Det går och kommer kunder, kundvagnar fylls på och från lagret plockar personalen ut varor av alla slag. Samtidigt som allt är som vanligt blir det händer något helt nytt.
– Jag har bestämt mig för att sluta, säger Magnus Eriksson och förklarar att efter 26 år var det dags att ta beslutet.
Det har blivit många timmar i butiken och Magnus säger att han trivts jättebra.
– Det har varit många bra medarbetare genom åren, vi har haft roligt på jobbet. Bra kunder där man lärt känna många, det blir ganska familjärt i en sådan här butik.
Men nu var det läge att lämna över till någon annan. Till Adam Nilsson.
– Jag har haft ett mål sedan jag började jobba på Ica 2007, att en dag ha min egen butik. Och detta blir den första jag äger, säger han.
Närmast kommer han från Uppsala och har jobbat både inom Ica och Hemköp. Någon koppling till Motala har han inte men nu blir det hemorten för honom och familjen.
Vad har varit det roligaste under alla år?
– Det är väl mötet med alla kunder och det finns ingen dag som den andra lik. Sen måste man brinna lite för att göra affärer och sälja varor, och tävla lite mot sig själv och även andra kanske, säger Magnus.
Charlottenborg är den mindre Ica-butiken i Motala. Hur påverkar det?
– Eftersom stan är så liten så har vi blivit lite kompletteringsbutik. Men vi har också våra stamkunder och står oss väl på marknaden, säger Magnus.
Hur går dina tankar kring det, Adam?
– Det är många butiker som konkurrerar kring kunden här i Motala. Jag kommer göra en så bra butik jag kan och möta kunderna i det som de vill ha. Sen får vi se vad jag kan göra för att driva kunderna hit. Det är väl lite affärshemligheter, säger han med ett stort leende.
Vad ser du för utmaningar?
– Det är många utmaningar, men jag känner mig trygg i erfarenheten jag har från butik, säger han och tillägger att det också handlar om att bli Motalabo.
Personalen blir kvar, vilket Adam tycker känns bra.
– Jag kommer fortsätta att driva butiken i samma anda som Magnus gjort. Sen vill jag synliggöra butiken mer och påbörja en viss anpassning av sortimentet, säger han men tillägger att kunderna ska känna igen sin butik och att det handlar om att förändra i rätt takt.
Vad vill du Adam för råd?
– Främst gäller det att lägga örat mot rälsen och lyssna på vad kunderna säger att de vill ha, säger Magnus.
Butiken ligger mellan det stora hyreshusområdet och villaområden. Det är olika kundgrupper, hur tänker du där?
– Det är svårt att hitta den perfekta mixen. Men istället för att vara 100-procentig mot en viss kundgrupp så vill jag vara 80-procentig mot alla. Det tar ett tag innan man lär känna kunderna men det är viktig att lyssna på vad de vill ha, säger Adam.
Han berättar att den butik han drivit i Uppsala ligger precis intill centralstationen vilket är en stor skillnad mot vad det blir nu.
– Jag går från en butik med 27 000 kunder i veckan till en med cirka 8 000. Det blir skillnad. Men jag ser också fram emot att lära känna mina kunder på ett annat sätt än jag kunnat där.
Valborgsmässoafton stängdes butiken lite tidigare och kvällen användes för att räkna hela lagret.
– Torsdag morgon, när de öppnar, är Adam ny handlare, säger Magnus.
Hur känns det?
– Väldigt spännande, säger Adam.