Punktligare tÄg i pandemins spÄr

Coronakrisen tycks ha haft en positiv effekt pÄ tÄgens punktlighet. 93 procent av tÄgen har varit i tid fem av sex mÄnader under det första halvÄret.
–NĂ€r det blir mindre trafik blir det ocksĂ„ mindre köer, sĂ€ger Madelene Frödell pĂ„ Trafikverket.

Foto:

Transporter2020-07-14 06:06

Fler kom i tid till sina tĂ„gdestinationer första halvĂ„ret 2020. Sedan sĂ€ttet att mĂ€ta punktlighet Ă€ndrades 2013 och branschsamarbetet "Tillsammans för tĂ„g i tid" bildades, har siffran aldrig varit sĂ„ hög. Att coronapandemin tycks ha en positiv effekt pĂ„ persontĂ„gens punktlighet beror troligtvis pĂ„ det minskade antalet avgĂ„ngar. Under andra kvartalet minskade trafikvolymen med 10–30 procent.

– NĂ€r det blir mindre trafik blir det ocksĂ„ fĂ€rre köer och fĂ€rre följdförseningar om nĂ„got intrĂ€ffar, förklarar Madelene Frödell, tillförordnad chef för verksamhetsomrĂ„de Trafik pĂ„ Trafikverket.

Fungerande arbetspendling

Mellan januari och juni i Ă„r har 93,8 procent av Sveriges persontĂ„g anlĂ€nt till sin destination i tid. Allra punktligast har kortdistanstĂ„gen varit – de som ofta anvĂ€nds för arbetspendling. Bland dem kom 95,7 procent av tĂ„gen i tid.

– Tillsammans med branschen Ă€r vi vĂ€ldigt stolta över att vi har hĂ„llit en hög punktlighet pĂ„ just de tĂ„gen för de som mĂ„ste Ă„ka under pandemin, sĂ€ger Madelene Frödell.

Resultat av samarbete

Att tÄgen kommer i tid Àr generellt beroende av tre olika faktorer: infrastruktur, fordonsfel och yttre faktorer sÄ som stormar, kopparstölder och spring pÄ spÄren. Arbetet med att upptÀcka och förbÀttra brister inom dessa omrÄden Àr, förutom minskat resande, anledningen till Ärets goda resultat, enligt Trafikverket.

– Vi har ett lĂ„ngsiktigt arbete tillsammans med leverantörer och operatörer kring att rusta upp och modernisera jĂ€rnvĂ€gen. Den ökade punktligheten Ă€r ett av resultaten pĂ„ vĂ„rt gemensamma arbete, sĂ€ger Frödell.

Hur utvecklingen kommer att se ut under Ärets andra halva, om resandet ökar igen, gÄr endast att spekulera i. Tidigare Är har det inte varit nÄgra avsevÀrda skillnader mellan det första och andra halvÄret.

Fakta: TÄgtrafikens punktlighet per mÄnad

TÄgen anses vara i tid om de har kommit fram inom fem minuter efter ankomsttiden enligt tidtabellen. TÄg som har stÀllts in med kort varsel rÀknas i statistiken som försenade tÄg.

Januari: 94,3 procent; 85 708 av 90 867 persontĂ„g anlĂ€nde till slutstation i rĂ€tt tid.

Februari: 93,0 procent; 78 859 av 84 823 persontĂ„g anlĂ€nde till slutstation i rĂ€tt tid.

Mars: 94,2 procent; 82 633 av 87 686 persontĂ„g anlĂ€nde till slutstation i rĂ€tt tid.

April: 94,6 procent; 67 544 av 71 370 persontĂ„g anlĂ€nde till slutstation i rĂ€tt tid.

Maj: 94,3 procent; 66 209 av 70 243 persontĂ„g anlĂ€nde till slutstation i rĂ€tt tid.

Juni: 92,2 procent; 64 557 av de 70 003 persontĂ„g anlĂ€nde till slutstation i rĂ€tt tid.

Högst punktlighet under det första halvÄret var söndagen den 5 april, dÄ punktligheten var 98,1 procent. LÀgst punktlighet för en enskild dag var torsdagen den 2 april dÄ punktligheten var 81,5 procent.

KĂ€lla: Trafikverket

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!