Trots hällregn under måndagen lyckades medarbetarna runt arrangemanget få upp det stora partytältet, berättar Jonny Johansson på Play Reklam & Event.
På plats under tisdagsförmiddagen kan han konstatera att alla förberedelser är i fas. Senast onsdag ska även de sju krögarnas tält ha rests, det handlar om drygt tio stycken.
Johansson har tidigare uttryckt en önskan om att matutbudet ska variera – så blir det även i år.
– Foodtrucks som pumpar ut hamburgare är ganska tråkigt. Det blir bara bukfylla och ingen upplevelse.
Tack vare mathäften kommer besökarna att kunna välja på en hel rätt hos en krögare, eller få flera smakportioner från olika aktörer.
Med flera års erfarenhet av arrangemanget har Jonny Johansson upplevt både regn och sol.
– Jag vågar inte kolla vädret, men vi kör oavsett. Det är en enorm fördel med bra väder, men 2016 var det hällregn. Ändå slöt det upp så många Motalabor. Det blev som en oktoberfest istället, säger han och skrattar.
Motala Stadsfestival är känd för sitt lokala fokus. Efter att större musikarrangemang etablerats i Lokverkstan tycker Johansson att festivalen nästan fått en ännu större betydelse. Som ett komplement, där många kan ses och mingla under lite enklare former.
– Motalaborna vill ha en schysst entrépeng, men inte de största namnen.
Festivalen inleds torsdag klockan 17 och pågår därefter hela kvällen, samt fredag och lördag.