Vi har i veckan rapporterat om en "svart dimma" som oroat chaufförer och resenärer i flera av bussarna i Östergötland. De har vittnat om symptom som huvudvärk och illamående.
Jonas Kempe, vd på Connect bus, berättar att man har tätat alla bussar och nu tagit in tre olika mätföretag, oberoende av varandra, som gör analyser av luften i bussarna. Än så länge är två analyser klara, från en buss som trafikeras i Motala och en i Mjölby.
Enligt Connect bus så visar proverna inte på några höga halter av farliga ämnen.
– Det är inga gränsvärden som överskrids i de prover som kommit in till oss. Testen har gjorts medan bussarna rullat i linjetrafik, säger Kempe.
Alla bussar har genomgått en ordentlig rengöring och man har tätat dem innan man utfört testerna, vilket gör att man inte kan veta vad som funnits i luften tidigare.
Varför har ni inte analyserat luft och svart damm innan rengöring för att ta reda på vad det var?
– Jag har inget bra svar på den frågan. Vi var extremt angelägna att lösa problemet så snart som möjligt. Det är ju damm och smuts som kommer utifrån, så det var fullt fokus på att ta reda på var det kommer in och hur vi ska lösa det.
Utöver de analyser som hunnit komma in till företaget har man även ett pågående långtidstest på två bussar från varje depå. Dessa ska utföras under 5-7 dagar samtidigt som bussarna körs.
Mätinstrumenten ska sitta kvar till söndag och man hoppas att få analyser från dem under nästa vecka.
Fackförbundet Kommunal valde att häva skyddsstoppet trots att de vid den aktuella tidpunkten bara fått svar från ett av testerna.
– I och med att provsvaren som vi sett än så länge har visat att det är okej, så får vi anta att det är det. Det finns inget som visar på en uppenbar fara i den graden att man kan begära skyddsstopp på alla bussar i det läget, säger Dan Alf på Kommunal.
Men han påpekar att de inte har släppt frågan och att de har en tät dialog med arbetsgivaren. Han uppmanar medlemmar att höra av sig om det fortfarande skulle finnas brister i en eller flera av bussarna.
– Vi kommer få fortlöpande svar på analyserna och vi har inga som helst problem att lägga ett skyddsstopp igen om det behövs, avslutar han.
Det handlar om totalt 29 bussar av en viss modell som tagits i bruk förra året. De körs i regiontrafiken i Motala, Vadstena, Ödeshög, Mjölby och Österbymo.