– Vi vill att ni ska veta det här långt i förväg så ni kan fatta beslut på vägen dit och inte bli överraskade mitt i en termin, säger Lotta Lexén (M).
Hon är bildningsnämndens ordförande och är tillsammans med Anders Pantzar, bildningschef, inbjuden till ett föräldramöte på Smedsby skola. De ska svara på föräldrars frågor kring det stundade beslutet om nedläggning av verksamheten till år 2027. Beslutet tas om mindre än en månad.
Enligt Anders Pantzar är många mindre och äldre skolfastigheter i dåligt skick. En renovering av dem till dagens standard skulle kosta mellan 60-100 miljoner beroende på storlek. Att bygga en helt ny skola, med två klasser i varje årskull, kostar runt 300 miljoner. Kommunen tittar därför på att avveckla mindre skolor när nya Vätternskolan byggs med plats för 400 elever.
– Vi har tagit ett politiskt beslut, att vi vill satsa på skolor mellan F-6 och 7-9 i Motala. Vi vill inte ha små skolor, vi vill ha stora skolor, säger Lotta Lexén.
Anders Pantzar beskriver vidare att prognosen visar ett minskat antal barn framöver, 100 färre förskolebarn nästa år och drygt 80 färre barn i förskoleklass om några år.
– Det går drastiskt nedåt. I år var det "All Time Low", så lite barn det inte fötts i Motala på många år.
Drygt 50 föräldrar kom på mötet och deras frågor var många.
– Om det måste till en ny skola, varför trycka upp en vid just Vätternskolan? Den kunde lika gärna byggts här i stället. Många skjutsar redan nu sina barn hit, säger en förälder.
Det kom upp frågor kring underhåll av Smedsby skola och varför det inte är aktuellt med en nyetablering i området Smedsby. Många understryker skolans popularitet och att flertalet familjer söker sig dit från olika områden i Motala. De lyfter även den tilltänkta utvecklingen av Motala norrut, områden som vänder sig till barnfamiljer.
– Om Motala ska växa norrut med Bråstorp och Djurkälla, varför tar man då ett beslut om att lägga ner skolan, undrar en förälder.
Svaren från politikern handlar bland annat om att utveckling av norra Motala ligger långt fram i tiden och att det inte är ekonomiskt försvarbart att renovera Smedsby skola.
– Fördelarna med en flytt av barnen till den nya Vätternskolan är bland annat att kunna samköra vissa funktioner på skolan och rekrytering av lärare, säger Lotta Lexén.
Stämningen i skolas gymnastiksal blir alltmer irriterad och frågorna från föräldrarna haglar in.
– Vi vill göra det bästa möjliga för alla Motalabarn, vi har ingen annan agenda, säger Lotta Lexén.
– Barnen är bara en bricka i spelet, det enda är hur ni ska spara pengar. Då kan ni ju inte säga att ni tänker på barnen, svarar en förälder.
En annan förälder lyfter aspekten om större skola, större klasser och därmed en ökad otrygghet.
– Vad tänker ni med större klasser och barn som har det lite svårare i skolan? Mindre klasser känns mycket säkrare.
– Det ska inte vara fler per klass, det ska vara en rimlig klasstorlek. Om vi ska kunna ha så många lärare som i dag, kan vi inte ha kvar alla skolor, säger Lotta Lexén.
En annan förälder lyfter frågan om barnen kommer få flytta i samlad grupp eller splittras i den nya skolan. Likaså om alla barn från Smedsby kommer få plats på Vätternskolan.
– Jag tror nog att alla barn kommer få plats och det är inte alls säkert att Smedsbys barn kommer splittras, säger Anders Pantzar.
– Vi vet inte hur det ser ut om tre år: vilka lärare som är kvar, vilka lärare som vill följa med, vilka elever som går kvar och vilka som valt att söka sig till en annan skola, säger Lotta Lexén.
– Det här skapar en väldig otrygghet inför barnens framtid för oss föräldrar, säger en förälder.
Innan beslut fattas angående nedläggning ska riskbedömningar och barnkonsekvensanalyser genomföras på alla berörda enheter. De ska vara klara den 25 oktober och ska därefter analyseras innan beslutet den 13 november.
Lotta Lexén är redan nu relativt klar med var hon står i frågan.
– Jag sticker inte under stol med att det är det här beslutet som kommer fattas. Jag tror, med stor säkerhet, att jag kommer rösta för förslaget. Men jag har inte sett allt underlag än och vi kommer sätta oss in i riskbedömning innan vi fattar ett beslut.
Föräldrarna ställer sig mycket kritiska till om riskbedömningen kommer ha någon betydelse.
– Beslutet är ju redan taget, vad har då riskbedömningen för betydelse, säger en förälder.
– Vad kan vi göra för att beslutet om nedläggning inte ska tas, frågar en förälder.
– Ni kan ge era argument, säger Anders Pantzar.