JÀrnvÀgsunderhÄllet skjuter i höjden

Kostnaderna för att underhÄlla de svenska jÀrnvÀgarna har helt spÄrat ur. Staten betalar avsevÀrt mycket mer Àn vad som först har avtalats, enligt en ny rapport av Riksrevisionen.

Kostnaderna för drift och underhÄll av jÀrnvÀgen har blivit betydligt dyrare Àn vad som först avtalats, visar en granskning av Riksrevisionen. Arkivbild.

Kostnaderna för drift och underhÄll av jÀrnvÀgen har blivit betydligt dyrare Àn vad som först avtalats, visar en granskning av Riksrevisionen. Arkivbild.

Foto: Johan Nilsson/TT

Transporter2020-10-13 16:40

"VÄr övergripande slutsats Àr att Trafikverkets upphandlingar inte fungerar effektivt, och att staten dÀrför sannolikt fÄr mindre drift och underhÄll för pengarna Àn vad som annars hade varit möjligt", sÀger riksrevisor Helena Lindberg i ett pressmeddelande.

Kostnaden för basunderhÄllet Àr omkring 3,7 miljarder kronor om Äret. Men den summan Àr betydligt högre Àn vad som först avtalades.

Riksrevisionen har granskat 31 entreprenader och bara i tre fall var kostnaderna samma som eller lÀgre Àn det ursprungliga anbudet.

I snitt Àr kostnadsökningen 74 procent. Den genomsnittliga ökningen för underhÄll pÄ vintern ligger pÄ 91 procent.

Det finns en rad olika förklaringar till kostnadsökningarna. Dessutom har inte Trafikverket ett it-system som kan ge "en samlad bild av tillstÄndet i anlÀggningen", skriver Riksrevisionen.

Verket samlar inte heller systematiskt in vilka underhÄllsarbeten som köpts inom ett kontrakt.

Trafikverkets presschef Bengt Olsson vÀlkomnar Riksrevisionens granskning.

– Vi ska göra en analys av vad rapporten innehĂ„ller och lyfter fram, sĂ€ger han.

I fjol granskade Riksrevisionen kostnaderna för underhÄllet av det statliga vÀgnÀtet. Det visade sig att kostnaderna blir i genomsnitt 40 procent högre Àn vad som först avtalats.

Fakta: Riksrevisionens rapport

Riksrevisionens granskning av kostnaderna för driften och underhÄllet av jÀrnvÀgen visar att staten betalar betydligt mer Àn vad som först avtalats.

Det finns en rad förklaringar till det. Granskningen visar till exempel att kostnadsavvikelserna Àr mindre nÀr samma projektledare ansvarar för upphandling och genomförande av hela projektet.

Kostnadsavvikelsen Àr större nÀr samma entreprenör ansvarar för ett kontraktsomrÄde tvÄ perioder i rad. Det kan vara ett tecken pÄ sÄ kallad obalanserad budgivning.

Riksrevisionen rekommenderar regeringen att Trafikverket ska fÄ uppdraget att analysera omfattningen och konsekvenserna av obalanserad budgivning.

Riksrevisionen rekommenderar Trafikverket att:

1. inrÀtta ett it-system för uppgifter om anlÀggningen som möjliggör en komplett informationsinsamling om anlÀggningens tillstÄnd.

2. ta fram en rutin för systematisk inrapportering av köpta mÀngder och deras kostnader inom ett kontrakt.

3. förbÀttra analysarbetet för att bÀttre kunna identifiera det framtida underhÄllsbehovet och planera underhÄllsÄtgÀrderna.

KĂ€lla: Riksrevisionen

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!