Det är lokalen på Sveagatan i Linköping där Bondens skafferi tidigare höll till som ska få nytt liv. Skaldjursdeli Sverige, som ska öppna en obemannad butik där, har redan hunnit etablera konceptet i Motala. Nu vill företagarna Andreas och Amanda Tevell testa hur det fungerar Linköping.
– Jag ska inte lova något, men jag tror att vi är först i Sverige med just obemannade fisk- och skaldjursbutiker. I Motala har det gått mycket bättre än vi hade kunnat tro, så det är superkul, säger Andreas Tevell.
Hur säkerställer ni livsmedelshygienen när det är känsliga färskvaror som kunderna får hantera själva?
– Allt är förpackat och det fraktas hit med kylbil från produktionen. Sen ska allt stå i kylar med självstängande dörrar, så vi lever upp till kraven som finns, säger Andreas Tevell.
Om allt går enligt planen öppnar de sin butik i Vasastan på nationaldagen, den 6 juni. Strax efter det väntar öppning av en liknande butik i centrala Mjölby, där de ska hålla till i det som refereras till som "gamla bingolokalen" vid torget.
Kärnan i företagets verksamhet är fiske på Vättern. Andreas, som i grunden är kräftfiskare, är ute på sjön flera dagar i veckan. Utöver det och butiksverksamheten driver de ett skaldjurskokeri med egen produktion.
Hur hinner ni?
– Man använder dygnets alla timmar. Det är ju hektiskt med tanke på hur snabbt vi har dragit igång allting, men många säger att det är några hundår att köra liksom, så det får vi ta, säger Andreas och Amanda fyller i:
– Eftersom vi båda är i företaget kan vi lappa ihop det i privatlivet också. Det kan bli en del tidiga mornar och sena kvällar.
Samtidigt som de konstaterar att det blir många arbetstimmar, är båda noga med att säga att de inte är ensamma i företaget, utan har folk omkring sig som hjälper till.
I takt med att företagets verksamhet expanderar förväntas trycket på produktionssidan öka. Även om det inte blir aktuellt att anställa personal specifikt till de obemannade butikerna kan det därför bli aktuellt att anställa fler till företaget ändå.
Blir det inte lätt opersonligt med en butik där kunderna inte kan få service?
– Vi fick den frågan innan vi öppnade i Motala och bar med oss funderingen på hur man tacklar det, men vi är superaktiva på sociala medier och kommunicerar med kunderna därigenom och via beställningar. Sen har vi ändå rätt hög närvaro i butikerna och svarar fort när telefonen ringer, så genom det tror vi att det känns personligt ändå.