Uffe Holmertz, född 1943, kommer ihåg sina resor på smalspåret, en del av Mellersta Östergötlands Järnväg (MÖJ).

– Den kallades "Gurklisten". När jag var pojke åkte min far och jag in till Linköping för att se fotbollsmatcherna när Maif och Derby möttes på Folkungavallen, säger Uffe som minns att tåget stannade vid många stationer och att det brukade vara många passagerare.

– Jag tror resan tog ungefär en och en halv timme.

Artikelbild

| Uffe Holmertz minns sina resor på smalspåret mellan Motala och Linköping.

Han imponerades av vagnarnas plyschklädda säten och glaskarafferna med vatten.

– Det kändes högtidligt att åka, som att man var på väg mot något stort, ut i världen, säger Uffe.

1956 började banan avelektrifieras och ersättas med dieselmotorvagnar, orangea spårvagnar med enklare komfort.

När Uffe Holmertz blivit lite äldre tog han och hans kompisar tåget till danser i Ulvåsa Folkets Hus.

– Tåget stannade mitt emot Folkets hus fast det inte fanns någon station där. Lokföraren saktade ner ordentligt i god tid, det kunde ju vara någon som vinglade ut på spåret.

Uffe vill minnas att tågresan till Ulvåsa kostade 25 öre.

– Men på hemvägen behövde vi inte betala så ofta, det brukade vara ett himla liv och ingen hann kolla biljetterna.

Vissa, som av någon anledning missade sista tåget vid ett-tiden, promenerade tillbaka till stan.

– Det var ju bara att följa rälsen, säger Uffe och skrattar gott.

Smalspåret till Linköping hängde inte ihop med huvudbanan. Påstigningsplatsen låg vid Motala central, men på andra sidan huvudspåret ner mot kanalen och färden började på broar över denna och Motala ström.

1962 försvann möjligheten att med tåg ta sig från Motala till Linköping då sträckan Motala-Fornåsa lades ner. 1963­–64 revs MÖJ:s samtliga spår, undantaget det mellan Motala central och Electroluxfabriken (Holms bruk).

1960 hade en tredje skena lagts till på den sträckan för att normalspåriga vagnar skulle kunna växlas över. Tidigare hade man fått lasta om gods från och till huvudbanan.

Det är lite oklart hur länge industrispåret var i drift. Lars Johansson, tidigare platschef på Electrolux och koncernchef för Dometic Holding, tror att det användes fram till senare delen av 1980-talet.

Fotnot: Är det någon läsare som vet mer exakt, kontakta gärna Anders Rörby på mejladress anders.rorby@ostgotamedia.se.