PÄ kommunstyrelsens februarimöte togs beslut om att utreda förutsÀttningarna för att bilda en kommunkoncern i Motala. Enligt förslaget skulle bostadsstiftelsen Platen finnas kvar men dess bostÀder skulle samlas i ett aktiebolag, kommunens fastigheter i ett annat bolag och kommunen skulle fÄ möjlighet att bilda utvecklingsbolag med privata aktörer.
Det rÄdde dock inte enighet om förslaget dÀr S, V och MP hade flera invÀndningar. Samtliga ingÄr ÀndÄ i den grupp som nu ska göra en fördjupad utredning.
â Vi gör det för att vara med och fĂ„ information, sĂ€ger S-politikern Johan Andersson.
Gruppens arbete har nu inletts och den har haft sina första möten. Man har ocksÄ valt att ge en konsultfirma uppdraget att samordna arbetet. Det blir dÄ samma konsultfirma som gjorde en inledande utredning inför kommunstyrelsens beslut, en insats som slutligen kostade kommunen omkring 650 000 kronor exklusive moms.
â De fĂ„r nu ett processledaruppdrag som strĂ€cker sig frĂ„n 1 april, sĂ€ger kommundirektör Peter Ingesson.
Vad innebÀr det?
â Vi kommer att anvĂ€nda vĂ„ra egna resurser och arbeta med det hĂ€r i fördjupande arbetsgrupper. Deras roll blir att hĂ„lla samman arbetet och driva det framĂ„t, sĂ€ger Peter Ingesson.
Kommunens egna tjÀnstemÀn ska titta pÄ de juridiska och ekonomiska aspekterna av en förÀndrad organisation. De ska ocksÄ se hur kommunens verksamheter pÄverkas. Exakt vad som ska göras och i vilken omfattning har man inte bestÀmt Àn.
â Det beror pĂ„ hur mycket underlag som politiken behöver. Vi för en dialog med deras arbetsgrupp. Det finns en hel del material i förstudien som gjorts och nu Ă€r frĂ„gan vad de anser att de behöver mer i form av fördjupning och vad vi behöver frĂ„n ett tjĂ€nstemannaperspektiv, sĂ€ger Peter Ingesson.
Eftersom det inte Àr beslutat Àn kan han heller inte svara pÄ hur mÄnga tjÀnstemÀn som kommer involveras i arbetet eller hur mÄnga arbetstimmar som det kan handla om.
Enligt det nya avtalet med konsultfirman fÄr de 500 000 kronor för arbetet mellan april och Ärsskiftet.
Det blir totalt över en miljon kronor. Ăr det hĂ€r vĂ€l anvĂ€nda skattepengar?
â Det Ă€r en ledande frĂ„ga. Men det hĂ€r handlar om den fortsatta utvecklingen av stora resurser och dĂ„ behöver det vara ett vĂ€l genomarbetat underlag. Sett i ett större sammanhang sĂ„ Ă€r det hĂ€r vĂ€l anvĂ€nda pengar, sĂ€ger Peter Ingesson.
Ni ska göra det mesta av utredningsarbetet, har ni dÄ inte kompetens att hantera det hÀr internt?
â Vi har inte jobbat med de hĂ€r frĂ„gorna pĂ„ det sĂ€ttet. Vi hĂ„ller pĂ„ att bygga upp en kompetens för det hĂ€r, men i dagslĂ€get behöver vi stöd, sĂ€ger han.
Enligt lagen om offentlig upphandling, LOU, ska uppdrag pÄ över 615 000 kronor upphandlas. Avtalet om det första uppdraget lÄg strax under, men slutnotan landade pÄ cirka 650 000 kronor. Det nya avtalet pÄ 500 000 kronor ligger ocksÄ under grÀnsen.
Lagstiftningen sÀger att köp av samma slag ska rÀknas samman. Borde ni inte gjort en upphandling?
â Det Ă€r tvĂ„ olika uppdrag. Men det Ă€r dĂ€rför som vi inte gick vidare i samma uppdrag utan vĂ€ljer en annan vĂ€g dĂ€r vi gör arbetet sjĂ€lva och sedan drar nytta av det arbete som de gjort historiskt och dĂ€r de har ett samordningsuppdrag, sĂ€ger Peter Ingesson och fortsĂ€tter:
â Det hĂ€r Ă€r tvĂ„ olika uppdrag som dessutom sker under tvĂ„ olika kalenderĂ„r och dĂ„ ska de inte rĂ€knas samman.