– Det känns jättespännande, säger Björn Orrenius som är en av initiativtagarna.

Ett tjugotal studenter med blandade bakgrunder hade samlats på introduktionen, där bland andra IT-pionjären Rickard Eriksson talade om den digitala utvecklingen samt syftet med utbildningen:

– Idag köps var fjärde julklapp på nätet. Och vill man köpa ett par skor är det bara att beställa hem, prova, och skicka tillbaka de som inte passar. Vad händer då med butikerna? Idag handlar folk inte länger lokalt, utan ifrån hela världen, förklarar Rickard Eriksson.

Han menar att detta får konsekvenser för all industri, och det är där Motalas framtida experter på digital marknadsföring kommer in i bilden. För det här är något som även de lokala företagen borde ta tag i, enligt Rickard Eriksson.– Men de kanske inte hinner eller orkar. Och vissa kanske helt enkelt inte har insett vad som håller på att ske.

– Detta är något som ofta målas upp som ett hot. Men vi vill att man istället ska se det som en möjlighet – att göra Motala till ett nytt e-handelscentrum, förklarar Björn Orrenius.

En av de som kommit för att invigningstala i samband med utbildningspremiären var Joakim Ljungqvist från Tillväxt Motala. Och han välkomnar det nya initiativet.

– Det här är superviktigt och ligger helt rätt i tiden. Vi har ett behov av att jobba med våra varumärken och hitta nya tekniska vägar. På så sätt kan vi göra företagen mer lönsamma och skapa fler arbetstillfällen, säger Joakim Ljungqvist.