Motalaparet köpte kungens gamla bil

Två av kung Carl XVI Gustafs fordon kan nu beskådas på Motala Motormuseum. Senaste tillskottet en Volvo P1800 ES från 1972.

Marianne och Bo Runfeldts före detta kungliga bil har fått en plats på Motala Motormuseum.

Marianne och Bo Runfeldts före detta kungliga bil har fått en plats på Motala Motormuseum.

Foto: Anders Törnström

Motala kommun2019-10-25 14:00

Sedan tidigare har kungens gamla moped, en vit Puch Florida av årsmodell 1962, varit till allmän beskådan på Motala Motormuseum. Nu finns även ytterligare ett kungligt fordon i samlingen. Nytillskottet är en Volvo P1800 ES av 1972-års modell, som tidigare ägts av dåvarande kronprins och sedermera kung Carl XVI Gustaf. Det är de nuvarande ägarna Marianne och Bo Runfeldt som lånat ut bilen till museet. 

Bo kände den förre ägaren till bilen, Åke Wester i Vreta Kloster och det var där som han såg bilen första gången. Men då visste inte Bo om vem försteägaren var. 
– Garagedörren hos honom stod öppen och då gick jag in och tittade och då sa han till mig att det är kungens gamla bil. Jag tänkte då att här står den och samlar damm. Han hade haft den i 15 - 20 år skulle jag tro. De första 10 åren körde han en del men sedan blev den stående. 

Bilen var vid det tillfället avställd och vid ett tillfälle några veckor senare frågade Bo om han fick köpa bilen. Men någon affär blev det inte utan det gick några år. Bo och Marianne åkte då förbi Åke Wester och Bo tänkte då stanna till och fråga om bilen fanns kvar. 
– Jag hade inte pratat med Åke på kanske fyra år - det här var 2009. Bilen stod fortfarande där, lika dammig och det låg en massa grejer på taket. Ingen hade heller kört bilen sedan senast jag såg den. 

Pris började då diskuteras och med tanke på vem den tillhört blev det en slant. 
Blev du intresserad av bilen för att det var en P1800 eller för att den tillhört kungen?
– Det var nog mest för proveniensen, att den tillhört just kungen.  
Den fick du också betala en del för?
– Ja det är klart. Man får ju inte en sån bil gratis.  

Bo berättar vidare att han inte hade så mycket tid över för att renovera upp bilen, på grund av att jobbet tog det mesta av tiden. Stötfångarna plockades bort då tanken var att volvon skulle snyggas till. Bland annat lämnade lacken en del övrigt att önska. Han diskuterade då med en lackeringsfirma vad som kunde åtgärdas och Bo bestämde sig för att den skulle lackas om. 
Den var i behov av en omlackering?
– Ja, det är ju en 72:a men den hade inte gått långt, bara en 6 - 7000 mil. Åke hade åkte en del och sedan blev den ju stående. Vi hade väl tanken på när vi köpte den att åka lite i den. Men sedan så hade jag inte så mycket tid över till det. Vi hade den i trafik ett tag så jag besiktade den ett år. Men sedan så tyckte jag att jag inte hade tid att hålla på så då blev den stående. 

En sportig bil på den tiden men hur är den att köra idag?
– Man blir ju äldre och den är så låg att ta sig in i, säger Bo och skrattar när han fortsätter: 
– Därför kommer vi nog inte att åka i den. Annars är väl komforten som i en Amazon, överväxel i och för sig men det är ju inte en överdriven komfort då det är en gammal bil. 
Hur är det med dig Marianne, har du kört den något?
– Ja, jag körde till besiktningen 2010.

Nu är bilen utlånad till Motala Motormuseum för besökare att beskåda. Kungens moped, kungens bil och även bilen som kungen kördes i vid Motalabrons invigning den 9 oktober 2013 finns nu på museet. En treenighet i fordon som museichef Johan Rahm är mycket nöjd med.
– Det är en bra grej för Motala Motormuseum, absolut. 
– En sån här bil ska vara till allmän beskådan, helst köras också. Inte stå undangömd i ett garage. Så här på museet är det helt perfekt, här står den bra, avslutar Marianne. 

Museichef Johan Rahm tillsammans med Marianne och Bo Runfeldt på Motala Motormuseum där deras, före detta kungliga bil, numera har fått en plats.
Museichef Johan Rahm tillsammans med Marianne och Bo Runfeldt på Motala Motormuseum där deras, före detta kungliga bil, numera har fått en plats.
Volvo P1800

Volvo P1800 är en sportbil tillverkad av Volvo
Volvo P1800 började tillverkas 1961 och tillverkades fram till 1973, de sista åren som Volvo 1800 ES. 
Volvokonsulten och projektledaren Helmer Petterson var drivande för projektets tillblivelse. 
Bilen ritades av Helmer Pettersons son Pelle Petterson som vid tillfället var praktikant på det italienska designföretaget Frua i Turin. 
Bilen moderniserades genom åren och i slutet byggdes även en sportkombi, även kallad ”fiskbilen” eller ”likbilen”. 

Karta: Motala
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!