Den 31 juli 1915 började trafiken rulla på smalspårsbanan mellan Motala och Fornåsa. En järnväg som har haft stor betydelse för Motalas industri, åtminstone om vi ska lita till historieböckerna.
Smalspårsbanan mellan Motala och Fornåsa var elektrisk, något som var unikt på den tiden.
Och i boken "Från Wadstena till Vadstena" kan vi läsa om hur de involverade bolagen den 18 september 1915 bjöd vissa inbjudna på en "elektrisk" järnvägsresa.
Östgöta Correspondenten skrev då: " KL 2.45 strax efter kontinentaltågets ankomst från Stockholm satte sig det elektriska tåget bestående av motorvagn och tre av järnvägens nya förstklassiga 3:e klassvagnar i rörelse från Linköpings järnvägsstation och ilade ut på linjen med sin stora fond av sakkunniga, styrelsen, tekniker och trafikmän samt ett fåtal sakokunniga ombord".
Kjell Fransson, FP, tycker att den gamla järnvägen förtjänar att uppmärksammas på jubileumsdagen och berättar om sitt tågminne från smalspårsbanan.
– Det var en kulen novemberdag 1962 och det var sista färden för smalspårsbanan och samtidigt var det första gången som jag åkte med, säger han och fortsätter:
– Alla vi resenärer fick varsitt diplom. Det har jag kvar någonstans hemma bland gömmorna.