Hemtjänstföretag varnas för bristande journaler

När kommunen granskade hemtjänstföretagets journaler fann man flera brister. Nu varnas företaget eftersom kommunen anser att anteckningarna är fingerade.

Det blev bättre när omsorgen själv sköter vikariehanteringen menar politikerna.

Det blev bättre när omsorgen själv sköter vikariehanteringen menar politikerna.

Foto:

Motala2017-09-11 19:30

I Motala kommun har de äldre möjlighet att välja om de vill ha hemtjänst utförd av kommunen eller av ett privat företag. Vilka företag som får erbjuda hemtjänst avgörs utifrån ett förfrågningsunderlag där kommunen satt upp tydliga krav som företagen ska följa. Om inte kraven följs kan kommunen häva avtalet med företaget.

Efter en kontroll av företaget Livskvalité 1 AB har kommunen valt att ge dem en varning eftersom man anser att kraven i förfrågningsunderlaget inte följts.

– Det är allvarliga brister som har uppmärksammats, säger tf socialdirektör Cecilia Larsson.

De brister som tjänstemännen reagerat på handlar om dokumentation. Hemtjänstsutförarna ska föra daganteckningar om de insatser som gjorts hos de äldre, men kommunen är starkt kritisk till hur Livskvalité bokfört de insatser som gjorts. "Bedömningen är att journalerna upprättats i efterhand i samband med att Socialförvaltningen begärde in kopiorna", skriver man och fortsätter "Det är också uppenbart att anteckningarna är fingerade och därmed inte kan överenstämma med de verkliga förhållandena". Vid genomgången som kommunen gjort reagerade man bland annat på att det stod fel namn i daganteckningarna, att en person elva gånger fått anteckningar om att det gått bra att duscha trots att personen inte ska ha hjälp med det och att alla anteckningar verkar vara gjorda mellan klocka 8-14 trots att de äldre har insatser hela dagarna. Datumen stämmer inte heller alltid, bland annat ska en äldre fått hjälp till vårdcentralen en lördag när inrättningen är stängd.

Carina Björnlund är omsorgsansvarig på företaget och hon beklagar det som hänt.

– Jag håller med om att det finns brister, men det är sådant som vi genast har tagit tag i, säger hon.

Enligt henne kan den bristande journalföringen förklaras av att de har mycket personal med annat modersmål än svenska, just för att kunna erbjuda hemtjänst till utlandsfödda. Detta har dock inneburit att personalen haft vissa språkproblem när de fört anteckningar.

– Därför har vi haft personal på kontoret som skrivit in anteckningarna. Då kan det ha uppstått misstag. Men vi har aldrig haft klagomål på vår verksamhet från brukare eller personal, säger hon.

Socialkontoret ska nu fortsätta sin utredning av företaget.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om