Under onsdagen trÀffade KÀrnfull Next politikerna i kommunstyrelsen för att presentera resultatet av en första konceptstudie som precis blivit klar. EfterÄt var företagets företrÀdare positiva.
â Vi var vĂ€l mottagna och de hade bra frĂ„gor, sĂ€ger John Ahlberg.
Nu blir nÀsta steg att leta efter lÀmpliga platser, ta kontakt med markÀgare och skriva avtal för att kunna pÄbörja en detaljerad förstudie.
â NĂ€r vi har hittat de fastigheter som vi vill göra förstudien pĂ„ sĂ„ kommer vi att gĂ„ ut med det offentligt, sĂ€ger Ahlberg.
Han och kollegan Balder Hagert, portföljansvarig pÄ företaget, tycker att Motala har en bra utgÄngspunkt för kÀrnkraft, bland annat pÄ grund av en öppenhet frÄn kommunens sida. OcksÄ infrastrukturen tycker de Àr bra dÄ det svenska stamnÀtet för el gÄr hÀr.
â Vi har 400 kilovolts kabel som Ă€r perfekt. Ju nĂ€rmre vi kan placera oss till den, desto lĂ€gre kostnader att koppla upp sig, sĂ€ger Ahlberg.
De befintliga kÀrnkraftverken i Sverige ligger, till skillnad frÄn Motala, vid kusten. Men det ser de inte som ett problem. TvÀrtom tycker de att det behövs kÀrnkraftverk Àven inne i landet.
HĂ€r finns VĂ€ttern och andra vattendrag som skulle kunna vara aktuella att ha till kylvatten.
â Vanligtvis tar man in vatten frĂ„n havet och lĂ€mnar tillbaka det lite mer uppvĂ€rmt. Men det blir en annan karaktĂ€r nĂ€r man flyttar ett kĂ€rnkraftverk in i landet. Vi tar in kylvatten nĂ„gonstans som sen förĂ„ngas frĂ„n ett kyltorn. Vattnet kan sedan anvĂ€ndas i ett cirkulĂ€rt system, berĂ€ttar Ahlberg.
De menar ocksÄ att mÀngden vatten som behövs Àr förhÄllandevis liten och att det inte skulle göra nÄgon pÄverkan pÄ vattendraget som det tas ifrÄn.
Om det skulle bli VÀttern eller nÄgot annat kan de inte sÀga. DÀremot Àr Varamon inte intressant.
â Nej, nej, det Ă€r alldeles för nĂ€ra tĂ€torten. Det finns inga fördelar med att lĂ€gga det sĂ„ urbant. Det Ă€r mer rimligt att lĂ€gga det en bit bort frĂ„n bebyggelse, svarar John Ahlberg pĂ„ den frĂ„gan.
En annan aspekt handlar om hur man transporterar kÀrnbrÀnslet. Det som troligtvis skulle bli aktuellt Àr sÀkerhetsklassad transport pÄ riksvÀg 34 och 50. De menar att transporten Àr sÀker och skulle klara en trafikolycka.
â Det Ă€r vĂ€ldigt vĂ€l förpackat inne i lastbilen. Good enough existerar inte i den hĂ€r branschen, sĂ€ger Balder Hagert.
â Vi förstĂ„r folks rĂ€dslor, men allt testas i en gedigen process med olika myndigheter innan vi börjar bygga. NĂ€r det vĂ€l Ă€r dags, om det blir dags, sĂ„ har vi hanterat alla risker, fortsĂ€tter John Ahlberg och pĂ„pekar att det fortfarande Ă€r vĂ€ldigt tidigt i processen.
Politikerna i Motala tyckte att mötet var informativt och att de fÄtt svar pÄ mÄnga frÄgor.
â Jag tycker att det var bra att redde ut vissa frĂ„getecken, exempelvis frĂ„gan om ifall man kommer att förstöra VĂ€ttern. De var tydliga med att de kommer jobba med ett system dĂ€r de anvĂ€nder tillvatten, men inte frĂ„nvatten. De tyckte jag var skönt att höra, sĂ€ger Mark Henriksson (M), kommunstyrelsens ordförande.
DÀremot ledde inte mötet till att största oppositionspartiet S Àndrat uppfattning. Bland annat lyfte de frÄgan om sÀkerhetsrisker och terrorhot med tanke pÄ den oroliga omvÀrlden, dÀr kÀrnkraftverk skulle kunna bli potentiella mÄl vid en konflikt.
â De var informativa och gjorde ett bra jobb, men vi Ă€r inte omvĂ€nda. Det Ă€r alldeles för stora risker, sĂ€ger Elias Georges (S).