SVT överväger nu att stämma produktionsbolaget Road Runner. De uppges ha tagit emot hundratusentals kronor från olika företag i landet för att de i sin tur ska få exponeras i SVT. Men kanalen, ska enligt sitt sändningstillstånd, vara helt reklamfri.
Kulturnyheterna har tagit del av ett mail som Eva-Lena Frick skickade till Egberth i samband med att de tog beslutet om att delta:
"Programmen ger ju fantastiska möjligheter till exponering på bästa sändningstid i SVT" .
Egberth bekräftar mailet för MVT men förklarar också att det inte fanns några betänkligheter kring sponsringen då Motala kommun och Vätternrundan har ett avtal om att marknadsföra varandra. Att då delta i ett tv-program som lyfter fram Vätternrundan, som har sin bas i Motala, tyckte båda parterna var gynnsamt.
Att det inte får förekomma reklam i SVT var inget som Egberth funderade på vid tillfället. Hon säger också att någon sådan information aldrig nådde dem.
– Det borde funnits en större tydlighet mellan SVT och produktionsbolaget, det är där avtalet har brustit. Kommunen har inte gjort fel, säger Camilla Egberth.
Samtidigt tycker hon att det är olyckligt att det nu visat sig att produktionsbolaget tagit emot pengar för otillåten exponering i tv. Om en eventuell framtida förfrågan om sponsring i tv säger hon:
– Man kommer att bli mer observant och ifrågasättande.