AI i skolan – hjälpmedel eller fusk?

I ett alltmer digitalt samhälle utvecklas verktyg som ska göra vår vardag enklare. AI har i dag tagit sig in i skolmiljön, men det är ett hjälpmedel som skapar problem för alla lärare menar Skolverket.

AI i skolan kan innebära både ett hjälpmedel och bli en väg att fuska. Det påverkar både lärare och elever.

AI i skolan kan innebära både ett hjälpmedel och bli en väg att fuska. Det påverkar både lärare och elever.

Foto: TT

Motala2024-04-20 12:00

Med hjälp av en AI chattbot så kan elever skriva hela texter. Detta betraktas idag som fusk och Skolverket menar att det idag inte finns något pålitligt sätt för lärarna att se om en chattbot har skrivit en text. Därför avråder de ifrån att ge ut inlämningsuppgifter som är betygsavgörande om läraren inte helt kan säkerställa rättssäkerheten.

AI är ett omdiskuterat ämne i världen i olika sammanhang. AI har tagit sig in i skolmiljön och till Platengymnasiet. När en anonym elev på skolan fick frågan om hen någon gång använt AI svarade hen att så var fallet. 

– Jag skulle säga att det kan vara väldigt positivt då man får mycket hjälp med olika saker, säger hen.

Eleven fortsätter sedan:

– Men bara om det hålls på en nivå där AI gör saker på människors begäran och inte av sig självt. 

Eleven tror även på att AI kommer fortsätta finnas i skolan och tror att lärarna snart kommer att behöva ändra sitt arbetssätt på grund av detta.

– Då de oftast använder samma år efter år så tror jag att det kommer behöva ändras på ett sätt där man i stället prövas muntligt i stället för inlämningar.

undefined
Chattroboten ChatGPT är ett av flera tillgängliga hjälpmedel som nu utmanar skolan.

Vi har intervjuat läraren Karin Linderyd på Platen över Teams-chatt och ställt frågor om AI. Vi frågade först om hon anser att AI är fusk eller ett hjälpmedel. Karin svarar att ”det kan användas i fusksammanhang, men att det också kan vara ett fantastiskt hjälpmedel”. 

Hon fortsätter med att hon "mycket väl kan tänka sig att uppmuntra elever att använda AI-botten ”chatgpt” i skoluppgifter, men att de då ska vara i ett lärande syfte”. Karin menar att ”chatgpt kan hjälpa elever med uppslag på idéer eller att man gör en faktasökning inom ett område”. Men att ”däremot låta ChatGPT skriva en uppsats åt en eller skapa en färdig programeringskod att det då anses som fusk”.

Hon får frågan om hon ofta formulerar uppgifter annorlunda eftersom AI existerar. Svaret blir ett ”Ja”. Hon utvecklar sedan sig: ”Det senaste året har ju ChatGPT gjort sitt intåg och i och med det så måste vi lärare vara medvetna om hur det kan användas, och därmed anpassa våra uppgifter utifrån det”. 

undefined
Bilden av AI i skolan är både positiv och negativ. Risken att äventyra betygsättningen får dock Skolverket att avråda från inlämningsuppgifter om läraren inte kan säkerställa att det blir rättssäkert.

Karin fortsätter med att hon ibland väljer helt andra examinationsformer, där det inte är möjligt att få hjälp av ChatGPT. Men i andra fall av hennes kurser där hennes elever jobbar med större projekt där de ska koda och skriva en dokumentation, att det blir svårt att utesluta ChatGPT. Karin förklarar att hon i dessa fall gör ”stickprov" där hon muntligt pratar med elever för att förstå om de har kunskap inom uppgiften eller inte, jämfört med vad de skrivits. 

Karin avslutar med ”Det är egentligen inget nytt – tidigare kan de lika gärna ha fått hjälp av en släkting eller kompis. Skillnaden är att ALLA nu har tillgång till en programmeringskunnig ”kompis”.

undefined
AI revolutionerar världen, men det innebär också utmaningar.

Annette Sundqvist som är lärare i svenska på Platen menar att det beror på hur man använder AI. Annette skriver ”Om man använder det för att få fler perspektiv och uppslag så kan det vara ett hjälpmedel men då får man också göra källhänvisning”. Men Annette menar också att om man använder texten som den är och lämnar in den i sitt eget namn så är det fusk, räknas som plagiat och det kan få följder betygsmässigt.

MVT och Platengymnasiet har haft ett samarbete där elever på skolan arbetat med artiklar om aktuella frågor. Under kommande veckor publiceras elevernas arbeten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!