Drygt 20 elever har samlats utanför Norra skolan, trots att de första lektionerna inte börjar förrÀn om en halvtimme. Det Àr nÀmligen dags för Ärets första morgonjogg.
Det Àr en frivillig aktivitet för alla som gÄr pÄ Norra skolan, för att de ska fÄ motion och en bra start inför skoldagen. Nu, efter pÄsklovet, drar det igÄng för det hÀr Äret.
â Nu kör vi varje tisdag fram till sommarlovet. Sedan efter sommaren hĂ„ller vi pĂ„ fram till höstlovet. De fĂ„r frukt efterĂ„t och om man Ă€r med tillrĂ€ckligt mĂ„nga gĂ„nger vĂ€ntar en överraskning i slutet av terminen, berĂ€ttar Veronica Strömqvist, fritidspedagog pĂ„ Norra skolan.
Det var hon och kollegan Sami Jashari som startade morgonjoggen 2016. Sedan dess har det varit ett genomsnitt pÄ 20-25 deltagare per gÄng. En gÄng var sÄ mycket som 70 elever med.
Den hÀr dagen Àr det nÄgra erfarna morgonjoggare, men ocksÄ ett par helt nya ansikten som har dykt upp.
â Jag har inte varit med förut, sĂ€ger Mensu Ahmed, som kom tillbaka med ett stort leende pĂ„ lĂ€pparna efter löpturen.
Barnen började pÄ Norra skolan, men sprang sedan till Bondebacka dÀr ledarna satte upp en bana för eleverna att springa runt. Sedan ÄtervÀnde de strax innan första lektionen drog igÄng.
â Det var jĂ€ttekul. Jag kommer vara med varje dag nu, sĂ€ger Mensu Ahmed.
NÀr han informeras om att morgonjoggen bara Àr en gÄng i veckan blir han nÄgot besviken, men rÀttar sig sjÀlv.
â Varje vecka dĂ„!
Annars spelar han fotboll i LSW, precis som klasskamraten Alex Richardsson. Alex har varit med och morgonjoggat flera gÄnger, vilket syns pÄ tröjan han bÀr. "Norras morgonjoggare" stÄr det i stora, vita bokstÀver.
â Jag fick den för att jag var med sĂ„ mĂ„nga gĂ„nger förra hösten, berĂ€ttar han.
Ăven Svante Speziali har varit med förut, och han Ă€r vĂ€l medveten om fördelarna med att starta dagen med en joggingtur.
â Jag Ă€lskar att springa. Sen Ă€r det bra för man fĂ„r bĂ€ttre kondition och det hjĂ€lper hjĂ€rnan att tĂ€nka bĂ€ttre pĂ„ lektionerna.
Forskning visar, precis som Svante sÀger, att motion Àr viktigt för att klara av skolan bÀttre. Samtidigt visar statistik bÄde frÄn Centrum för idrottsforskning och FolkhÀlsomyndigheten att klart mindre Àn hÀlften av barnen i Sverige nÄr upp till de rekommenderade nivÄerna av fysisk aktivitet.
Det Àr svÄrt att sÀga exakt hur stort problemet med barns stillasittande Àr, eftersom det inte finns nÄgra nya, omfattande studier i Àmnet. DÀremot har det kunnat konstateras att barn som rör mycket pÄ sig ofta mÄr klart bÀttre, sÄvÀl fysiskt som psykiskt, Àn barn som sitter still mycket.
Norra skolan i Motala jobbar mycket med att fÄ barn att röra mer pÄ sig. Morgonjoggen Àr ett exempel. De har Àven en extra idrottslektion i veckan jÀmfört med andra skolor.
Morgonjoggen Àr ju frivillig, och mÄnga vÀljer att inte delta. Hur gör ni för att fÄ alla barn att röra mer pÄ sig?
â Till exempel har vi rastaktiviteter pĂ„ de tvĂ„ lĂ€ngre rasterna. DĂ„ försöker vi fĂ„ med allihopa, berĂ€ttar Sami Jashari.
Eleverna kan via sina klassrÄd och elevrÄdet önska rastaktiviteter, som fritidspedagogerna sedan organiserar. PÄ sÄ sÀtt fÄr i stort sett alla elever fysisk aktivitet pÄ rasterna, enligt Sami Jashari.
â Det Ă€r viktigt för oss att eleverna fĂ„r vara delaktiga och bestĂ€mma vad vi ska göra. Jag hoppas att andra skolor kan ta efter. Flera har undrat och vill försöka göra samma sak, men tyvĂ€rr kan det vara svĂ„rt att hitta resurser, sĂ€ger han.
Ăven morgonjoggen har vĂ€ckt intresse. Att en del elever uppskattar initiativet syns i och med att de gĂ„r upp en halvtimme tidigare för att kunna vara med. Men Sami Jashari berĂ€ttar att morgonjoggen Ă€ven har fĂ„tt beröm utifrĂ„n.
â NĂ€r jag Ă€r pĂ„ stan eller i simhallen har det hĂ€nt att folk kommit fram, tagit tag i min axel och sagt: "Du, vilken bra grej ni gör dĂ€r pĂ„ Norra".