Sammanlagt så blev det enligt budget- och skuldrådgivningens egna statistik 1073 kontakter via telefon, mail/skriftligt eller besök, en ökning från 829 kontakter föregående år.
Britt-Marie Glaad på budget- och skuldrådgivningen menar att ökningen beror på att de har ändrat sitt arbetssätt. De ber nu de skuldsatta att förbereda sig mer inför besöket.
– Vi rekommenderar dem att samla ihop skulder i två- tre månader och sedan återkoppla till oss.
Glaad menar att uppgången av kontakter troligen beror på att de som har samlat sina skulder började med återkopplingen. Orsaken till rekommendationen till de skuldsatta var enligt henne tidigare problem med mycket långa köer.
93 % av de som besökte dem skrev i en frivillig kvalitetsenkät att de var nöjda eller mycket nöjda med rådgivningen, stödet och bemötandet.
Britt-Marie Glaad säger att en sak som är anmärkningsvärt i statistiken är att nedläggningen av Konsument Motala gjorde att de fick betydligt fler konsumentfrågor.
Budget- och skuldrådgivningen riktar enligt Glaad i år särskilt in sig på en viss målgrupp
– Under 2020 så ska vi försöka mer med pensionärer.
Rådgivningen erbjuder sig att komma till träffar och tala om verksamheten och privatekonomi. Fler pensionärer och människor i 60-plusåldern som när de gick i pension upptäckte att pengarna inte räcker till har besökt budget- och skuldrådgivningen som nu vill få människor att förbereda sig så de inte är så skuldsatta när de får pension.