Regionchef Karolina Eriksson vÀljer att besvara frÄgorna per mejl.
Fackförbundet Kommunal har gjort en 6:6a-anmÀlan gÀllande NÀmndemansgatan. Hur kommenterar du det?
â Vi arbetar med en handlingsplan tillsammans med regionala skyddsombudet som syftar till att skapa en bra arbetsmiljö pĂ„ NĂ€mndemansgatan. Det handlar bland annat om mĂ„ltidsmiljön dĂ€r det har funnits synpunkter kring planeringen. Vi stĂ€rker ocksĂ„ upp ledarskapet pĂ„ boendet, och genomför utbildningar i bland annat teambildning. Planeringsdagar för medarbetarna Ă€r tĂ€nkta att genomföras under vĂ„ren.
Delar av anmĂ€lan handlar om arbetsmiljörisker gĂ€llande att omvĂ„rdnadspersonal Ă€ven har ansvar för att laga mat till de boende. Ăr det gĂ€ngse pĂ„ Attendos boenden?
â VĂ„rt mĂ„ltidskoncept Matlust bygger pĂ„ att vi försöker laga mat sĂ„ nĂ€ra vĂ„ra kunder som möjligt. Konceptet bygger pĂ„ en omfattande analys â vi har sett att det finns ett tydligt samband mellan att göra mat pĂ„ plats och nöjdare kunder. Att de som bor hos oss Ă€r nöjda Ă€r viktigt, och vĂ„ra utvĂ€rderingar visar att de boende Ă€r nöjda med maten vi serverar pĂ„ NĂ€mndemansgatan.
â Baserat pĂ„ menyn som vĂ„ra sakkunniga experter tar fram lagar vi maten pĂ„ plats. Vi lĂ€gger Ă€ven stor vikt att jobba med bra rĂ„varor som hĂ„ller hög kvalitet, Ă€r enkla att jobba med och Ă€r anpassade för vĂ„r typ av verksamhet. Kött och fĂ„gel kommer dĂ€rför fĂ€rdigtillagade frĂ„n vĂ„ra samarbetspartners som vi sedan tillagar pĂ„ plats. VĂ„ra tillstĂ„nd gĂ€llande livsmedelshantering motsvarar Ă€ven detta arbetssĂ€tt.
Kommunal pÄpekar att det bör finnas en kock pÄ boendet, för att minska stress och smittorisker med mera. Hur ser du pÄ det? FÄr personalen nÄgon utbildning för att klara uppgiften?
â Vi ser det som en naturlig del av omsorgen att jobba aktivt med mat- och mĂ„ltidssituationen och har god erfarenhet av att vĂ„r personal jobbar aktivt med att sjĂ€lva tillreda maten. Givetvis Ă€r det viktigt att vi investerar i kompetensutveckling för vĂ„ra medarbetare och att man alltid kan fĂ„ stöd vid behov.
Kommunal efterlyser avvikelse- och incidentrapporter och sÀger att det kan röra sig om okunskap att de inte finns/görs. Vad Àr din kommentar till det?
â Avvikelse- och incidentrapportering Ă€r en avgörande del av vĂ„rt systematiska kvalitetsarbete. Det stĂ€mmer ej att vi ej rapporterat avvikelser. Alla avvikelser utreds och samtliga medarbetare har fĂ„tt utbildning i avvikelsehantering.
FrÄn personal, som vi talat med, fÄr vi uppgifter om att mÄnga har sagt upp sig pÄ grund av, vad de uppger, en ohÄllbar arbetssituation. Hur ser du pÄ det?
â Att arbeta för en bĂ€ttre arbetsmiljö Ă€r en stĂ€ndigt pĂ„gĂ„ende process. Alla medarbetare ska kĂ€nna trygghet pĂ„ sin arbetsplats och min bild Ă€r att de allra flesta gör det. Vi har en tydlig plan för att föra arbetsmiljöarbetet framĂ„t.
De vittnar om allvarliga hÀndelser dÀr personal önskat överfallslarm men blivit nekade. Hur vill du kommentera det?
â Vi ser över vĂ„ra larmfunktioner pĂ„ NĂ€mndemansgatan och fram tills nu har vi haft högre bemanning nĂ€r behov har funnits för det.
Samtliga uppger att de skriver avvikelse- och incidentrapporter, vid exempelvis brist pÄ personal sÄ att kohortvÄrd vid covid-19 inte kunnat genomföras, men dÀr arbetsledning ifrÄgasatt varför rapporter skrivs. Hur ser du pÄ det?
â Vi bedriver kohort-vĂ„rd i den mĂ„n det Ă€r möjligt. Sen har vi haft exceptionellt höga sjuktal till följd av Omikron, vilket medfört att bemanningslĂ€get stundtals varit mycket anstrĂ€ngt. Jag delar inte bilden av att avvikelsehantering Ă€r ifrĂ„gasatt av ledningen. Det Ă€r tvĂ€rtom en del av vĂ„rt stĂ€ndiga kvalitetsarbete.
De sĂ€ger att avvikelse- och incidentrapporter âförsvinnerâ. Vad Ă€r din förklaring?
â Vi har ett vĂ€l fungerande avvikelsesystem som Ă€r digitalt. Det försvinner inga avvikelser ur det systemet utan de hanteras pĂ„ verksamheten tillsammans med ansvarig sjuksköterska, kvalitetssamordnare och verksamhetschef.