Under ett Är skötte hon ledarskapet hemifrÄn för en skola med omkring 220 barn och ytterligare ett 80-tal i förskola. Hon har problem med sina ben och sÀger sig ha haft svÄrt att ta sig till skolan, men nu ska hon ha hittat en lösning.
Skolinspektionen sĂ„g under sin granskningsrunda i vĂ„ras rektorsfrĂ„nvaron som ett allvarligt problem. Den innebar negativ pĂ„verkan pĂ„ elevstödet och de mĂ„nga obehöriga lĂ€rarnas behov av kompetenshöjande Ă„tgĂ€rder. Lösningen dĂ„ â att lĂ„ta skolans kurator axla arbetsledaruppgifter pĂ„ plats â ansĂ„gs inte tillrĂ€cklig.
I september beslutade den gamla styrelsen att stÀnga av Riitta Paananen med avsikt att sÀga upp henne. En nyrekryterad bitrÀdande rektor fick ta över och hantera Skolinspektionens allvarliga kritik.
â Det var dĂ„ det blev kaos och motsĂ€ttningar mellan förĂ€ldragrupper. Den nye rektorn sjukskrev sig och sĂ„ hade vi ingen alls. Och för barnen blev det inte lĂ€ngre nĂ„gon studiero. Skolinspektionens kritik Ă€r inte problemet, det Ă€r vad den har utlöst i nĂ€sta steg, menar lĂ€raren Peder Holmgren.
I lördags avgick Fria intermilias styrelse. Stiftarna, finska intressegrupper i Motala, har till lÀnsstyrelsen anmÀlt nya namn som interimsstyrelse fram till Ärsmöte i januari.
En första ÄtgÀrd blev att ÄterinsÀtta Riitta Paananen. Hon sÀger nu att rapporten till Skolinspektionen ska vara klar pÄ mÄndag och att hon jobbat med den hela sommaren.
PĂ„ knappt tio Ă„r har ni fĂ„tt anmĂ€rkningar efter tre inspektioner och bristerna blir ocksĂ„ fler för varje gĂ„ng â och hela tiden med dig som rektor?â Ja, jag har haft ett ansvar. Men kraven pĂ„ skolan har ocksĂ„ skĂ€rpts och samtidigt har vi vĂ€xt snabbt (skolan Ă€r idag fördubblad jĂ€mfört med för nĂ„gra Ă„r sedan, vĂ„r anm) och det kan ha gĂ„tt ut över ordning och studiero. Vi har inte hunnit med.
ĂndĂ„ anses ni ge ni betyg eller omdömen i ordning och uppförande, vilket ni â trots upprepad kritik â inte fĂ„r. Varför?â Det Ă€r omdömen. Vi har alltid efter tidigare inspektioner förklarat oss, med det har Skolinspektionen nöjt sig och dĂ„ har vi inte upplevt att det rĂ„tt nĂ„got förbud. Omdömena efterfrĂ„gas av förĂ€ldrar och vi tycker att de behövs för att markera för eleverna att de ocksĂ„ har ett ansvar för sitt beteende och sin kunskapsutveckling. Men nu Ă€r vi beredda att Ă€ndra oss pĂ„ den hĂ€r punkten.
Riitta Paananen anser i efterskott att det var dumdristigt att kalla det obligatoriska Àmnet teknik för "programmering". Enligt Skolinspektion stred det inte bara mot lÀroplanen, utan skapade Àven osÀkerhet kring vilka lÀrare som undervisade i övriga delar av vad som ska ingÄ teknikÀmnet. Det reste i sin tur frÄgor kring vem som ansvarade för betygen.
Ni fick Ă€ven kritik för att det gjorts Ă€ndringar i betygskatalogen utan att det framgĂ„tt vem som Ă€ndrat och varför.â Vi ska inte ha ett manuellt system mer. Det mĂ„ste bli rĂ€ttssĂ€kert och vi inför nu en digital lösning.
Det har tidigare uttalats risk för att skolan mĂ„ste stĂ€ngas â kan det bli sĂ„?â Nej, vi ser Skolinspektionens synpunkter som nĂ„got som hjĂ€lper oss att bli bĂ€ttre.
Men vissa förÀldrar misstror nu skolan. BÄde rektorn och Motala kommuns bildningsförvaltning bekrÀftar att det finns de som vill omplacera sina barn till kommunala skolor. Paananen uppskattar att det rör ett drygt tiotal elever medan kommunen inte har nÄgon samlad bild dÄ vissa förÀldrar hört sig för hos förvaltningen och andra direkt till den skola de Àr intresserade av.
Tidigare styrelseordföranden Roger KÀllström bekrÀftar att den gamla styrelsen avgÄtt.
â MotsĂ€ttningarna blev för stora. Det kom bĂ„de obehagliga sms och mejl. DĂ„ fick det vara, sĂ€ger han. LĂ€nsstyrelsen vĂ€ntas i nĂ€sta vecka kunna avgöra om Fria intermiliaskolan har en legitim styrelse.