– Hälften av de cyklar vi säljer är elcyklar. Det här är dock bara andra året vi har cyklar i butiken så vi kan inte säga något om en förändring över tid, säger Emil Maric, Cykel och Trädgård.
Trenden över tid kan däremot bekräftas av bland annat Mats Gunnarsson på Motala Cykelaffär:
– Under pandemin skulle alla ut i naturen och då blev cykeln en bristvara hos leverantören. Sedan när bränslepriserna steg skulle alla ha elcyklar. Nu med räntechocken har vi minskat försäljningen med 27%.
Även på Sportson har antalet sålda cyklar minskat på senaste tiden, men det behöver inte betyda att handeln i sig påverkas alltför mycket.
– Elcyklarna är dyrare och där ser vi en uppåtgående trend även om det inte är som för några år sedan, förklarar Anders Engström på Sportson.
En ytterligare faktor som stöttar branschen när försäljningen inte går som den gjort tidigare är cykelverkstaden.
– Vi kanske inte kan konkurrera med näthandelns försäljning, men vi finns fysiskt och kan hjälpa till exempelvis med vinterdäck. Fler cyklar året runt med elcykel, menar Mats Gunnarsson.
Dock påverkas även service-verksamheten av världsekonomin.
– Momssatsen är höjd och då blir det även högre pris i verkstaden, säger Mats Gunnarsson.
Claes Nilsson på Hassels Cykel delar inte upplevelsen av cykelförsäljningens kraftiga minskning:
– Jag tycker inte vi ska dra alla över en kam. Cykeln köper du för att tjäna pengar. Den kostar mycket att köpa men inte att ha. Jag är positiv i grunden då det handlar om att sälja in.
Claes Nilsson menar också att ekonomin inte är lika hårt pressad för alla. Exempelvis äldre par som betalat av stora del av sina lån och som inte längre har barn hemma kan unna sig.
– Folk köper bättre cyklar, inte dyrare. Många är här och köper sin tredje och har lärt sig att de vill ha det och det, berättar Claes Nilsson.
Samtidigt har medelåldern sjunkit bland hans elcykelköpare.
– Snittåldern är kring 35, medan den förut var runt 70. Medvetenhet om miljö och ekonomi ökar, säger han.
Ett annat skäl till att fler skaffar elcykel är de ökade rörelsemöjligheterna.
– Efterfrågan på el är kanske inte samma i lilla Motala som i storstan, men de ger en ökad mobilitet och fler cyklar för att handla eller transportera barn, berättar Anders Engström.