"Finns risker" nÀr grundstött fartyg ska bÀrgas

Fartyget ligger Ànnu fastkilat pÄ stenstranden utanför gotlÀndska FÄrö. Men bÀrgningen Àr snart pÄ gÄng. En bÀrgningsfirma ska under söndagen göra bedömningar inför lossdragningen av det 75 meter lÄnga fartyget.

Ett större lastfartyg gick pÄ grund pÄ FÄrö pÄ lördagsmorgonen, fartyget ska nu bÀrgas.

Ett större lastfartyg gick pÄ grund pÄ FÄrö pÄ lördagsmorgonen, fartyget ska nu bÀrgas.

Foto: Karl Melander/TT

VĂ€der2021-06-06 14:37

– Firman kommer att vara dĂ€r i eftermiddag. Under dagen kommer Ă€ven en dykfirma frĂ„n ön att undersöka botten inför en lossdragning, sĂ€ger Kustbevakningens vakthavande befĂ€l Christian Carlsson.

– Det kommer nog inte hinnas med i dag, Ă€ven om vi har ljusa kvĂ€llar. Jag tror att det blir först under morgondagen som det kanske kan bĂ€rgas, fortsĂ€tter Carlsson.

Det var under lördagsmorgonen som det finskflaggade fartyget Ramona gick pÄ grund vid FÄrös vÀstra kust. Fartyget, som fraktade timmerstockar, hade lÀmnat Klintehamn pÄ Gotlands vÀstkust och var pÄ vÀg mot Lettlands huvudstad Riga nÀr grundstötningen skedde.

Totalt fem personer befann sig ombord pÄ fartyget. Ingen av dessa skadades i samband med grundstötningen. Varför fartyget satt kurs mot FÄrö Àr Ànnu oklart men det finns misstanke om grov vÄrdslöshet i trafik.

Fler dykningar

Redan under lördagen gjorde Kustbevakningen dykningar vid det grundstötta fartyget. Dock var inte detta för att bedöma lÀget inför en bÀrgning, utan för att bedöma risken för utslÀpp, sÀger Christian Carlsson.

– VĂ„ra dykningar gjordes för att se om det fanns risk för lĂ€ckage av brĂ€nsle. Som tur var ligger brĂ€nsletankarna i vattnet och Ă€r inte i den del som stĂ„r pĂ„ grund, sĂ„ risken Ă€r liten i nulĂ€get.

TT: Kan ni efter lördagens dykningar sÀga nÄgot om hur svÄrt det kommer bli att bÀrga fartyget?

– Den ligger pĂ„ berget och sitter fast pĂ„ flera stĂ€llen. Vad vi kunde se sĂ„ fanns det ingen sten eller nĂ„got dĂ€r den sitter fast men det kommer bĂ€rgnings- och dykfirman bedöma vidare. Om det inte Ă€r nĂ„gon sten sĂ„ skulle det nog vara förhĂ„llandevis lĂ€tt att fĂ„ loss den.

"Inte bygd för att stÄ pÄ land"

TT: Kan det finnas risker i samband med bÀrgningen?

– Ja ett fartyg Ă€r inte byggt för att stĂ„ pĂ„ land, sĂ€rskilt inte halva bĂ„ten. NĂ€r man börjar dra i skrovet finns risker för exempelvis brĂ€nslelĂ€ckage. Det Ă€r för att minimera riskerna som bĂ€rgningsfirman gör den typen av bedömningar som de snart börjar arbeta med, sĂ€ger Carlsson.

TT: Är det brĂ„ttom att fĂ„ loss fartyget?

– För rederiet och bĂ€rgningsfirman Ă€r tid sĂ„ klart pengar. VĂ€dermĂ€ssigt ska det dock inte vara nĂ„gon stress. SMHI har gett oss en lokal prognos som visar stabila vĂ€derförhĂ„llanden och vattenstĂ„nd. Men sĂ„ klart, grundstötningen skedde vid ett naturreservat, dĂ€r ska det inte ligga grundstötta fartyg lĂ€ngre Ă€n nödvĂ€ndigt, sĂ€ger han.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!