Sofia, 33, kombinerar familjelivet med drömjobb

Sofia Lindberg, 33, lämnade chefsrollen för att få mer tid med sin son. Nu har hon och kompisen lanserat appen Loppinell, med fokus på att få fler att shoppa hållbart. 
Över bara en helg ökade de med över 10 000 användare.
– Responsen har varit överväldigande, säger hon.

"Det är verkligen en dröm och det är svårt att ta in att det är ett jobb, för att det är så kul", säger Sofia om att få jobba tillsammans med en så nära vän.

"Det är verkligen en dröm och det är svårt att ta in att det är ett jobb, för att det är så kul", säger Sofia om att få jobba tillsammans med en så nära vän.

Foto: Jennifer Grönquist

Mjölby2025-04-20 18:00

Sofia Lindberg har haft ett särskilt driv inom sig ända sedan hon var liten. Något som hon tror har vuxit fram tack vare att hon tidigt omgivits av inspirerande och erfarna personer.

– Jag har ofta befunnit mig i miljöer där jag varit omgiven av människor som utmanat mig och fått mig att växa.

Förra året lämnade hon sin chefsroll på en redovisningsbyrå i Norrköping. En känsla av att vara redo för nya utmaningar samt en önskan om att få mer tid tillsammans med sin son, gjorde att hon tog steget och startade eget.

– Jag slutade på mitt jobb i samband med att vår son skulle börja förskolan här, så det blev en bra tajming.

undefined
Under sin tid på redovisningsbyrån i Norrköping gick Sofia från löneadministratör till affärschef.

Under förra året kom Sofias nära vän och tidigare kollega, Stina Friberg, på idén att man borde kartlägga loppisar i en app, för att underlätta att hitta de där guldkornen som finns ute i landet. Efter en tid bestämde sig de två vännerna för att förverkliga idén tillsammans.

– Jag älskar att vara med och utveckla projekt. Att det är just en loppisapp är bara ett plus i kanten, för jag tycker om att gå på loppis.

undefined
"Många vi har pratat med, som kanske inte har second hand som ett intresse, tror ju att loppis eller second hand är gamla saker. Bara gamla saker. Man ser inte vilken stor marknad det är. Att det finns alla olika stilar, alla olika möbler, alla olika kläder", säger Sofia.

Sofia jobbar nu hemifrån på heltid, vilket hon trivs med. I huset på landet i Mjölbytrakten kan hon jobba i lugn och ro. Den sociala biten får man ändå genom möten och samtal, och att kunna kombinera familjeliv och arbetsliv är ett guldupplägg, menar hon.

– Det är mycket att göra som egenföretagare, men ju mindre fasta tider man har, desto mer flexibel blir man i sitt föräldraskap. Även om både jag och min man jobbar mycket blir det en bättre balans.

undefined
“Att ha en bra användarbas är prio, vi hade hoppats på 10 000 användare inför sommaren. Vi tänkte att det blir en bra grund för att fortsätta öka till nästa år. Då kanske vi kan ha två anställda som hjälper oss med det här. Tjopp sa det under en helg, och så nådde vi målet och nu har vi över 15 000 användare. Nu måste vi smälta det här”, säger Sofia om arbetet med appen Loppinell, tillsammans med väninnan Stina.

Under våren lanserades appen Loppinell, som är tänkt att inspirera fler till att handla hållbart. Men det krävdes en del slit för att komma dit.

– När man är sådana som Stina och jag vill man ha så mycket direkt. Det har varit en utmaning att veta att alla funktioner inte kommer  finnas vid lansering. Vi vet att användarna kommer att efterfråga det här, men vi kommer inte kunna erbjuda det direkt. Det är en utmaning att tänka att det får vara good enough.

undefined
Sofia tycker att det är roligt att leta efter just inredning second hand. "Framförallt när man hittar lite annorlunda grejer, saker som man vet inte är massproducerade. Och när vi flyttade hit kände jag att huset behöver lite äldre grejer för att vara i balans", säger hon.
undefined
Sofia älskar att leta efter tavlor på loppis. Hon har flera loppisfynd på väggarna hemma i huset på landet.
undefined
"Jag har nog inte riktigt den typiska loppisstilen hemma, men jag har mycket saker som man inte tänker på är loppis", säger Sofia.

