Elever som av olika anledningar har svÄrt med skolan, och kanske skolkar eller hotar och trakasserar andra elever, kommer framöver att fÄ mer stöd med hjÀlp av sÄ kallade skolsociala team. Det kan handla om elever som Àr pÄ vÀg in i kriminalitet eller som har det tufft hemma, med missbrukande eller vÄldsamma förÀldrar till exempel.
ââFör socialtjĂ€nsten handlar om att komma in pĂ„ en arena dĂ€r alla barn ska vara, nĂ€mligen skolan, för att kunna arbeta sida vid sida med lĂ€rarna och möta barn i stor utsatthet, sĂ€ger socialtjĂ€nstminister Camilla Waltersson Grönvall (M).
Brottsförebyggande
MÄlet Àr att motverka ohÀlsa och utanförskap, men ocksÄ att förebygga brott.
ââVi ska inte vara naiva nĂ€r det gĂ€ller skolan som en möjlig rekryteringsbas för grovt kriminella. Det Ă€r otroligt viktigt att skolan har kunskaper om det, sĂ€ger skolminister Lotta Edholm (L).
Waltersson Grönvall pÄpekar att tre olika utredningar arbetar med sekretessfrÄgan, för att skola, socialtjÀnst, sjukvÄrd och polis ska kunna dela mer information i brottsförebyggande syfte.
Regeringen avsatte 75 miljoner kronor i budgeten för i Är till skolsociala arbetslag och nyligen fick Skolverket och Socialstyrelsen i uppdrag att lÀgga en grund för verksamheten. I nÀsta steg ska myndigheterna stötta skolhuvudmÀnnen och socialtjÀnsterna att skapa sina arbetslag.
ââDet Ă€r redan ganska vanligt förekommande att skola och socialtjĂ€nst försöker jobba ihop, men det kan se vĂ€ldigt olika ut. Inspirationen kommer framför allt frĂ„n Stockholm dĂ€r man föregĂ„ende mandatperiod jobbade framgĂ„ngsrikt och fick ned problematisk frĂ„nvaro rejĂ€lt, sĂ€ger Lotta Edholm.
Tryggt pÄ skolan
I uppdraget att förbereda för skolsociala team nÀmns ocksÄ att de kan jobba med "trygghetsskapande och nÀrvarofrÀmjande insatser" för alla elever.
ââNĂ€r nĂ„gra barn börjar skolka finns det alltid nĂ„gra som riskerar att dras med. NĂ€r vi kan stoppa den utvecklingen, nĂ€r eleverna Ă€r pĂ„ sina lektioner och miljön Ă€r trygg, gynnar det hela skolan. Den bĂ€sta vaccinationen mot ett framtida utanförskap Ă€r att man klarat av sin skolgĂ„ng, sĂ€ger Camilla Waltersson Grönvall.
BÄde hon och Lotta Edholm sÀger att ett nÀra samarbete mellan skola och socialtjÀnst borde ha varit etablerat sedan lÀnge.
ââSkola och socialtjĂ€nst lever under olika kulturer och lagstiftningar och det har alldeles för lĂ€nge varit vattentĂ€ta skott mellan dem. DĂ€rmed utnyttjas inte resurserna fullt ut kring ett barn som far illa, sĂ€ger Lotta Edholm.