Johnny färdas längs rälsen

I kommunfullmäktige i Motala sitter han som ordinarie ledamot för Sverigedemokraterna. Civilt jobbar Johnny Karlberg som lokförare på SJ. Nu har turen kommit till honom i artikelserien "Politikernas vardag".

Johnny Karlberg har upplevt både roliga och tragiska saker.

Johnny Karlberg har upplevt både roliga och tragiska saker.

Foto: Jonas Carlsson

Linköping2015-09-20 10:05

MVT träffar Johnny Karlberg i Linköping på rälsen vid ett X-50-tåg som han ska köra om en timme till Västerås. Det är ett omväxlande jobb där han naturligtvis får resa mycket, men han åker sina bestämda rundor och noterar om något har förändrat sig. Han nämner att man kan åka längs en väg och notera att någon byggt till en veranda till ett hus. Dessutom märker man tydligt av väderförändringar.

– Man får se alla årstider, säger Johnny Karlberg.

Han tycker att det är ett roligt jobb där man får träffa folk och stanna till för lunch i olika städer. Det är helt enkelt flera fördelar gentemot att sitta instängd på ett kontor. Det är en stor frihet i att köra tåg.

– Man kan köra ner till Malmö och lyssna på P1. Man kan inte ha ett bättre jobb, säger han.

Han har kört SJ-tåg sedan 2007. Även om det är ett roligt jobb händer det ibland mindre roliga saker. Något som tyvärr ofta drabbar lokförare är att man någon gång under sin karriär kör på någon som tar självmord längs rälsen.

– Det absolut värsta är att köra ihjäl någon. Det har jag gjort en gång och det kommer jag aldrig att glömma, säger Johnny Karlberg.

Efter händelsen fick han professionell hjälp direkt via tillfälle att prata med någon. Sedan ska man vara försiktig efteråt i ett visst avseende.

– Man ska inte köra förbi olycksplatsen själv första gången. Man ska ha någon med sig, säger Johnny Karlberg.

Det har också hänt att han fått avstyra bråk och att personer uppträder hotfullt.

– Senast i fredags var det en person som hade stulit i bistron. Men den personen var inte hotfull, säger han.

Han hittade jobbet som lokförare av en ren slump. Det var egentligen något annat han letade efter då annonsen om lokförare dök upp.

– Jag ville söka in på Banverket som drifttekniker, förklarar den tekniskt sinnade Johnny Karlberg.

Han menar att man inte behöver vara så tekniskt intresserad för att kunna köra ett lok. Med hjälp av utbildning kan de flesta köra tågen. När det gäller att komma i precis rätt tid till en station handlar det om känsla, att veta när man ska gasa och bromsa.

– Mycket handlar om linjekännedom. Om du kör ett godståg är det en helt annan körning, säger han.

Han har många järn i elden. Förutom lokföraryrket och politikeruppdraget driver han två företag.

Politikernas vardag

Namn: Johnny Karlberg

Ålder: 38 år.

Yrke: Sedan 2007 lokförare på SJ. Han kör till Västerås, Norrköping, Stockholm, Malmö och Gävle.

Övriga jobb: Han är även egenföretagare och har firmorna JK Bilteknik samt sportstolen.se. JK bilteknik är en bilverkstad och sportstolen.se är en webbshop för reservdelar till bilar. "Jag är driven", säger Johnny Karlberg själv.

År som politiskt aktiv: Sedan sommaren förra året.

Parti: Sverigedemokraterna.

Politiska uppdrag: Ordinarie ledamot i kommunfullmäktige, ordinarie ledamot i kommunstyrelsen samt ersättare i bildningsnämnden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om