Emmas designlĂ„da – en försĂ€ljningssuccĂ©

Hon erbjuder det senaste inom inredning – och en överraskning. Emma Sundgren har hĂ€ngt pĂ„ boxtrenden och spĂ„r en lysande framtid.

Emma Sundgren tror starkt pÄ sina inredningsboxar.

Emma Sundgren tror starkt pÄ sina inredningsboxar.

Foto: Lina Handberg

Motala2016-06-24 12:00

För ett par Är sedan började boxarna komma i USA. Konceptet Àr att du bestÀmmer en box med ett tema exempelvis strumpor eller skönhetsprodukter och fÄr hem en snygg lÄda med produkter frÄn vÀlkÀnda mÀrken.

Stort intresse

Redan nÀr boxarna började komma kÀnde Emma Sundgren att design vore ett fungerande koncept, men hon vÄgade inte riktigt satsa. IstÀllet fortsatte hon med olika administratörsjobb tills hon en dag hörde om bakningsboxen, dÄ var det dags. Efter ett möte pÄ nyföretagarcentrum var hon igÄng och snart flyttade hon in pÄ Coffice. I mitten av juni skickade hon ut sina första 200 boxar och intresset har varit stort.

– Jag sĂ„lde alla 200 boxar som jag rĂ€knat med, men det var först pĂ„ slutet som allting lossnade. Jag har fĂ„tt ge jĂ€rnet, sĂ€ger hon.

Emma Sundgren vÀnder sig till de som vill ha det allra senaste inom inredning och som har koll pÄ trenderna. Egentligen utgÄr hon mycket frÄn sig sjÀlv, menar hon.

– Jag har nĂ€stan bott pĂ„ bloggar och instragram och har stenkoll pĂ„ vad som gĂ€ller, men jag har inte haft ekonomin, sĂ€ger hon och rĂ€knar stolt upp nĂ„gra av de mĂ€rken som kommer finnas i kommande boxar; Klong, Rörstand och by Lassen.

Envishet

Ett nystartat, okÀnt företag som fÄtt avtal med nÄgra av inredningsvÀrldens riktiga kÀndisföretag, hur lyckas man med det? En stor portion envishet Àr receptet.

– Jag Ă€r lite feg Ă€ndĂ„, sĂ„ jag har inte vĂ„gat ringa dem. Men jag har mailat. Och har man inte svarat sĂ„ Ă€r det inte ett nej. En del kanske tror att jag förföljt dem, sĂ€ge Emma Sundgren och skrattar.

Hon Àr övertygad om att boxtrenden kommer att komma starkt framöver.

– Det Ă€r ett helt nytt marknadsföringsverktyg för företag. I dag vill kunderna ha allt fĂ€rdigt. Vi har dammsugare som dammsuger Ă„t oss och det kommer matkassar till dörren.

Vill vÀxa

Framtiden ser hon ljust pÄ.

– SĂ„ lĂ€nge det bara Ă€r jag i företaget kan jag inte vĂ€xa större Ă€n 200 boxar i mĂ„naden, men jag tror att jag ganska snart mĂ„ste skaffa ett lager i Motala och nĂ„gon som hjĂ€lper mig att packa boxarna. Jag vill vĂ€xa ansvarsfullt, men drömmen Ă€r att sĂ€lja i Danmark, Norge, Finland och ut i Europa.

Men hon Àr inte ensam pÄ marknaden. Strax före att Emma Sundgren slÀppte sin första lÄda lanserades en konkurrerande inredningsbox.

– Visst kĂ€ndes det tufft, men det Ă€r sĂ„dant man fĂ„r rĂ€kna med. Fast jag kĂ€nner mig trygg med de varumĂ€rken som jag knutit till mig, sĂ€ger hon.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om