Trafiken pÄ svenska vÀgar ökade förra Äret. Trafiken med personbilar och lÀtta lastbilar steg med 3,5 procent jÀmfört med 2021, enligt preliminÀra siffror frÄn Trafikverket, och Àr dÀrmed tillbaka pÄ nÀstan samma nivÄ som innan pandemin.
Trots det sjönk utslÀppen av vÀxthusgaser frÄn vÀgtrafiken med 5 procent jÀmfört med Äret innan, visar den preliminÀra statistiken. Den klart dominerande orsaken Àr enligt Trafikverket den höjda reduktionsplikten, som innebÀr att mer biobrÀnsle blandas i fossil bensin och diesel.
ââDet Ă€r reduktionsplikten som gör att utslĂ€ppen kan minska trots att trafiken ökar, sĂ€ger Sven Hunhammar, miljödirektör pĂ„ Trafikverket.
RekordnivÄ
Av all energi som anvĂ€nds pĂ„ vĂ€garna kommer numera 29 procent frĂ„n biodrivmedel och el enligt de preliminĂ€ra siffrorna â vilket Ă€r rekord.
ââDet Ă€r en vĂ€ldigt hög nivĂ„. Men tittar vi framĂ„t krĂ€vs det Ă€nnu högre nivĂ„er av biodrivmedel för att nĂ„ klimatmĂ„let till 2030.
Det mÄlet innebÀr att utslÀppen frÄn inrikes transporter, flyget bortrÀknat, ska ner med 70 procent jÀmfört med 2010. För att nÄ dit krÀvs en Ärlig utslÀppsminskning pÄ 9 procent, alltsÄ en bra bit högre Àn fjolÄrets 5 procent.
Med den reduktionsplikt som gÀller i dag, dÀr kraven pÄ inblandning av förnybart höjs successivt, skulle klimatmÄlen nÄs till 2030, enligt Trafikverkets berÀkningar.
"KrÀvs bÄde och"
Samtidigt har regeringen utlovat en sĂ€nkning av plikten för att pressa ner de höjda bensinpriserna âvid pumpâ. Hur mycket Ă€r dock fortfarande oklart, bland annat eftersom det kan bli svĂ„rt att nĂ„ EU:s krav pĂ„ utslĂ€ppsminskningar.
Men enligt Trafikverket mÄste alltsÄ andelen biodrivmedel öka för att vi ska ha en chans att nÄ klimatmÄlet till 2030.
ââDetta Ă€r oberoende om vi lyckas elektrifiera fordonen snabbare eller dĂ€mpa trafiken. Vi kan inte byta ut biodrivmedel mot elektrifiering â utan det krĂ€vs bĂ„de och för att nĂ„ klimatmĂ„let. Och att vi effektiviserar transporterna sĂ„ mycket det gĂ„r, sĂ€ger Sven Hunhammar.
Ketchup-effekt
Allt fler svenskar som köper en bil vÀljer en eldriven sÄdan. Andelen elbilar i nybilsregistreringen ökade till 32 procent 2022, jÀmfört med 18 procent Äret innan. Av alla personbilar som rullar pÄ svenska vÀgar drivs nu nÀstan var tionde av el, enligt Trafikverket.
ââElektrifieringen rullar pĂ„ bra. Man har pratat om en ketchup-effekt för elbilar, som blev lite fördröjd av pandemi och komponentbrist. Men nu ser vi en fantastisk kurva dĂ€r andelen rena elbilar pekar rakt upp i taket, sĂ€ger Hunhammar.
Men regeringens beslut att slopa elbilspremien i höstas kommer troligen innebÀra att övergÄngen frÄn bensin till el mattas av, enligt Trafikverkets bedömning.
ââDet Ă€r vĂ€ntat att den borttagna elbilspremien kommer att göra ett hack i kurvan. Inte minst försvann marknaden för privatleasing av elbilar helt, sĂ€ger Hunhammar.
Lastbilarna allt viktigare
Medan personbilstrafiken ökade sÄ gick trafiken med tunga lastbilar Ät motsatt hÄll, och minskade med 0,9 procent i fjol. DÀremot gÄr elektrifieringen av tunga lastbilar trögt.
ââDet blir allt viktigare att Ă€ven den tunga sidan av transporterna kommer i gĂ„ng och elektrifieras, eftersom de vĂ€ntas stĂ„ för en allt större andel av utslĂ€ppen i takt med att fler av personbilarna gĂ„r pĂ„ el, sĂ€ger Sven Hunhammar.