Motalaborna fick vänta länge på sin bro över Skepparpinan, men nu står den så på plats. Och den nya genomfarten har fått effekt. Trafiken på Vadstenavägen in i stan och vidare mot Drottninggatan har minskat med en tredjedel. Men frågan är vad som händer när broavgifterna börjar tas ut. För att minska risken att Vadstenavägen åter blir en genomfartsled vill kommunen göra den mer stadsmässig och samtidigt binda ihop centrum och stationsområdet mer.
Men hur gör man detta på bästa sätt? Tekniska förvaltningen tog hjälp av en konsultfirma som tittar på flera olika alternativ.
De har bland annat belyst förutsättningarna för att att ha väjningsplikt eller rödljus i Vadstenavägens korsningar med såväl Platensgatan som Östermalmsgatan. Men man har också tittat på möjligheterna att istället bygga rondeller. Samma utredningar har man gjort när det gäller korsningen mellan Vadstenavägen, Drottninggatan och Kyrkogatan (vid parkeringshuset Akasian) där det i dag inte finns någon egentlig trafikkorsning, men där man överväger att öppna upp för att möjliggöra en ny entré till stadens centrum.
Genomgången av de olika alternativen för korsningarna får sedan konsulterna att fastna för cirkulationsplatser.
Det skulle ”minska karaktären av genomfartsled och i stället skapa en bättre tillgänglighet till angränsade gatunät”, skriver de i sin sammanfattning. Det skulle också bli en mer stadsmässig gestaltning av vägen anser de och att välja tre likadana lösningar skulle ge bättre harmoni i trafikflöd
Bygger man rondeller skulle dessutom sannolikheten för allvarliga olyckor minska eftersom hastigheten per automatik sänks när det inte är möjligt att köra genom cirkulationsplatserna för fort argumenterar de vidare.
Konsulterna rekommenderar att gående och cyklister även fortsättningsvis använder tunnlarna under Vadstenavägen och Östermalmsgatan, men det skulle vara möjligt att korsa vägen i gatuplanet om man bygger rondeller resonerar man vidare.
Det som kan bli ett problem med cirkulationsplatser på Vadstenavägen är hur man ska hantera broöppningarna sommartid. För att lösa det föreslås i rapporten att man bygger två körfält söderut från rondellen vid Platensgatan så att det ena fälten kan ge plats vid köbildning.
Slutligen föreslås att hastigheten på vägen sänks till 40 kilometer i timmen från dagens 50.