Under researcharbetet inför skapandet av produkten valde de därför att titta på vad det är som gör att folk drar sig för att handla second hand. Här identifierades två frågor: Var finns butikerna, och hur handlar man second hand?

– Vi såg lösningen på första problemet som en karta och en lista över onlineloppisar. Andra problemet kan lösas genom att göra inlägg och dela enkla tips på hur man kan komma igång. För det här är ju en vana. Jag blir själv bättre och bättre på det med tiden.

undefined
"Jag tycker att det finns en sådan konsumtionshets. Om bara fler skulle våga kolla på loppis, second hand eller vintagebutiker så skulle man se att det finns massor med fina saker", säger Sofia.
undefined
När Sofia upplevde att priserna steg samtidigt som kvaliteten blev sämre på de stora möbelvaruhusen började hon shoppa mer och mer second hand. "Jag har alltid tyckt om att det ska vara bra kvalitet på sakerna och jag betalar hellre för kvalitet än kvantitet", säger hon.

I dagsläget består appen bland annat av en kartvy där man ser olika loppisar, en lista med onlineloppisar, ett verktyg för att skapa en inköpslista samt en slags nyhetssida för tips och trix, reportage och annonser.

– Alla de här funktionerna är tänkta att kunna användas som något annat i framtiden, att de ska kunna förändras utefter efterfrågan.Det är planen för framtiden.

Tanken är även att appen ska bli en plats för ett community.

undefined
"Vi har ett så otroligt hektiskt arbetsliv, så kan man kombinera det med en lugn arbetsplats är det ju jättebra", säger Sofia om hur det är att jobba hemifrån.
undefined
Hemma hos Sofia finns många fina möbler som hon hittat second hand. "Jag köper hellre saker och ting på en loppis än på ett varuhus", säger hon.

– Målgruppen som handlar second hand är väldigt bred, från unga till äldre. Vi vill kunna samla allt på ett ställe för att man inte ska missa något bara för att man inte använder sociala medier, eller för att man inte har tidningen.

Sofia och Stina bestämde sig tidigt för att appen inte skulle vara en betalapp, just för att hela tanken är att få fler att handla hållbart. Beslutet blev att rikta sig mot loppisar och second hand-butiker för att få in intäkter, och att de genom ett premiumpaket blir synliga med mer information i appen.

– Vi kör gratis och hoppas att butiker och de som anordnar loppisar är måna om att en sådan här app ska finnas och då vilja annonsera genom oss.

undefined
Sofia är väl förberedd när hon är ute och loppar. Måttbandet är med, för att säkerställa att grejerna hon hittar faktiskt passat. "Jag har gissat så många gånger i början, och så har det blivit helt fel", säger hon med ett skratt.
undefined
"Jag hade aldrig själv kommit på det eller drivit igenom det. Det är när jag får en möjlighet, då vill jag inte säga “nej, inte ska väl jag”, eller “jag kan inte. Jag vill inte var sådan", säger Sofia om hur det kom sig att hon började arbeta med Loppinell tillsammans med vännen Stina.

Hur har responsen varit sedan lansering?

– Vi hoppades och trodde att det skulle vara positivt. Men det har varit överväldigande. Sista veckan i mars hade vi 3 000 användare, och nu har vi nått 16 600. Nu har det exploderat, vilket är jättekul. 

Något som skapat stort engagemang är appens tipsa-funktion.

–Jag sa att vi lägger till en sådan funktion, för det kan ju vara kul om folk vill tipsa. Vi tänkte att de kanske kommer komma in 30 tips om året. Men bara under den senaste veckan har vi fått in över 1000 tips. Så det är ett sådant engagemang, säger Sofia.

undefined
Sofia har flera tips att dela med sig av när det kommer till att handla second hand. "Ett är att ta med sig bilder för inspiration om man till exempel ska handla någon typ av inredning. Då kan man jämföra och se hur det man hittar skulle kunna passa in", säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!