den orsaken Ă€r det viktigt att skolorna och kanske Ă€ven socialtjĂ€nsten ocksĂ„ anpassar sitt stöd utifrĂ„n att eleverna nu kommer att vara hemma igen.
Utöver rÀdslan för covid-19-smittan och saknaden efter kompisarna fanns i vÄras Àven en stor oro för hur det skulle gÄ med betygen.
ââDet som de Ă€r mest oroliga för Ă€r hur deras skolframgĂ„ng ska pĂ„verkas. Kommer de att klara av detta? Vi ser i resultaten att de i hög grad Ă€r oroliga över att inte ligga i fas med skolarbetet, sĂ€ger Sabina Kapetanovic.
"VĂ€ldigt ensamma"
Det gÄr igen Àven i en studie frÄn Göteborgs universitet, dÀr 87 elever som gick sista terminen pÄ gymnasiet lÀmnat skriftliga redogörelser om hur de upplevde skolnedstÀngningen.
GenomgÄende Àr att distansundervisningen sÀrskilt inledningsvis innebar en ökad arbetsbörda och stress, med trötthet och motivationsbrist som följd.
MÄnga hade svÄrt att fÄ tekniken att funka, att hitta en rutin för skolarbetet och ibland bara att ta sig upp ur sÀngen.
ââElevernas röster och tankar kommer vĂ€ldigt nĂ€ra i de hĂ€r svaren. De oroade sig över jĂ€ttemĂ„nga olika saker och kĂ€nde sig vĂ€ldigt ensamma, sĂ€ger Ingrid Henning Loeb, docent i pedagogik vid Göteborgs universitet.
NÀr gymnasieskolorna nu övergÄr till distansundervisning igen Àr det dÀrför viktigt att skolans sociala funktion inte glöms bort, poÀngterar hon.
ââEnsamheten har stora implikationer pĂ„ lĂ€randet, sĂ€ger Ingrid Henning Loeb.
ââAnnars finns ju skolan alltid dĂ€r. Men plötsligt försvinner allt socialt kring skolan. Och dessutom mĂ„ste du ta ansvar för din framtid och se till att du fĂ„r bra betyg.