"VÄr övergripande slutsats Àr att Trafikverkets upphandlingar inte fungerar effektivt, och att staten dÀrför sannolikt fÄr mindre drift och underhÄll för pengarna Àn vad som annars hade varit möjligt", sÀger riksrevisor Helena Lindberg i ett pressmeddelande.
Kostnaden för basunderhÄllet Àr omkring 3,7 miljarder kronor om Äret. Men den summan Àr betydligt högre Àn vad som först avtalades.
Riksrevisionen har granskat 31 entreprenader och bara i tre fall var kostnaderna samma som eller lÀgre Àn det ursprungliga anbudet.
I snitt Àr kostnadsökningen 74 procent. Den genomsnittliga ökningen för underhÄll pÄ vintern ligger pÄ 91 procent.
Det finns en rad olika förklaringar till kostnadsökningarna. Dessutom har inte Trafikverket ett it-system som kan ge "en samlad bild av tillstÄndet i anlÀggningen", skriver Riksrevisionen.
Verket samlar inte heller systematiskt in vilka underhÄllsarbeten som köpts inom ett kontrakt.
Trafikverkets presschef Bengt Olsson vÀlkomnar Riksrevisionens granskning.
ââVi ska göra en analys av vad rapporten innehĂ„ller och lyfter fram, sĂ€ger han.
I fjol granskade Riksrevisionen kostnaderna för underhÄllet av det statliga vÀgnÀtet. Det visade sig att kostnaderna blir i genomsnitt 40 procent högre Àn vad som först avtalats.