â Huvudanledningen att jag kom hit var att jag ville besöka en ny kultur och samtidigt förbĂ€ttra mina kunskaper som lĂ€rare, inte fly frĂ„n verkligheten i Belgien, sĂ€ger Gust och ler lite blygt.
I flera Är har Nykyrka skola, i omgÄngar, haft utlÀndska lÀrarstudenter tack vare Erasmus +, ett EU- program för internationellt samarbete och utbyte.
Det har ocksÄ inneburit kortare studiebesök, bÄde hÀr, i Italien samt i England. Skolan samarbetar Àven med Linköpings universitet samt universitet i Europa.
Gust kom till Sverige i början pÄ februari och han minns starten.
â Jag trodde att jag skulle vara lite blyg för barnen, samtidigt sĂ„g jag det hĂ€r som mitt livs Ă€ventyr och jag hade ett öppet sinne.
Första mötet gick bra, bÄde med barn och personal.
â Andra dagen i skolan trivdes jag och barnen sa att de skulle lĂ€ra mig svenska. Jag förstod inget nĂ€r jag kom, men nu kan jag förstĂ„ nĂ€stan allt, sĂ€ger Gust som medger att det Ă€r svĂ„rare att prata.
Han har undervisat pÄ engelska och han sÀger att eleverna successivt blivit tryggare och modigare. FrÄn enstaka fraser kan flera föra lÀngre konversationer.
I sommar hoppas han pÄ att ta lÀrarexamen. Vad som hÀnder sen Àr oklart. Men Gust har en dröm om att nÄgon gÄng fÄ jobba med barn med Downs syndrom.
â Det Ă€r en av en av de hĂ€ftigaste kĂ€nslorna, att fĂ„ se ett lyckligt ansikte och fĂ„ följa de olika förutsĂ€ttningarna i livet och utvecklingen.
För Gust Àr det viktigaste som lÀrare att "bonda" med barnen. Att de mÄr fysiskt och mentalt bra och Àr glada nÀr de Àr i skolan.
Hans upplevelse Àr att den svenska skolan Àr mer tillÄtande.
â Jag fĂ„r en varmare kĂ€nsla.
Gust tror att Sverige kommit lÀngre i skolsystemet nÀr det gÀller inkludering. I hans hemland skickas barn med olika funktionsvariationer snabbare till specialskola. Hans personliga Äsikt Àr att barn mÄste fÄ en Àrlig chans att inkluderas dÀr vÀnnerna finns, dÀr barnen Àr trygga.
â Sverige Ă€r mer i framkant, har kommit lĂ€ngre.
Den 17 maj reser han hem och det finns ett vemod över att behöva lÀmna.
â Jag har skapat ett band med barnen och lĂ€rarna.
Blygheten mÀrks av en smula nÀr nÄgra förstaklassare flockas omkring honom. NÀr det Àr dags för fotografering blir barnen nÀrgÄngna och en pojke kramar Gust runt halsen.
â Han Ă€r vĂ€rldens bĂ€sta lĂ€rare, sĂ€ger Charlie Forsberg.