Östgötarna Ă€r bĂ€st i Sverige – pĂ„ att ha bĂ€lte i kollektivtrafik

Enligt en undersökning Ă€r östgötarna bĂ€st i Sverige pĂ„ att ha bĂ€lte i kollektivtrafiken – 5 000 procent bĂ€ttre Ă€n Stockholmarna
Men Östgötatrafiken Ă€r inte nöjda dĂ€r. 
–Vi Ă€r minst dĂ„liga, sĂ€ger bitrĂ€dande trafikchefen Mattias NĂ€sström. 

I Stockholm anvĂ€nder bara 0,6 procent bĂ€lten om det finns pĂ„ bussen. Mattias NĂ€sström, bitrĂ€dande trafikchef pĂ„ Östgötatrafiken, har en teroi: "Det kanske Ă€r att man ser att andra sĂ€tter pĂ„ sig bĂ€ltet, dĂ„ blir man pĂ„mind."

I Stockholm anvĂ€nder bara 0,6 procent bĂ€lten om det finns pĂ„ bussen. Mattias NĂ€sström, bitrĂ€dande trafikchef pĂ„ Östgötatrafiken, har en teroi: "Det kanske Ă€r att man ser att andra sĂ€tter pĂ„ sig bĂ€ltet, dĂ„ blir man pĂ„mind."

Foto: Sofia Brorsson

Linköping2025-03-30 17:00

En ny undersökning visar att östgötar Ă€r mycket bĂ€ttre pĂ„ att anvĂ€nda bĂ€lte i kollektivtrafiken Ă€n andra regioner. Nobina, som kör bussarna i LinköpingsomrĂ„det, har genomfört undersökningen och jĂ€mfört mellan SL, VĂ€sttrafik, SkĂ„netrafiken, VĂ€rmlandstrafiken, Sörmlandstrafiken, Hallandstrafiken och Östgötatrafiken, som alltsĂ„ toppar listan. 32 procent av alla som Ă„ker med Östgötatrafikens bussar som har bĂ€lte anvĂ€nder det.

I Stockholm dÀremot Àr det bara 0,6 procent som anvÀnder bÀlte, vilket gör östgötarna 5 000 procent bÀttre i den grenen.

Varför Àr östgötarna sÄ bra pÄ att ha bÀlte i bussen?

– Vi Ă€r minst dĂ„liga skulle jag sĂ€ga. Det beror ju pĂ„ mĂ„nga orsaker. Vi sprider information om det och jag hoppas att vĂ„ra förare gör extra utrop nĂ€r det behövs. Vi har en del nya bussar som har automatiskt utrop och skyltning, sĂ€ger Mattias NĂ€sström, bitrĂ€dande trafikchef i Östgötatrafiken.

Östgötatrafiken har fĂ„tt en del kritik för att bĂ€ltena Ă€r för smĂ„ för att rĂ€cka runt överviktiga personer. 
"Branschen Àr pÄ och tittar vad man kan göra för att förlÀnga bÀlten och utveckla dem", sÀger Mattias NÀsström.
Östgötatrafiken har fĂ„tt en del kritik för att bĂ€ltena Ă€r för smĂ„ för att rĂ€cka runt överviktiga personer. "Branschen Ă€r pĂ„ och tittar vad man kan göra för att förlĂ€nga bĂ€lten och utveckla dem", sĂ€ger Mattias NĂ€sström.

Det finns lag pÄ att alla som Äker buss dÀr bÀlte finns ska anvÀnda det.

– Det kan vara svĂ„rt att förstĂ„ att vissa bussar i tĂ€torten Ă€r undantag.

För pÄ vissa linjer blandas det, ibland Àr det en buss med bÀlten och ibland utan.

Varför gör ni sÄ?

– Vissa Ă€r byggda för ren tĂ€tortstrafik och dĂ€r finns inga krav pĂ„ bĂ€lten enligt lagstiftningen. De Ă€r undantag för att de ofta körs i lĂ€gre hastigheter.

SÄ om man som resenÀr sitter pÄ en buss utan bÀlte gör man ingenting olagligt?

– Nej, men sitter man pĂ„ en plats som har bĂ€lte ska man anvĂ€nda det.

I Stockholm anvĂ€nder bara 0,6 procent bĂ€lten om det finns pĂ„ bussen. Mattias NĂ€sström, bitrĂ€dande trafikchef pĂ„ Östgötatrafiken, har en teroi: "Det kanske Ă€r att man ser att andra sĂ€tter pĂ„ sig bĂ€ltet, dĂ„ blir man pĂ„mind."
I Stockholm anvĂ€nder bara 0,6 procent bĂ€lten om det finns pĂ„ bussen. Mattias NĂ€sström, bitrĂ€dande trafikchef pĂ„ Östgötatrafiken, har en teroi: "Det kanske Ă€r att man ser att andra sĂ€tter pĂ„ sig bĂ€ltet, dĂ„ blir man pĂ„mind."

Polisen har rÀtt att stiga pÄ bussar för att kontrollera om resenÀrerna anvÀnder bÀlte eller inte. Sitter man pÄ en plats dÀr bÀlte finns, men inte anvÀnder det, kan man fÄ böta 1 500 kronor.

Har busschaufförerna nÄgot extra ansvar för att alla ska ha pÄ sig bÀlte?

– Nej, det Ă€r inte de som ska gĂ„ runt som en flygvĂ€rdinna. Det Ă€r om det Ă€r ungdomar under 15 Ă„r som man Ă€r skyldig att ha koll, det gĂ€ller framförallt skolbussar.

32 procent av Östgötatrafikens resenĂ€rer anvĂ€nder bĂ€lte nĂ€r det finns pĂ„ bussen.
32 procent av Östgötatrafikens resenĂ€rer anvĂ€nder bĂ€lte nĂ€r det finns pĂ„ bussen.

Hur ska ni kunna fÄ Ànnu fler att anvÀnda bÀlte?

– Jag tror det Ă€r att ge information och pĂ„minna om det. Att skapa insikt hos resenĂ€rerna, att man anvĂ€nder bĂ€lte för sin egen och sina medresenĂ€rers skull. Det Ă€r ett enkelt sĂ€tt att höja sĂ€kerheten.

Att majoriteten inte anvÀnder bÀlte tror Mattias NÀsström beror pÄ en kÀnsla av falsk trygghet.

– Bussen Ă€r ganska stor och Ă€r det sĂ€kraste sĂ€ttet att ta sig fram pĂ„ vĂ€garna men det Ă€r fortfarande sĂ„ att om det hĂ€nder saker i trafiken kan man kastas omkring i bussen och skadas.

Men har verkligen den bitrÀdande trafikchefen alltid bÀlte nÀr han Äker buss? "Ja, jag försöker alltid komma ihÄg att ha det. En del kÀnner ju igen mig sÄ dÄ mÄste jag ha det", sÀger Mattias NÀsström.
Men har verkligen den bitrÀdande trafikchefen alltid bÀlte nÀr han Äker buss? "Ja, jag försöker alltid komma ihÄg att ha det. En del kÀnner ju igen mig sÄ dÄ mÄste jag ha det", sÀger Mattias NÀsström.
SÄ mÄnga anvÀnder bÀlte

SL 0,65 procent

VĂ€sttrafik 14,36 procent

SkÄnetrafiken 13,65 procent

VĂ€rmlandstrafik 17,24 procent

Sörmlandstrafiken 16,35 procent

Hallandstrafiken 12,76 procent

Östgötatrafiken 32,00 procent

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!