Det är riksdagsledamot Johan Andersson (S) som ligger bakom inbjudan efter att han talat sig varm om såväl Vätternrundan som den nya cykelplan som väntas bli antagen i kommunfullmäktige nu på måndag. Cykelfrämjandet brukar inte ofta delta i trafikpolitiska diskussioner men Strömgren tycker att det är intressant att få en inblick även i de diskussionerna, hur en kommun jobbar för att få fler att välja cykeln samtidigt som man kan erbjuda bra och säkra vägar.
– Jobbet som görs bådar gott, säger Lars Strömgren.
Motala har flera gånger utsetts till en av landets bästa cykelkommuner men enligt tekniska nämndens ordförande Agneta Niklasson går det att bli ännu bättre.
I dag finns 11,6 mil cykelväg i kommunen och tanken är att utöka den. Till vintern räknar hon även med att introducera så kallad sopsaltning som ska vara ett effektivt sätt att hålla cykelvägarna rena.
Strömgren som i sitt arbete möter olika kommunrepresentanter säger att ingen egentligen är emot cykling. Däremot är det inte alla som går från ord till handling.
– När man kommer till att omsätta det i verkligheten glöms cykeln bort. Men att cykla ska inte vara en uppoffring utan det självklara valet.
Lars Strömgren och hans kollega Hans Stoops fick också en inblick i det omfattande arbetet kring Vätternrundan, som båda premiärcyklade i somras. Samtalet berörde också tankarna kring en bilfri runda, något som inte alla trafikanter står bakom. Inte sällan brister kommunikationen mellan cyklister i grupp och bilförare.
– Vi måste lära oss att samverka här, säger vd Gunilla Brynell-Johansson.