Därför befann sig en minröjare i Motala

Hon sjösattes 1941 och rensade både svenska farvatten från minor och räddade danska judiska flyktingar. 84 år senare är minsveparen M20 ett aktivt museiföremål.

Minröjaren M20 ger sig av från hamnen i Motala för sin resa genom Göta kanal och sen vidare upp till Stockholm. Fem dagar där resan där några av medlemmarna i den ideella förening som driver och sköter fartyget utgör besättningen.

Minröjaren M20 ger sig av från hamnen i Motala för sin resa genom Göta kanal och sen vidare upp till Stockholm. Fem dagar där resan där några av medlemmarna i den ideella förening som driver och sköter fartyget utgör besättningen.

Foto: Thomas Augustsson

Motala2025-06-30 18:00

Det var en och annan som höjde på ögonbrynen när de fick se minröjaren M20 ligga förtöja i Motala hamn. Möjligen fanns det de som trodde att den svenska flottan var på besök. Men kapten Åke Foghammar berättar att M20 lämnade flottan för drygt 20 år sedan och nu drivs av den ideella föreningen M20.

– Sjöhistoriska museet äger den formellt men så länge vi sköter underhållet får vi använda den. Så vi är ett gäng gamla flottister som håller henne i sjödugligt skick, säger Åke Foghammar.

M20 kapten Åke Foghammar var tidigare kapten på kanalbåten Diana. Så han vet hur man ska styra M20 genom Göta kanal. Åke utbildade sig en gång i tiden till reservofficer i flottan och låg då sex veckor på ett fartyg av samma tup som M20. Där väcktes hans intresse och nu är alltså fartygets kapten.
M20 kapten Åke Foghammar var tidigare kapten på kanalbåten Diana. Så han vet hur man ska styra M20 genom Göta kanal. Åke utbildade sig en gång i tiden till reservofficer i flottan och låg då sex veckor på ett fartyg av samma tup som M20. Där väcktes hans intresse och nu är alltså fartygets kapten.

M20 är nu ett flytande museifartyg och dess historia är rätt speciell. Fartyget sjösattes i december 1941 och tjänstgjorde under andra världskriget med uppgift att hålla svenska farvatten fria från minor. Men hon såg inte bara till att hålla de svenska farvattnen säkra. Hon såg också, bland annat, till att rädda människor från de tyska koncentrationslägren.

– Hösten 1943 räddade hon 109 danska judiska flyktingar och hjälpte dem fly över Öresund. Och 1981 var hon med och mätte radioaktivitet vid U137 (den ryska ubåten som gick på grund i Karlskronas skärgård, reds anmärkning). Så hon har varit med om mycket, säger Foghammar.

Numera är det mindre riskfyllda uppdrag som M20 är ute på när hon inte ligger förtöjd vid Sjöhistoriskas fartygspir intill Vasamuseet i Stockholm.

Några minor sveper inte M20 längre. Men uppmärksamhet får den när den glider fram genom Göta kanal. Under måndagseftermiddagen ligger fartyget i Borensberg tillsammans med segelbåten Princess Svanevit som byggdes på samma varv som M20 1930.
Några minor sveper inte M20 längre. Men uppmärksamhet får den när den glider fram genom Göta kanal. Under måndagseftermiddagen ligger fartyget i Borensberg tillsammans med segelbåten Princess Svanevit som byggdes på samma varv som M20 1930.

– Vi åker mycket med henne. Det blir nära 1 500 distansminuter varje år, allt mellan Strömstad och Härnösand. Och vi har även varit till Åbo, Åland, danska Köge och Köpenhamn och till Drammen och Oslo. Så hon rör på sig, men i år blir det ingen utlandsresa. Men Göta kanal går vi ofta igenom, det är populärt, säger Åke Foghammar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!