Ansvarig om miljonkostnaderna för konsulter: "Inte bra"

Anmälningarna om barn som misstänks fara illa ökade dramatiskt. Samtidigt tappade kommunen personal. Nu kommenterar ansvarig politiker att konsulter togs in för nio miljoner 2024 för att lösa situationen på socialkontoret.

Kommunens kostnader för inhyrd personal på socialkontoret har ökat rejält de senaste åren.

Kommunens kostnader för inhyrd personal på socialkontoret har ökat rejält de senaste åren.

Foto: MTV Arkiv

Motala2025-05-18 00:01

– Naturligtvis är det inte bra att vi behöver använda inhyrd personal. Men för mig är barnperspektivet det allra viktigaste i det här.

Det säger socialnämndens ordförande, Charlotte Widegren (M). Hon reagerade på artikeln om att kommunen tagit in hyrpersonal för flera miljoner. Hennes bild är att man i det korta perspektivet inte haft något val och berättar att en genomlysning hösten 2023 visat på ett ökat antal utredningar, hög personalomsättning, påtalade arbetsmiljöproblem, brister i kvalitet och effektivitet.

– Det är samhällsekonomiskt oansvarig om vi inte då skulle ta in tillräckligt med personal för att se till att hjälpa familjer som behöver hjälp. Det ger både ökat mänskligt lidande och ännu större kostnader framåt.

Att halva barn- och ungdomsgruppen på totalt 22 personer varit konsulter menar hon är en tillfällig lösning.

Varför anställde ni inte fast personal istället?

– Vi har haft svårt att rekrytera. Det är svårt i hela landet. Men är man mitt i en omställning så kan det vara ännu svårare. Man kan behöva komma lite längre i arbetet först, säger Charlotte Widegren.

Förändringarna som nu gjorts innebär nya rutiner, nya arbetssätt och att arbetsuppgifter omfördelats.

Charlotte Widegren (M), ordförande i socialnämnden, menar att kostnaderna varit nödvändiga för att få till en förändring.
Charlotte Widegren (M), ordförande i socialnämnden, menar att kostnaderna varit nödvändiga för att få till en förändring.

Nu ska samma personal följa familjen genom utredning och uppföljning. Det ska ge ökad stabilitet och att de slipper möta flera olika personer. Hur fungerar det när ni har inhyrd personal?

– Det kan bli så att man kommer att få byta, men det viktigaste är att man få en struktur där vi inte har ett arbetssätt där en person utreder och en följer upp. Det spelar nog inte så stor roll vem som man träffar utan mer att det finns en systematik i arbetet.

Ser ni effekt av förändringarna?

– Förändringar är jobbiga, men vi ser effekt. Nu inleds betydligt fler utredningar vid orosanmälningar och kvaliteten i utredningarna är större. Vi är effektivare, säger Widegren.

Varför anses konsulter vara effektivare?

– Vi har jättebra medarbetare, men vi ser att vi har bristande effektivitet. Det är inte bra. Hyrpersonalen kan ägna sig 100 procent åt utredningar. Vår egen personal ägnat tid åt annat också som utbildningar och arbetsplatsträffar.

Nu ska ni återgå till att ha egen fast personal. Hur ska ni hålla uppe den effektiviteten när personalen behöver lägga tid även på annat?

– Det är en del av förändringen att man måste jobba strukturerat med nya rutiner och arbetssätt. Mycket behöver klaffa, men det tar tid.

Kommunens kostnader för inhyrd personal på socialkontoret har ökat rejält de senaste åren.
Kommunens kostnader för inhyrd personal på socialkontoret har ökat rejält de senaste åren.

Ni har haft en rejäl ökning av antalet ärenden, är det rimligt att ha samma bemanning eller borde ni ha fler?

– Gruppen har varit större tidigare, men vi ser att nu håller man effektiviteten. Men vi behöver ha det antalet socialsekreterare som krävs utifrån antalet ärenden naturligtvis. Jag kan inte svara på hur många det då handlar om.

Det har varit svårt att rekrytera tidigare. Vad har förändrats som gör att ni nu kommer hitta utbildad och erfaren personal till fasta tjänster?

– Det är svårt överallt. Vi behöver visa att vi har rätt förutsättningar och god arbetsmiljö nu.

Det har varit en lång tid som ni jobbat med det här. Hur har de som sökt stöd hos er påverkats av det?

– Man kan i alla fall lite på att vi jobbat på att utveckla oss. Jag hoppas att man har en så bra upplevelse som möjligt av hjälpen som man fått.

Hur ser du på läget framåt?

– Jag känner mig stolt över att vi agerat och tagit tag i de brister som vi sett. Det har kostat, men det hade varit svårt för mig som ordförande att stå för det om vi inte agerat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!