Nordisk hubb i Motala – Företaget satsar långsiktigt

Alstom i Motala har byggt om sin verkstad, ändrat inriktning och vill nu bli en Nordisk hubb för järnvägsunderhåll.

Henrik Oreman, platschef, Alstom Motala. Första hjulbytet på ett lok. Företaget är specialiserade på renovering, tungt underhåll och reparation av persontåg.

Henrik Oreman, platschef, Alstom Motala. Första hjulbytet på ett lok. Företaget är specialiserade på renovering, tungt underhåll och reparation av persontåg.

Foto: Lovisa Lindstrand

Motala2023-10-22 05:30

– Vi har nu utfört vårt första hjulbyte på ett lok. Det är första gången det sker, här och nu. Vi har förberett oss länge för det här, säger Henrik Oreman, platschef på Alstom i Motala.

Alstom vill utöka älsen i fabrikslokalerna för att kunna jobba paralellt med underhållningsarbete på två tåg samtidigt.
Alstom vill utöka älsen i fabrikslokalerna för att kunna jobba paralellt med underhållningsarbete på två tåg samtidigt.

Alstom köpte upp företaget Motala Train 2015 av Motala Verkstad Group. Ett svenskt företag specialiserat på renovering, tungt underhåll och reparation av persontåg. Henrik beskriver att de nyligen har byggt om fabriken i Motala med nya maskiner, nytt golv och ny räls inomhus för att kunna ta emot fler tåg för reparation och underhåll, men även också en helt ny inriktning av verksamheten.

Henrik Oreman, platschef, Alstom Motala. Första hjulbytet på ett lok. Företaget är specialiserade på renovering, tungt underhåll och reparation av persontåg.
Henrik Oreman, platschef, Alstom Motala. Första hjulbytet på ett lok. Företaget är specialiserade på renovering, tungt underhåll och reparation av persontåg.

– Vi har investerat i en helt ny produktionslinje för "boggi-underhåll" och hjulbyte, ett "Boggi Service Center".

Boggi kan förklaras som den stålkonstruktion under tåget där hjulpar, motor, växlar, bromsar och dämpare är monterade. 

– Vi gör allt underhåll mellan tåget och rälsen, kan man säga. Vi har hittills främst arbetat med boggi på pendeltåg men kan nu med den nya linan även göra underhåll och hjulbyte på lok.

Vi får en rundtur i Alstoms lokaler, som en gång ägdes av Motala verkstad Group. Mycket i lokalen är intakt och oförändrat sedan byggnaden restes på 60-talet. Rälsen i golvet vittnar om byggnadens långa historia inom tåg- och järnvägsrelaterat verkstadsarbete och tillverkningsindustri.

Henrik Oreman, platschef, Alstom Motala, visar runt i verkstadslokalerna.
Henrik Oreman, platschef, Alstom Motala, visar runt i verkstadslokalerna.
Ronnie Andrésson jobbar på Alstom i Motala och har gjort ett hjulbyte på lok för första gången. Han har jobbat med detta i tio dagar och instrueras här av Peter Sandmark från Tollarp i Skåne, som hållit på med den här typen av hjulbyten i tio år.
Ronnie Andrésson jobbar på Alstom i Motala och har gjort ett hjulbyte på lok för första gången. Han har jobbat med detta i tio dagar och instrueras här av Peter Sandmark från Tollarp i Skåne, som hållit på med den här typen av hjulbyten i tio år.

Ronnie Andrésson är en av 70 personer som jobbar på Alstom i Motala och han håller just nu på att korrigera de sista inställningarna på det första lok-hjulbytet tillsammans med Peter Sandmark från Tollarp i Skåne.

– Det är lite skillnad på kunskap, säger Ronnie. Jag har hållit på i tio dagar och Peter i tio år. Han är inlånad expertis från Tollarp, det är tur vi har dem, annars hade det varit svårt. Det här är en helt ny grej för oss men det känns kul att vi ska börja göra det här. Vi har bytt alla fyra hjul på axeln nu och det har gått bra.

Kommer den nya satsningen innebära några nyanställningar?

– Inte just nu, säger Henrik. Men vi ser hoppfullt på framtiden och hoppas växa mer framöver. Det finns en stor efterfrågan på tyngre underhållsarbete av tåg och lok i Norden. Just nu skickas de för underhållsarbete i Tyskland, vilket är omständligt och tar tid.

Vad ser ni för konkurrens?

– Det är en tuff konkurrens på marknaden, men vi får fördelar genom att vi kan utföra mer arbete under ett och samma tak.

När de gör underhållsarbete på tåg, lyfts hela enheten upp från marken och arbetet utförs från ett "dike" under.
När de gör underhållsarbete på tåg, lyfts hela enheten upp från marken och arbetet utförs från ett "dike" under.

Hur ligger Motala demografiskt?

– Det ligger bra till för hela Norden.

Henrik beskriver att de ska avveckla olika temporära projektarbeten i fabriken som de arbetar med nu och satsa mer långsiktigt i Motala.

– Temporära projekt har alltid ett slut, som exempelvis modernisering av tåg som vi gör en del nu. Vi vill ha en kontinuerlig långsiktig plan och satsa på det. Vi vill bli en nordisk hubb för järnvägsunderhåll i Motala, vi ska vara bäst.

Hur ser ni på utvecklingen framåt?

– Det finns mycket lok ute på rälsen i Norden, många som behöver underhållas. Vi siktar på tio lok under 2024. Det kommer bli en stor grej. Vi vill också expandera spårkapaciteten inomhus så vi kan jobba parallellt med underhåll på två tåg samtidigt.

De vill även utvidga och göra det möjligt för hjulbyte av fler typer av marknadens boggi på sikt.

– Just nu gör vi "tungt" underhåll av regionaltåg och det är den typen av "boggi" vi jobbar med. Vi skulle vilja bygga ut och utöka och då kunna göra 50 procent mer än vad vi gör idag. Vi har en stor verkstad, stora ytor och mer kapacitet. 

Här går rälsen genom ena delen av byggnaden. Den är drygt 200 meter lång och här vill företaget utöka för att kunna få in fler tåg samtidigt.
Här går rälsen genom ena delen av byggnaden. Den är drygt 200 meter lång och här vill företaget utöka för att kunna få in fler tåg samtidigt.
Karta: Alstom, Motala
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!