Belgiska lÀrarstudenten nöjd med sin praktik

Gust Gabriëls, 21, frÄn Belgien slutar inom kort sin praktik pÄ Nykyrka skola. Han upplever att han fÄtt erfarenheter för livet. Samtidigt oroas han över att behöva sÀga hejdÄ till alla barn.

Gust Gabriëls frÄn Belgien Àr nöjd med sin lÀrarpraktik pÄ Nykyrka skola.

Gust Gabriëls frÄn Belgien Àr nöjd med sin lÀrarpraktik pÄ Nykyrka skola.

Foto: Rita Furbring

Motala2022-05-12 20:00

– Huvudanledningen att jag kom hit var att jag ville besöka en ny kultur och samtidigt förbĂ€ttra mina kunskaper som lĂ€rare, inte fly frĂ„n verkligheten i Belgien, sĂ€ger Gust och ler lite blygt.

I flera Ă„r har Nykyrka skola, i omgĂ„ngar, haft utlĂ€ndska lĂ€rarstudenter tack vare Erasmus +, ett EU- program för internationellt samarbete och utbyte. 

Det har ocksÄ inneburit kortare studiebesök, bÄde hÀr, i Italien samt i England. Skolan samarbetar Àven med Linköpings universitet samt universitet i Europa.

Gust kom till Sverige i början pÄ februari och han minns starten.

– Jag trodde att jag skulle vara lite blyg för barnen, samtidigt sĂ„g jag det hĂ€r som mitt livs Ă€ventyr och jag hade ett öppet sinne.

Gust Gabriëls var orolig i onödan. Barnen som han undervisat fick han omedelbar kontakt med.
Gust Gabriëls var orolig i onödan. Barnen som han undervisat fick han omedelbar kontakt med.

Första mötet gick bra, bÄde med barn och personal.

– Andra dagen i skolan trivdes jag och barnen sa att de skulle lĂ€ra mig svenska. Jag förstod inget nĂ€r jag kom, men nu kan jag förstĂ„ nĂ€stan allt, sĂ€ger Gust som medger att det Ă€r svĂ„rare att prata.

Han har undervisat pÄ engelska och han sÀger att eleverna successivt blivit tryggare och modigare. FrÄn enstaka fraser kan flera föra lÀngre konversationer.

I sommar hoppas han pÄ att ta lÀrarexamen. Vad som hÀnder sen Àr oklart. Men Gust har en dröm om att nÄgon gÄng fÄ jobba med barn med Downs syndrom.

– Det Ă€r en av en av de hĂ€ftigaste kĂ€nslorna, att fĂ„ se ett lyckligt ansikte och fĂ„ följa de olika förutsĂ€ttningarna i livet och utvecklingen.

Den 17 maj reser Gust Gabriëls tillbaka till Belgien igen.
Den 17 maj reser Gust Gabriëls tillbaka till Belgien igen.

För Gust Àr det viktigaste som lÀrare att "bonda" med barnen. Att de mÄr fysiskt och mentalt bra och Àr glada nÀr de Àr i skolan.

Hans upplevelse Àr att den svenska skolan Àr mer tillÄtande.

– Jag fĂ„r en varmare kĂ€nsla.

Gust tror att Sverige kommit lÀngre i skolsystemet nÀr det gÀller inkludering. I hans hemland skickas barn med olika funktionsvariationer snabbare till specialskola. Hans personliga Äsikt Àr att barn mÄste fÄ en Àrlig chans att inkluderas dÀr vÀnnerna finns, dÀr barnen Àr trygga.

– Sverige Ă€r mer i framkant, har kommit lĂ€ngre.

Gust Gabriëls frÄn Belgien Àr nöjd med sin lÀrarpraktik pÄ Nykyrka skola.
Gust Gabriëls frÄn Belgien Àr nöjd med sin lÀrarpraktik pÄ Nykyrka skola.

Den 17 maj reser han hem och det finns ett vemod över att behöva lÀmna.

– Jag har skapat ett band med barnen och lĂ€rarna.

Blygheten mÀrks av en smula nÀr nÄgra förstaklassare flockas omkring honom. NÀr det Àr dags för fotografering blir barnen nÀrgÄngna och en pojke kramar Gust runt halsen.

– Han Ă€r vĂ€rldens bĂ€sta lĂ€rare, sĂ€ger Charlie Forsberg.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!