Meta, det nya namnet pÄ moderbolaget under vilka bland andra Facebook och Instagram verkar, kommer att göra stora förÀndringar kring vilken typ av annonser som anvÀndarna möts av pÄ plattformarna frÄn och med 2022.
I ett blogginlÀgg beskriver Metas ansvarige för annonser, Graham Mudd, de kommande förÀndringarna som ett led i att möta "folks förÀndrade förvÀntningar kring hur annonsörer kan nÄ dem pÄ vÄra plattformar". Vidare skriver Mudd att förÀndringarna, som trÀder i kraft 19 januari, Àr ett "tufft beslut" och resultat av "feedback frÄn medborgarrÀttsexperter, beslutsfattare och andra intressenter kring vikten av att hindra annonsörer för att missbruka de möjligheter till riktade annonser som vi tillhandahÄller".
Historia
Den som Àr förvÄnad över att Facebook och Instagram i dagslÀget möjliggör för annonsörer att rikta budskap till dem baserat pÄ bland annat sexuell lÀggning och religiös övertygelse kanske inte blir alldeles lugn av Mudds förklaring.
Han menar i blogginlÀgget att det inte i första hand handlar om att vara lÀskigt nÀrgÄngen utan att ge olika intresseorganisationer som exempelvis cancergrupper, politiska föreningar eller sexuella minoritetsstödgrupper möjlighet att nÄ mÀnniskor som behöver stöd.
Facebook har inte den flÀckfriaste meritlistan nÀr det kommer till att skydda anvÀndarnas personliga uppgifter. För ett par Är sedan briserade den sÄ kallade Cambridge Analytica-skandalen och den senaste tiden har företaget fÄtt tuff kritik efter en rad avslöjanden i The Wall Street Journal, bland annat om ignorerade interna varningar kring att sociala medier-plattformarna har en negativ inverkan pÄ anvÀndarnas hÀlsa.
Framtid
Mudd pÄpekar vidare att Meta trots allt framÄt kommer att köra stenhÄrt pÄ personliga annonser. Saker som Älder, geografisk plats och kön kommer fortfarande att vara möjliga att kategorisera in anvÀndarna i för annonsörerna. Annonsmarknaden Àr minst sagt viktiga för techjÀtten, inkomsterna dÀrifrÄn stÄr för omkring 97 procent av de totala intÀkterna.
FörÀndringarna kring riktade annonser Àr dock inte de enda som Àr pÄ gÄng inom omrÄdet för Meta. Under 2022 planeras Àven möjligheten för anvÀndare att blockera annonser om saker som spelande och viktminskning.
Metas skiftade tonlÀge kring riktade annonser ska ses i ljuset av kommande lagstiftning inom EU som förvÀntas dra Ät svÄngremmen för de stora techbolagens möjlighet att hantera anvÀndarnas personliga data.
Totalt sett berÀknas Meta ha över 6,4 miljarder anvÀndare pÄ Facebook, Instagram, Messenger och Whatsapp.