Ungdomars psykiska hÀlsa försÀmrad under pandemin

Ensamhet, Ängest och stress. Enligt studier frÄn i vÄras pÄverkades en majoritet av ungdomarna negativt av att behöva plugga pÄ distans.
–Det mest orovĂ€ckande Ă€r att deras psykiska hĂ€lsa förĂ€ndrades, sĂ€ger Sabina Kapetanovic frĂ„n Högskolan VĂ€st.

Skola pÄ distans har varit en tuff utmaning för mÄnga elever. Arkivbild.

Skola pÄ distans har varit en tuff utmaning för mÄnga elever. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Sverige2020-12-05 11:40

I torsdags meddelade regeringen att landets gymnasieskolor frÄn och med pÄ mÄndag och Äret ut ska hÄlla stÀngt.

I stÀllet ska undervisningen, som under flera mÄnader i vÄras, ske pÄ distans.

Enligt Sabina Kapetanovic pÄ Högskolan VÀst riskerar distansundervisningen att leda till en försÀmrad psykisk hÀlsa för mÄnga gymnasielever.

SĂ„ blev det i alla fall i vĂ„ras, utifrĂ„n en studie med 1 700 ungdomar som Högskolan VĂ€st och Jönköping University gjort.

– Eleverna upplever förĂ€ndringar i sin vardag. Relationen till familjen förĂ€ndras, det blir en del konflikter till exempel. De umgĂ„s ocksĂ„ i lĂ€gre grad med sina kompisar, i en Ă„lder dĂ„ man brukar vĂ€nda sig mycket till sina kompisar, sĂ€ger Sabina Kapetanovic.

– Det Ă€r vĂ€ldigt mĂ„nga som rapporterar att de kĂ€nde sig ensamma i högre grad och samma sak med stress och depressiva inslag.

Oro för betygen

Omkring en tredjedel av ungdomarna i studien upplevde hemmavistelsen som positiv, bland annat tack vare mer tid med familjen. Men för en majoritet innebar hemmastudierna mest en negativ förÀndring.

– FörĂ€ldrar behöver naturligtvis ha detta i Ă„tanke. Men situationen Ă€r ju förĂ€ndrad för hela familjen egentligen, sĂ€ger Sabina Kapetanovic.

– Av den orsaken Ă€r det viktigt att skolorna och kanske Ă€ven socialtjĂ€nsten ocksĂ„ anpassar sitt stöd utifrĂ„n att eleverna nu kommer att vara hemma igen.

Utöver rÀdslan för covid-19-smittan och saknaden efter kompisarna fanns i vÄras Àven en stor oro för hur det skulle gÄ med betygen.

– Det som de Ă€r mest oroliga för Ă€r hur deras skolframgĂ„ng ska pĂ„verkas. Kommer de att klara av detta? Vi ser i resultaten att de i hög grad Ă€r oroliga över att inte ligga i fas med skolarbetet, sĂ€ger Sabina Kapetanovic.

"VĂ€ldigt ensamma"

Det gÄr igen Àven i en studie frÄn Göteborgs universitet, dÀr 87 elever som gick sista terminen pÄ gymnasiet lÀmnat skriftliga redogörelser om hur de upplevde skolnedstÀngningen.

GenomgÄende Àr att distansundervisningen sÀrskilt inledningsvis innebar en ökad arbetsbörda och stress, med trötthet och motivationsbrist som följd.

MÄnga hade svÄrt att fÄ tekniken att funka, att hitta en rutin för skolarbetet och ibland bara att ta sig upp ur sÀngen.

– Elevernas röster och tankar kommer vĂ€ldigt nĂ€ra i de hĂ€r svaren. De oroade sig över jĂ€ttemĂ„nga olika saker och kĂ€nde sig vĂ€ldigt ensamma, sĂ€ger Ingrid Henning Loeb, docent i pedagogik vid Göteborgs universitet.

NÀr gymnasieskolorna nu övergÄr till distansundervisning igen Àr det dÀrför viktigt att skolans sociala funktion inte glöms bort, poÀngterar hon.

– Ensamheten har stora implikationer pĂ„ lĂ€randet, sĂ€ger Ingrid Henning Loeb.

– Annars finns ju skolan alltid dĂ€r. Men plötsligt försvinner allt socialt kring skolan. Och dessutom mĂ„ste du ta ansvar för din framtid och se till att du fĂ„r bra betyg.

Fakta: SÄ hÀr svarade eleverna

I en studie som gjordes i maj i Är lÀmnade 87 gymnasieelever runt om i landet skriftliga svar pÄ hur de, med nÄgra veckor kvar till studenten, sÄg pÄ distansstudierna. HÀr Àr nÄgra av svaren.

Om nackdelarna:

”Jag tycker att det Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt att komma upp pĂ„ morgonen och att ta eget ansvar”.

”Det svĂ„raste Ă€r verkligen att man aldrig kan fĂ„ hjĂ€lp av lĂ€rare pĂ„ en gĂ„ng, som man kan i skolan. LĂ€ttaste Ă€r kanske att man kan ligga i sĂ€ngen.”

"Det svÄraste har varit att man inte kommer utanför hemmet och sitter pÄ samma plats som man Àter, har skola och plugg."

"Det svÄraste har absolut varit de sociala! Jobbigt att inte haft mÀnniskor runt mig som pushar varandra."

"Stressen som finns dÀr 24/7."

Om fördelarna:

"Jag trivs att jobba för mig sjÀlv. Jag har kunnat koncentrera mig bÀttre."

"Det lÀttaste Àr att utnyttja rasterna till skolarbete."

"Hemma kan jag fokusera och sitta i lugn och ro och skriva."

KÀlla: Studien "Online-and-alone (och ofta i sÀngen)", frÄn Göteborgs universitet.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!