Östgötarna är bäst i Sverige – på att ha bälte i kollektivtrafik

Enligt en undersökning är östgötarna bäst i Sverige på att ha bälte i kollektivtrafiken – 5 000 procent bättre än Stockholmarna
Men Östgötatrafiken är inte nöjda där. 
–Vi är minst dåliga, säger biträdande trafikchefen Mattias Näsström. 

I Stockholm använder bara 0,6 procent bälten om det finns på bussen. Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken, har en teroi: "Det kanske är att man ser att andra sätter på sig bältet, då blir man påmind."

I Stockholm använder bara 0,6 procent bälten om det finns på bussen. Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken, har en teroi: "Det kanske är att man ser att andra sätter på sig bältet, då blir man påmind."

Foto: Sofia Brorsson

Linköping2025-03-30 17:00

En ny undersökning visar att östgötar är mycket bättre på att använda bälte i kollektivtrafiken än andra regioner. Nobina, som kör bussarna i Linköpingsområdet, har genomfört undersökningen och jämfört mellan SL, Västtrafik, Skånetrafiken, Värmlandstrafiken, Sörmlandstrafiken, Hallandstrafiken och Östgötatrafiken, som alltså toppar listan. 32 procent av alla som åker med Östgötatrafikens bussar som har bälte använder det.

I Stockholm däremot är det bara 0,6 procent som använder bälte, vilket gör östgötarna 5 000 procent bättre i den grenen.

Varför är östgötarna så bra på att ha bälte i bussen?

– Vi är minst dåliga skulle jag säga. Det beror ju på många orsaker. Vi sprider information om det och jag hoppas att våra förare gör extra utrop när det behövs. Vi har en del nya bussar som har automatiskt utrop och skyltning, säger Mattias Näsström, biträdande trafikchef i Östgötatrafiken.

undefined
Östgötatrafiken har fått en del kritik för att bältena är för små för att räcka runt överviktiga personer. "Branschen är på och tittar vad man kan göra för att förlänga bälten och utveckla dem", säger Mattias Näsström.

Det finns lag på att alla som åker buss där bälte finns ska använda det.

– Det kan vara svårt att förstå att vissa bussar i tätorten är undantag.

För på vissa linjer blandas det, ibland är det en buss med bälten och ibland utan.

Varför gör ni så?

– Vissa är byggda för ren tätortstrafik och där finns inga krav på bälten enligt lagstiftningen. De är undantag för att de ofta körs i lägre hastigheter.

Så om man som resenär sitter på en buss utan bälte gör man ingenting olagligt?

– Nej, men sitter man på en plats som har bälte ska man använda det.

undefined
I Stockholm använder bara 0,6 procent bälten om det finns på bussen. Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken, har en teroi: "Det kanske är att man ser att andra sätter på sig bältet, då blir man påmind."

Polisen har rätt att stiga på bussar för att kontrollera om resenärerna använder bälte eller inte. Sitter man på en plats där bälte finns, men inte använder det, kan man få böta 1 500 kronor.

Har busschaufförerna något extra ansvar för att alla ska ha på sig bälte?

– Nej, det är inte de som ska gå runt som en flygvärdinna. Det är om det är ungdomar under 15 år som man är skyldig att ha koll, det gäller framförallt skolbussar.

undefined
32 procent av Östgötatrafikens resenärer använder bälte när det finns på bussen.

Hur ska ni kunna få ännu fler att använda bälte?

– Jag tror det är att ge information och påminna om det. Att skapa insikt hos resenärerna, att man använder bälte för sin egen och sina medresenärers skull. Det är ett enkelt sätt att höja säkerheten.

Att majoriteten inte använder bälte tror Mattias Näsström beror på en känsla av falsk trygghet.

– Bussen är ganska stor och är det säkraste sättet att ta sig fram på vägarna men det är fortfarande så att om det händer saker i trafiken kan man kastas omkring i bussen och skadas.

undefined
Men har verkligen den biträdande trafikchefen alltid bälte när han åker buss? "Ja, jag försöker alltid komma ihåg att ha det. En del känner ju igen mig så då måste jag ha det", säger Mattias Näsström.
Så många använder bälte

SL 0,65 procent

Västtrafik 14,36 procent

Skånetrafiken 13,65 procent

Värmlandstrafik 17,24 procent

Sörmlandstrafiken 16,35 procent

Hallandstrafiken 12,76 procent

Östgötatrafiken 32,00 procent

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!