Boende i hyreshusets 35 hushåll blev utan vatten och avlopp i fredags, när reparationen av ett avloppsrör gick fel. Hyresgästerna hänvisades till en bajamaja utanför porten och en tappkran på gatan. Ytterligare en toalett fanns att tillgå i en fastighet längre bort.
På onsdagseftermiddagen sattes vattnet på igen. Detta efter att man fått till en tillfällig lösning där avloppsvattnet pumpades till en avloppsbrunn i gatan.
– Den lösningen hade man bara några timmar. Senare på kvällen lyckades de lösa det permanent. Så nu funkar det precis som vanligt, säger Christer Axén, Platens områdeschef på Ekön.
Hyresgästerna, som tidigare vittnat om den besvärliga situationen, kommer att kompenseras.
– Det blir avdrag på hyran, de får ersättning för alla de dagar som det har varit stopp. Det finns uppgjorda summor med Hyresgästföreningen som man går efter, säger Christer Axén.
Har era åtgärder varit tillräckliga?
– Ja, toaletten har vi tittat på och det har aldrig varit någon kö. Så det har nog funkat. Det fanns även en toalett i en tvättstuga längre bort och vi hade några fritidstoaletter att erbjuda.
Duschmöjligheter erbjöds först på tisdagen. Varför?
– Det har ju byggts på det här problemet. Vi har levt i tron, med informationen från underentreprenören, att "det här är inga problem, det här löser vi i dag". Sedan har det varit tuffare än vad de hade tänkt sig. Därför kom inte duschlösningen dag ett, för vi trodde att det skulle vara snabbt löst, säger Christer Axén.