ââDetta Ă€r sĂ„ spĂ€nnande, sĂ€ger projektledare Sara Ghatnekar Nilsson, som stigit upp mitt i natten för att kunna följa den sista etappen av vakuumtankens resa frĂ„n Bilbao i Spanien till Lund.
Frakten har tagit tolv dagar, först till sjöss och sedan sista biten pÄ tvÄ lastbilar frÄn hamnen i Malmö till Lund. Under en motorvÀgsviadukt var det bara fem centimeters marginal pÄ höjden nÀr lastbilarna skulle passera.
Sara Ghatnekar Nilssons jobb handlar om att förena det stora med det lilla. Tanken vÀger 45 ton och samtidigt krÀvs en precision pÄ mindre Àn millimetern nÀr den sÀtts pÄ plats.
ââVi rör oss frĂ„n den hĂ€r jĂ€tteskalan till att vi ska positionera den med en sĂ„dan enorm noggrannhet â det Ă€r hĂ€ftigt, sĂ€ger hon.
NĂ€ra ljusets hastighet
Sakta, sakta backas tanken in i mÄlstationbyggnadens leveranshall. Uppe i hallens tak vÀntar en nybyggd, gul lyftkran redo att flytta tanken vidare ner i ett djupt hÄl lÀngre in i byggnaden.
Inuti stĂ„ltanken ska sĂ„ smĂ„ningom ett mĂ„lhjul av volfram rotera. Hit in ska protoner skickas med en hastighet som Ă€r nĂ€ra ljusets och nĂ€r protonerna nĂ„r volframhjulet sker det som kallas spallation â neutroner bildas och gĂ„r vidare ut till vetenskapliga instrument, dĂ€r olika material kan undersökas med neutronernas hjĂ€lp.
ââDet hĂ€r Ă€r unikt. Det de har byggt har aldrig gjorts tidigare, konstaterar ESS-chefen John Womersley, som berömmer det spanska ingenjörsarbetet.
Vakuumtankar finns förstÄs pÄ mÄnga hÄll i vÀrlden, men hÀr handlar det om en vakuumtank med hÄl i sidorna, som slÀpper ut neutronströmmarna till de olika vetenskapliga instrumenten, inflikar Sara Ghatnekar Nilsson.
Pandemin försenar
ESS kostar 1,8 miljarder euro att bygga (rÀknat i 2013 Ärs prisnivÄ) och de 13 europeiska medlemslÀnderna bidrar genom att leverera olika delar. Samtidigt som det Àr en styrka har det gjort ESS sÄrbart för pandemins effekter.
I vissa delmoment har det blivit tvÄ till sex mÄnaders försening, berÀttar John Womersley. Planen Àr att anlÀggningen ÀndÄ ska kunna tas i bruk i slutet av 2023.
ââVi ska göra vĂ„rt bĂ€sta för att minimera förseningen och vi arbetar hĂ„rt för att kunna klara 2023, men det beror pĂ„ vad som hĂ€nder under det kommande Ă„ret, för pandemin Ă€r ju inte över Ă€nnu, sĂ€ger han.
RÀttat i tidigare version: Vakuumtanken rymmer inte hela mÄlstationen utan Àr en del av mÄlstationen.