Kristina Lundin, ägare av butiken RAMmakarna i Borensberg, har kommit på ett koncept som ger kunder möjlighet att handla utan att gå in i butiken.
– Kunder kan ringa in till butiken och vi kan visa det som de vill handla genom fönstret och så kan de betala med swish utanför, berättar hon.
Men för kunder som vill handla i butiken så har Kristina öppnat upp för en möjlighet att kunna göra det också, utan att träffa andra kunder.
– Man kan få boka en tid i butiken och då stänger jag för andra kunder.
Någon som har gått i samma tankebanor är Monica Karlsson, ägare av butiken Fina rum i Motala.
– Jag har fått förfrågan från flera som vill och ska komma hit efter stängning.
Monica jobbar just nu även på sin e-handel, som ännu inte riktigt är i full gång. Tankarna finns även på att anordna en modevisning.
– Flera andra klädbutiker har gjort en modevisning i en tom lokal som de visar på Facebook.
Även Pontus Wallqvist, ägare av Restaurang Gästis i Borensberg, har fått tänka om på grund av den rådande situationen. De serverar inte längre någon mat i restaurangen, utan lagar bara mat för avhämtning både på luncher och kvällar.
– Tidigare körde vi avhämtning av burgare enstaka gånger, nu har vi ökat till nästan varje helg.
Brenda Hilding på Min söta värld i Motala försöker hålla humöret uppe, trots de tuffa tiderna.
– Vi måste se det roliga mitt i allt negativt och tråkigt, säger hon.
Därför har hon börjat göra toarulle-tårtor, som ett skoj efter den ökade försäljningen av toalettpapper den senaste tiden. De har sålt väldigt bra.
– Vi får göra många toarulle-tårtor om det behövs, skrattar hon. Om det gör folk glada så gör det oss glada.
De erbjuder även folk att hämta sina beställningar utanför så att de inte behöver komma in.
Maria Kobli på Mias lilla salong i Borensberg har också fått vara kreativ och ändra sina rutiner. Hon är nu i full gång med att förbereda en påse med spaprodukter som snart kommer gå att beställa.
– Vi tänker att det är många som fått inställda aktiviteter och därmed har gott om tid med familjen.
Redan innan coronautbrottet hade hon även gått och funderat på att anordna hemleveranser i närområdet.
– Jag ville göra det enkelt för kunden att beställa via hemsidan men med ett fullspäckat schema så blev det aldrig av. Eftersom det finns mer tid än vi önskar just nu så har vi omgående lanserat möjligheten att beställa via vår mejl trots att inte allt är klart ännu.
Linda Hjärt på Sandströms i Motala har kommit på ett sätt att hålla kontakten med de äldre, trogna kunderna, nämligen genom att ta beställningar över telefon.
– Jag har skickat bilder till kunder när de hört av sig med frågor.
Om kunden sedan vill köpa det så hänger Linda undan plagget och därefter kommer någon annan och hämtar det.
Det är tufft att vara företagare i dessa tider, men hoppet finns. Många vill hjälpa.
– Det har visats en enorm uppslutning den här sista tiden, säger Maria Kobli.
Pontus Wallqvist har också märkt av stöttningen från omgivningen.
ICA supermarket har till exempel erbjudit sig att sälja restaurang Gästis matlådor i affären. Finja vill stötta genom att köpa 30-40 lunchlådor en gång i veckan under hela april. Även Arla Plast har hört av sig och vill hjälpa till genom att beställa matlådor.
– En annan lite rolig sak är att personer som jag bara känner via sociala medier och som bor långt härifrån har swishat för dagens lunch som en fin gest och hjälp, berättar Pontus.