Saab skulle egentligen ha presenterat delÄrsrapporten nu pÄ onsdag. Men pÄ mÄndagen tvingades företaget att gÄ ut med en vinstvarning. Rörelseresultatet för tredje kvartalet blev en förlust pÄ 663 miljoner kronor, vilket kan jÀmföras med en vinst pÄ 518 miljoner kronor motsvarande period i fjol.
Saabs vd, Micael Johansson, vill dock inte mÄla upp en allt för mörk bild:
â Den underliggande verksamheten gĂ„r fortfarande vĂ€ldigt bra. De senaste nio mĂ„naderna Ă€r starka och det Ă€r Ă€ven det senaste kvartalet. Vi har förflyttat ett Gripen-plan till Brasilien och vi har levererat Global Eye till Förenade Arabemiraten. Vi har fĂ„tt en hel del viktiga kontrakt under perioden och vi har en bĂ€ttre orderingĂ„ng jĂ€mfört med samma period förra Ă„ret.
Coronapandemin pÄverkar dock den globala flygindustrin pÄ ett negativt sÀtt. "Utvecklingen under den senaste tiden gör att Saab bedömer att de framtida riskerna för framförallt affÀrsomrÄdet Aeronautics har ökat. Den utdragna pandemin och ÄterhÀmtningen pÄverkar huvudsakligen underleverantörer och dÀrmed materielförsörjningen till Gripen E/F-programmen. Det fÄr följdeffekter pÄ utvecklingsarbete, verifiering och produktion", skriver Johansson i en kommentar till delÄrsrapporten.
Problemen med att fÄ fram delar till de nya Gripen-plan, som tillverkas för Sveriges och Brasiliens rÀkning, pÄverkar rörelseresultatet negativt med 1,1 miljarder kronor under kvartalet.
â Vi har lĂ„nga projekt och vi har ett hyfsat materiellager. Men ju lĂ€ngre pandemin pĂ„gĂ„r desto större Ă€r risken för att det kommer att bita pĂ„ oss ocksĂ„, sĂ€ger Saabs vd och fortsĂ€tter:
â Vi har gjort en bedömning att vi mĂ„ste jobba med Ă„tgĂ€rder i vĂ„r leverantörskedja. Det finns saker dĂ€r det gĂ„r bra, men ocksĂ„ omrĂ„den dĂ€r det hackar betĂ€nkligt och dĂ€r vi kanske mĂ„ste flytta hem saker till Linköping. Det vi gör i dag pĂ„verkar vĂ„r leveransförmĂ„ga om tvĂ„, tre Ă„r. Vi lĂ€gger upp en buffert för att kunna arbete med de hĂ€r sakerna och det fĂ„r en effekt pĂ„ vĂ„rt resultat pĂ„ 1,1 miljarder kronor.
Ser du nÄgra risker för varsel eller kortidspermitteringar i Linköping?
â Nej, det handlar inte alls om det. Det Ă€r snarare sĂ„ att det gĂ„r Ă„t fler timmar för att vi mĂ„ste jobba med saker parallellt och titta pĂ„ nya leverantörer. Vi fĂ„r mer krav pĂ„ oss att utnyttja vĂ„ra testplattformar. Det Ă€r snarare sĂ„ att trycket ökar i Linköping.
Vad kan det innebÀra att verksamheter kan behöva flyttas hem till Linköping?
â Det Ă€r oftast detaljtillverkning det handlar om. Ibland tar vi hem saker och ibland mĂ„ste vi byta leverantör. Saker som vi hade tĂ€nkt att lĂ€gga ut fĂ„r vi bygga upp sjĂ€lva. NĂ€r man sysslar med flygplan Ă€r det hĂ€r en omstĂ€ndlig procedur och det har vi tagit höjd för framöver.
Kan leveranser av Gripen-plan till Sverige och Brasilien bli försenade?
â Vi fortsĂ€tter att leverera flygplan och sedan ska vi göra allt vi kan för att vi inte ska fĂ„ pĂ„verkan i de hĂ€r kontrakten. Och fĂ„r vi det mĂ„ste vi diskutera med kunderna.
Saabs försÀljningsintÀkter under de första nio mÄnaderna uppgick till 22,9 miljarder kronor, vilket ska jÀmföras med 24,9 miljarder kronor under samma tid i fjol. Rörelseresultatet de första nio mÄnaderna uppgick till 549 miljoner kronor, vilket ska jÀmföras med 1 739 miljoner kronor under samma period förra Äret.