Tufft för dĂ€ckverkstĂ€der – branschen kritisk

Över tvĂ„ miljoner fordon ska ha nya dĂ€ck pĂ„ 14 dagar – trots pandemirestriktioner. DĂ€ckbranschen Ă€r mycket kritisk till Transportstyrelsens beslut att i Ă„r inte förlĂ€nga skiftestiden som man gjorde förra vĂ„ren.

Det Àr brÄda tider pÄ Sveriges dÀckverkstÀder nÀr miljontals dubbdÀck ska bytas pÄ tvÄ veckor. Arkivbild.

Det Àr brÄda tider pÄ Sveriges dÀckverkstÀder nÀr miljontals dubbdÀck ska bytas pÄ tvÄ veckor. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Vetenskap & teknologi2021-04-05 19:47

– DĂ€ckmontörerna ute pĂ„ verkstĂ€derna har genom Ă„ren stĂ€llt upp och har bitit ihop trots stressen, men i Ă„r var droppen, sĂ€ger Fredrik Ardefors, vd för DĂ€ckbranschen Sverige.

Frustrationen pÄ verkstÀderna har funnits sedan reglerna för dubbdÀck av miljöskÀl Àndrades för tio Är sedan. Fönstret för att byta dubbdÀck krymptes frÄn fyra veckor till tvÄ. Enligt Ardefors handlar det om 2,5 miljoner fordon.

Enligt reglerna mÄste din bil ha vinterdÀck fram till den 1 april. Men du fÄr inte ha dubbdÀck efter den 15 april. Reglerna gÀller oavsett var i Sverige du bor.

VinterdÀck utan dubbar kan dock anvÀndas hur lÀnge som helst, Àven om det inte rekommenderas av sÀkerhetsskÀl.

– ÖvergĂ„ngen frĂ„n fyra till tvĂ„ veckor har varit jĂ€ttejobbig. Inte minst för att det tidigare var fler privatpersoner som skiftade sina dĂ€ck sjĂ€lva, sĂ€ger Fredrik Ardefors.

OhÄllbar situation

Situationen var alltsÄ redan anstrÀngd nÀr pandemin slog till förra vÄren. Men för att underlÀtta Àndrade Transportstyrelsen dÄ sina föreskrifter och gav bilisterna fyra veckor pÄ sig att byta ut dubbdÀcken, i stÀllet för tvÄ.

Men inte i Ă„r – dĂ„ dĂ€ckbranschen tycker att förutsĂ€ttningarna Ă€r Ă€nnu tuffare Ă€n i fjol.

BranschföretrÀdare hÀnvisar till att det införts krav om ett begrÀnsat antal personer som samtidigt fÄr vistas pÄ en yta och hÄrdare krav pÄ isolering vid sjukdomsfall i familjen.

– Det gör att skiftet per kund tar betydligt lĂ€ngre tid. Om det var ohĂ„llbart förut sĂ„ Ă€r det Ă€nnu mera ohĂ„llbart i dag. Och dĂ€rför gĂ„r vĂ€ldigt mĂ„nga verkstĂ€der pĂ„ knĂ€na just nu, sĂ€ger Ardefors.

Inte i tid

Anstormningen av kunder förvÀrras dessutom av att pÄsklovet infaller under dÀckbytesperioden. Stockholmare som valt att behÄlla sina dubbdÀck för att Äka till fjÀllen har exempelvis bara fyra dagar pÄ sig att byta nÀr de ÄtervÀnder den 11 april.

Ardefors tror att mÄnga bilister inte kommer att fÄ sina dubbdÀck utbytta i tid.

– Branschen försöker pĂ„ alla sĂ€tt att lösa det. Men det kommer att vara de som drabbas, sĂ€ger han och tillĂ€gger lite skĂ€mtsamt:

– Det blir upp till polisen om de kommer att bötfĂ€lla eller se mellan fingrarna.

Risk för olyckor

Ardefors fruktar att situationen kan orsaka sÀkerhetsproblem.

– Det kan bli mĂ„nga som skiftar dĂ€ck sjĂ€lva. Eller att det görs av okvalificerad tillfĂ€llig personal. Det dyker alltid upp koncept och opportunister pĂ„ olika sĂ€tt nĂ€r inte marknaden kan svĂ€lja behovet. Och dĂ€r ser jag en klart förhöjd risk med till exempel hjul som lossnar. Vi kommer sannolikt att fĂ„ se fler incidenter.

DÀckbranschen oroar sig ocksÄ för arbetsmiljön pÄ verkstÀderna.

– DĂ€ckverkstĂ€der Ă€r ofta vĂ€ldigt smĂ„. Det brukar vara fyra montörer i snitt. Och det gör att man biter ihop. Även om man har ont i ryggen, har gjort illa sig och man stressar och klĂ€mmer sig sĂ„ gĂ„r man till jobbet Ă€ndĂ„, sĂ€ger Ardefors.

Rapporterna han fÄtt frÄn verkstÀderna efter Transportstyrelsens beslut har inte varit muntra.

– Det finns en uppgivenhet. Man sĂ€ger att man vill göra rĂ€tt, men att det nu Ă€r orimligt. Man kanske har tvĂ„ liftar som man kan lyfta fordonen med. Hur ska man göra för att ta emot fler bilar? Man kan ju inte hyra en större lokal.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!