Hon firar tio år som centrumhandlare

I dagarna firade Lena Jansson tioårsjubileum som ägare av klädbutiken Blåklinten i Motala. Medan affärer kommit och gått i centrum har verksamheten på Bispmotalagatan andats liv sedan början på 70-talet.

Lena Jansson.

Lena Jansson.

Foto: Rita Furbring

Motala2019-02-25 18:00

Lena var 50 när hon bytte bransch efter 35 år inom sjukvården. Hon berättar att hon kände de tidigare ägarna som frågade om hon inte var intresserad av att ta över butiken när de drog sig tillbaka. Trots att Lena hade ett bra jobb som enhetschef på akuten, hade hon börjat fundera på att göra något annat, i takt med omorganisationer och nedskärningar inom vården hon kände att hon inte kunde stödja.

Men att driva eget företag har också varit, och är, en utmaning.

– Det har varit en depression inom handeln och flera leverantörer har försvunnit. Nu är vi lite i händerna på utbudet, konstaterar Lena.

Att se butiker komma och gå i kvarteret har inte heller gått obemärkt förbi. Men Lena tror inte att en utsatt centrumhandel är ett fenomen just för Motala utan något som drabbar verksamheter på mindre orter såväl i Sverige som utomlands. Stora köpcentrum utanför tätorten och en ökad näthandel, säger hon, är några faktorer som påverkar utvecklingen.

För några år sedan började Lena fundera på att dra sig tillbaka och Susanne Petersson kom då in som delägare. Men då tiderna blev sämre valde Lena att stanna kvar. Nu driver de verksamheten tillsammans och har ytterligare en kollega som jobbar 25 procent, något som är nödvändigt för att kunna hinna med allt.

Susanne, som har en lång arbetsbakgrund som sömmerska, berättar att även hon noterade förändringarna i centrum när hon började i butiken.

– Bokhandeln flyttade. Det kom ett fik som sedan slog igen. Det var skönt att Lena var kvar och visst kände jag mig lite orolig över hur det ska bli i stan, medger hon.

Samtidigt väljer hon nu att se framåt och att satsa på företaget.

– Det här är ju mitt jobb och vi vill att det ska finnas en sådan här butik i stan, säger Susanne.

Duon tror att deras framgångsrecept är att de kan erbjuda varor, men också tjänster som inte de stora kedjorna gör, som att lägga upp byxor till exempel.

De berättar att de i samband med beställningar kan handplocka kläder som de vet att vissa av stamkunderna kommer att vilja ha, till och med i vilka storlekar.

Däremot medger Lena att det är en utmaning att nå yngre kunder.

– Vi får acceptera att vi har en viss åldersgrupp.

Samtidigt har hennes tio år som ägare gjort avtryck i sortimentet, som delvis har breddats och förnyats med fler stilar.

– Det var lite "damigare" innan, säger Lena Jansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om