Eva-Lena har vuxit upp med hundar i familjen och nÀr hon var klar med sin lÀrarutbildning Är 2000 och flyttade tillbaka till Motala kom lÀngtan.
â Jag tyckte det var dags att skaffa min första egna hund.
Det blev Lisa, en golden retriever som nu Àr Ätta Är.
Det gav mersmak för sedan kom Leia, som Àr tre, och nu senast Loka som bara Àr ett halvÄr.
Tid för förÀndring
För ungefÀr tvÄ Är sedan började förÀndringen för Eva-Lena.
â Man kommer till den punkten att man kĂ€nner att man inte kommer till sin rĂ€tt i jobbet.
Första steget mot förÀndring blev att söka specialpedagogutbildningen eftersom det intresset funnits hela tiden, men hon sökte nÄgot mera.
â Jag lĂ„g och googlade och funderade vad jag ville göra med mitt yrkesliv och dĂ„ hittade jag den hĂ€r utbildningen som heter Pedagoghunden. DĂ„ tĂ€nkte jag wow!
Eva-Lena kÀnde att hÀr fanns möjligheten att kombinera tvÄ stora intressen. Specialpedagogik och hundar.
Ny Utbildning
SÄ hon sökte. Utbildningen Àr pÄ tvÄ Är och anordnas av Svenska Terapihundsinstitutet.
â Det Ă€r en vĂ€ldigt gedigen utbildning, sĂ€ger hon
Det krÀvs att man har lÀrarutbildning i botten.
Nu Àr det dags för praktik för Eva-Lena och hundarna. Lisa och Leia Àr lÀshundar, vilket Àr en av de funktioner en pedagoghund kan ha.
â MĂ„nga barn idag upplever en press nĂ€r de ska lĂ€sa högt.
Med möjligheten att klappa lÀshunden och lÀsa för hunden blir situationen en annan.
â Man blir lugn. Hunden ger aldrig nĂ„gra kommentarer och kan ju inte lĂ€sa sĂ„ barnet blir ju experten, sĂ€ger hon.
Eva-Lena finns med som pedagog och kan styra. Hunden fÄr rollen som pedagogiskt verktyg.
Under tre mÄndagar i april kommer barn att kunna trÀffa Lisa eller Leia. Ett barn och en hund i taget. Eva-Lena kommer att ha tillgÄng till ett mysrum pÄ biblioteket i Motala.
Framtidsdrömmar
Drömmen för framtiden Àr att Ätminstone pÄ deltid kunna fÄ jobba pedagogiskt med hundarna. Hon ser flera omrÄden dÀr pedagoghundsteam skulle göra nytta. Det kan vara elever med lÄngtidsfrÄnvaro, autistiska barn eller lÀsutveckling.
Hon berÀttar om forskning hon kommit i kontakt med under utbildningen. I ett försök fick barn lÀsa högt för mÀnniskor, teddybjörnar och hundar.
â De som lĂ€ste för hundar utvecklades mest i sin lĂ€sning, sĂ€ger hon.
Hund och pedagog Àr ett team oavsett i vilken form man arbetar.
â Det Ă€r viktigt att man Ă€r pedagogiskt utbildad. Hunden Ă€r ett verktyg i det hĂ€r.